D

Deirdre

Hur gör man?
Kan man transportera sin häst sadlad och klar för träning (ja inte tränsad så klart!) om transporttiden inte är längre än ca 30 minuter :confused:

Sv: Transport

Gjorde vi till ridhuset med min gammla sköthäst, och ett täcke över sadeln:)
Funkade bra för oss

Så gör vi. Både sadlad och tränsad (med grimma utanpå) samt med skydd. På vintern kastar jag över ett täcke men nu lägger jag bara på ett sadelskydd. Jag vill dock tillägga att vi har två stencoola hästar som står stilla som statyer och lastar sig själva på och av.

Skaderisken är ju inte beroende av tid, det kan gå riktigt illa oavsett om transporttiden är 10 minuter eller 3 timmar. Jag personligen skulle ALDRIG transportera en sadlad häst, är för rädd om häst (och sadel) för det... (trots att mina hästar står som ljus i trailern). Sadeln gör att hästen får mindre plats i transporten, och ökar risken att fastna markant, visst GÅR det att transportera påklädd häst, men är ingenting jag rekomenderar

Re: Sv: Transport

Sadeln gör att hästen får mindre plats i transporten, och ökar risken att fastna markant,
Det beror på vad man har för transport.

TS: Jag har gjort det förut och jag skulle kunna gör det igen om det behövdes MEN Det beror på häst och transport.

En häst jag hade var cool i vanlig fall vid lastning och transport men med sadel på försökte han lägga sig ner så det gick inte med den hästen

Jag har transporterat min pålle selad, men såklart utan tömmarna. Vi hade 10 min till banan, och det var svinkallt ute, ville inte att han skulle stå still för länge ute. Så när vi kom fram var det bara av med täcke och på med vagn och köra.

Jag skulle aldrig, aldrig köra med en häst sadlad. Jag tycker skaderisken och risken att fastna är alldeles för stor om det skulle hända något. Ingen häst är 100% säker - man kan behöva gör en kraftigare inbromsning och då kan även de lugnaste hästar bli lite oroliga.

Sv: Re: Sv: Transport

Det beror på vad man har för transport.

TS: Jag har gjort det förut och jag skulle kunna gör det igen om det behövdes MEN Det beror på häst och transport.

Egentligen inte, en sadlad häst kräver alltid mera plats än en osadlad, oavsett hur bred transporten är ;), men jag förstår vad du menade. Har alltid kört mina hästar brett, så utrymmet för att ha hästen sadlad har funnits, men skulle ändå inte köra dem med sadel pga skaderisken. Varför utmana ödet, olyckor kan alltid hända oavsett hur lugn häst man har

Senast ändrad:

jag har aldrig kört en häst med sadel och så, men däremot har jag lastat in min häst med sadel mellan två klasser på en tävling en gång för att hon skulle få äta emellan. men hon står jättesnällt i transporten och det var inte så lång stund. men skulle nog inte vilja åka med sadeln på .

Om du har en häst som står still och känna sig trygg i transporten vad är skadrisken då?
Vad tror du ska hända med en sadel på?

Och jag menar inte med en häst som inte känna sig trygg i transporten jag prata om en häst som ÄR trygg i transporten.

Re: Sv: Re: Transport

Tja den kan fastna på vägen ut t ex.

:confused: på vägen ut? Igen då beror det på transporten. Det är up till den individ som lastar ut att ser till att såna saker att den kan fastna på inte finns. En täcke kan fastna med men ingen har ett problem med att hästen har den på i transporten.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: Transport

Om du har en häst som står still och känna sig trygg i transporten vad är skadrisken då?
Vad tror du ska hända med en sadel på?

Och jag menar inte med en häst som inte känna sig trygg i transporten jag prata om en häst som ÄR trygg i transporten.

Fastna vid i-/urlastning t.ex... :grin:
Dessutom kan ju hästen skava sönder sadeln under färd, och jag vill inte riskera vare sig häst eller sadel bara för att köra hästen sadlad

Alla mina hästar har varit trygga i transporten, men jag skulle ändå inte utmana ödet

Vad ska det fastna på?

Om jag lasta så är jag redan bered att sadeln kanske får en märke, men samtidet så har jag arbets sadlar och inte prynads sadlar.:grin:

Vad är ödet med en sadel på?

På vintern påväg till träning körde jag (ca 15 min färd) alltid mina ponnyer med utrustning på påvägen dit, alltså sadel + benskydd. Det var smidigt att bara knalla in i ridhuset och bara riva av täcke + transportskydd när det var kallt ute. Det funderade väldigt bra, skaderisk finns alltid, vare sig med eller utan sadel och om man har ett täcke över så är det inte så stor risk att hästen fastnar när man backar ut, men jag tog alltid mellanväggen åt siidan för att mimnimera risken.

Sv: Re: Transport

Vad ska det fastna på?

Om jag lasta så är jag redan bered att sadeln kanske får en märke, men samtidet så har jag arbets sadlar och inte prynads sadlar.:grin:

Vad är ödet med en sadel på?

Menar du alltså att din trailer inte har någonting öht som hästen kan fastna i? Inga fästen för bommar? Ingenting utvändigt? (t.ex. låsmekanismen för bakluckan). Ingenting som hästen kan fastna på om den vid en oförutsedd händelse går över frambommen? vad har du för trailer?? *nyfiken*

"ödet" med sadel på är beroende på situation, men som sagt..... JAG riskerar inte min häst eller sadel bara för att slippa sadla på plats.

Re: Sv: Re: Transport

Menar du alltså att din trailer inte har någonting öht som hästen kan fastna i? Inga fästen för bommar? Ingenting utvändigt? (t.ex. låsmekanismen för bakluckan). Ingenting som hästen kan fastna på om den vid en oförutsedd händelse går över frambommen? vad har du för trailer?? *nyfiken*
Jo det är vad jag menar...kan man säger. Jag har en slantload trailer dvs ingen bak eller fram bom. Men fast om jag hade inte detta transport så skulle jag kunna lasta i de i en annan vanlig transport, men igen det beror på transporten. En med mellan vägg på breden t ex. Som sagt det också beror på hästen. En häst som rusha ut är kanske en dålig idé att har sadeln på. Men ibland i jobben med mina hästar är det lättast/mer praktiskt att har sadlen på.

"ödet" med sadel på är beroende på situation, men som sagt..... JAG riskerar inte min häst eller sadel bara för att slippa sadla på plats.

Om folk vill aldrig har en sadel på, so be it. Jag bry mig inte. Men det faktis går bra också för de som vill ha sadeln på, utan att utmana ödet.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix