transporter!

Sv: transporter!

W vagnen har blivit mycket bättre. Såg dom nu på häst mässan i gbg. Finns allt på dom också.

SÅG gjorde du.

Och du har provåkt ? :crazy: Skak- och ljudnivå ?

Grundkonstruktionen är fortfarande "billig".

Men på de nya verkar de iaf ha säkerhetsbommar nu, det är ju på tiden ;)

Tips till dig som funderar på en gammal VV eller något annat - kolla om det går att sparka ut ett ben genom framluckans nederkant eller längskant så det skalas av helt och hållet - den typen av olycka har jag bara sett på VV och liknande konstruktioner med en klen framdörr snett fram och bara ett litet lås på mitten.

Håller med :angel:

När vi kolla på släp för några år sedan kolla vi bla på värmlandsvagn... men dom hade varken störtbågar, fronturlastningar eller panik-bommar som man utlöser utefrån... Sen är dom så himla mörka inuti ... "/

Fast nu har dom börjat med fronturlastningar och säkerhets-bommar, men skulle fortfarande inte skaffa mig ett sådant :p UME-släp, Star Trailer eller Boj skulle jag skaffa :angel:

mina lämmar är inte tunga. man måste hålla emot när man stänger. när man öppnar så trycker man lite lätt med en hand, släpper man så åker den igen.

:o Tydligen dags byta mitt gamla Trane-släp när jag läser den här diskussionen.
Tror inte den är så usel som VV, men kanske nära inpå.....

Nya VV ser fina ut, pappa vile köpa ett på Göteborg.

Jag har ingen egen transport, men lånar antingen en VV eller ett tranesläp av tjejerna i stallet när jag och hästen ska iväg.

Jag skulle inte köpa någon av de om jag skulle införskaffa egen transport. Båda verkar rätt "billiga" överlag. Låter mycket i. Ska jag köpa egen transport vill jag ha med plats istället för lycka över lemmen för att minska ljudet som blir när luckan slår när man åker på grusväg.

Men jag uppfattar ändå VV som bättre att köra. Den ligger stadigare på vägen än tranesläpet.

De jag pratar om är relativt nya -03:or båda TROR jag.

Det är så underbart att kunna stänga ett par lätta dörrar istället för en tung lem.
Baklämmen på vårt umesläp stänger du med en hand, utan problem. De flesta nyare modeller har bättre anordningar än de äldre.

Vi har dörrar innanför, eftersom hästarna åker på snedden. Helt suveränt.

Vi gjorde så när vi letade släp. Pappa provkörde och jag provåkte ;) .

En i stallet hade en ny värmlandsvagn och den såg ju så tjusig ut så vi provkörde den. Jäklar vad det skrammla och även fast den va använd ett fåtal gånger så va rampen redan vind och mellanväggen hade bågnat. Sen reagerade jag på att det va jätte svårt att ändra höjden på frambommen och det går inte att ha den på olika höjder, alltså båda sidorna måste vara samma höjd sådu kan inte köra två hästar i olika storlek..

Provåkte även ett Umesläp men hittade inget begangnat och plånboken räckte inte till för ett nytt. Boy gick bort för jag orkade inte stänga luckan (jo jag är klen), annars tyckte jag om dem. Har man sen råd och kan köpa ett nytt så kan man få finesser som lägre frambomm, vore super för mina shettisar.
Fastnade för mitt släp som jag har nu, Kylinge extra brett med fronturlastning och självklart boggie. Fronturlastning är mycket praktiskt när man kör shettisar som åker bakvänt ;) Går in i fram och ut i bak :D Det gick lungt och fint på vägen och jag somna nästan när jag satt där i vagnen..

Ja, Kylinge med fyra hjul är också bra stabila vagnar.

Fast onödigt höga :D

Du kanske kan bygga dubbeldäckare till shettisar inuti :idea:

Kolla Christ-tråden under utrustning här, användarnamn mul. En verkligen tråkig historia! :( :crazy:

Förutom att transporten ska vara bra för hästen, så får man inte glömma att ägaren ska kunna framföra ekipaget också - företrädelsevis lagligt.

Alltså; kolla vad bilen får dra! Och sen vet du vad transporten får ha för vikt (totalvikt för b, bruttovikt för e). Har du b-körkort och får en låg totalvikt kan det t ex krävas enkelaxlat eller ett lättare (aluminiumkonstruktion) släp för att kunna lasta hästarna eller ens EN häst.

Och tänk på att det är vad vagnen är invägd som, enligt det test som gjordes för några år sen så var det för det mesta glädjesiffror eftersom vagnarna var invägda utan att vara fullutrustade. I slutänden är det föraren som ansvarar, ifall man köper ett gammalt rustat/ förbättrat/ ändrat släp kan det alltså vara extra bra att dubbelkolla vikten.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Ramona
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka