Sv: Transport

Jag har blivit lärd både att man kan göra det, och att man absolut inte ska lasta sadlad.... :cool:
..men av säkerhetsskäl lastar jag utan ridutrustningen. har heller aldrig förstått vad man skulle vinna på att lasta med utrustningen??
hur man än gör, måste man ju sadla (om man inte ska rida barbacka förstås..) så det är ju bara att åka hemifrån ett par minuter tidigare (så lång tid det tar att sadla) än man skulle gjort om man haft alltihop på i transporten..

Jag kör ofta med sadel på och kan faktiskt inte se skaderisken för hästen att ha sadel på ryggen? Sedan vet jag inte hur era transporter ser ut, men min har visserligen fästen för bommen bak men det är släta öglor som kanske med all otur i världen skulle kunna fastna i ett stigläder, men då är det ju sadeln som ryker - inte hästen?

Nu har jag en häst som åker bra och är lugn vid på- och avlastning så det bidrar. Jag orkar inte stå och sadla utomhus i regn/snö/kyla om jag slipper. På sommaren när det är varmt lastar jag inte med sadel då det är för varmt att ha täcke på under.

Jag ser många praktiska fördelar med att lasta sadlad om man åker själv, i alla fall om man skall iväg någonstans där det är trångt (exempelvis tävling) där man inte kan gå in med hästen mellan alla släp och därmed är rätt låst om man är själv.

Jag kör ofta med sadel på och kan faktiskt inte se skaderisken för hästen att ha sadel på ryggen? Sedan vet jag inte hur era transporter ser ut, men min har visserligen fästen för bommen bak men det är släta öglor som kanske med all otur i världen skulle kunna fastna i ett stigläder, men då är det ju sadeln som ryker - inte hästen?

Sadeln ryker garanterat, hästen kan också skada sig rejält, eller iaf bli rejält uppskärrad.

Har ofta varit på tävling etc med min häst själv, och har aldrig haft några problem att sadla själv ens om det är trångt. Det är ju bara att ha med en bock eller liknande att ställa fram lättåtkomlig med sadeln på innan man lastar ur (och för mig hade det varit helt uteslutet iaf att ha hästen sadlad på väg till tävling, eftersom hästen ska visas iförd endast träns vid veterinärbesiktningen)

Uppskärrad lär inte min bli, det är jag tveksam till. Han har förstört konstigare saker än en sadel utan att direkt spänna till. Och hur du kan säga att sadeln garanterat ryker om ett stigläder som letat sig fram under täcke och sadelöverdrag och sedan dessutom på något sätt lyckas haka i en slät ögla mot förmodan skulle fastna - ja, det förstår jag inte riktigt?

Herregud, med tanke på det resonemanget förstår jag inte ens hur någon kan våga rida ut i skogen, är det någon gång man fastnar i de konstigaste saker så är det ju i oländig terräng bland stenar, träd, buskar, utstickande grenar osv?

Herregud, med tanke på det resonemanget förstår jag inte ens hur någon kan våga rida ut i skogen, är det någon gång man fastnar i de konstigaste saker så är det ju i oländig terräng bland stenar, träd, buskar, utstickande grenar osv?

sant! har hänt hur många gånger som helst att man fastnar i saker i skogen, med olika resultat. vad jobbigt att gå och oroa sig över sådan saker hela tiden och ha en häst som får tuppjuck av sånt.

vidare till frågan av TS åkte jag aldrig sadlad i transporten, av anledningen att jag tyckte det var för trångt och (faktiskt) riskabelt att lasta i och ur (vi åker nästan alltid två så det var ju alltid smalt).
Nu har vi gått över till lastbil och i vintras åkte jag alltid med sadel till träning, hemskt smidigt och man slapp dra av täcke och sadla i skitväder och kyla, men då är det ju iof ingen som helst risk att fastna vid i och urlastning.
Jag har ingen egentlig åsikt i det här utan jag tycker man gör som känns bäst för en själv, en häst lider inte av att ha sadel på sig i transporten korta sträckor om det är tillräckligt med plats. Vilket det iof inte alltid är smalt i släp att backa ut.. Äsch f*n nu blev jag kluven! :angel:

Har din häst fastnat halvvägs ut ur transporten också, så du vet hur den reagerar då? Har sett flera hästar som fastnat med täcket (lösa fladdrande gjordar) på väg ut ur transporten, och de har då blivit ganska skärrade iaf tills de kommit loss, och en av dem trampade bredvid rampen och skrapade upp ett otäckt sår på bakbenet. Det är en sak att ha sönder saker, en annan att sitta fast (det är iaf de erfarenheter jag har)

I skogen sitter man ju inte direkt och rider såpass nära träd osv att de stryker hästen (iaf inte jag) så det kan inte jämföras enligt mig... Har ridit snudd på dagligen i skogen, oftast flera hästar/dag, i 19 år, och aldrig ens varit i närheten av att fastna. Det är ju lättare att hålla säkerhetsavstånd i en stor skog med alternativa vägar, än ut ur en transport där man inte har valmöjligheter VART man ska gå.

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig en komma på tanken på att transportera min häst med sadel på. Jag skulle nog vara livrädd att han skulle fastna, och jag skulle bara inte kunna utsätta min häst för det.

Jag brukar köra med träns och benskydd/lindor (under transportskydden) men utan sadel. Sadlar sen när jag tagit ut hästen ur transporten, snabbt och lätt fixat.

Vågar du köra med träns? Skulle inte jag göra (med tanke på vilka skador hästen kan få i munnen av bettet om den fastnar)

Jag kör alltid med sadeln på till träningar och tävlingar som ligger väldigt nära. Min häst står som ett ljus och jag har en extrabred trailer med mellanväggen åt sidan, så det är ingen risk att det är trångt.

För min del är det enklare att ha sadlat innan än behöva greja med det när man är borta. Det är ju klart att det går det med, om jag ska åka längre eller inte ska rida direkt när jag kommer fram. Men ska jag bara till och från träning får grejerna vara på.

Shit! Vad har ni för lyxig skog där hästarna aldrig är i närheten av ett träd? Sådan växtlighet kallar jag snarar för fält... :D ;)
Jag brukar ha skrapmärken på armarna och slår ofta i knäna i träd när jag rider ut, min sadel är inte direkt snygg framtill heller efter alla gånger den hakat i grenar/ris/sly.

Tror det möjligen handlar om vad man har för häst, men jag ser inte risken att åka med sadel under täcke som större än att åka med täcke, och det gör väl ändå alla?

Är bortskämd med underbar skog, mkt mjuka, breda sandstigar, och mängder med skogsvägar. Kan inte visa några bra bilder, har bara en vinterbild. Skogen man ser (kortet är taget där 2 skogsvägar möts) är ganska representativ för hur skogen däromkring ser ut.:)
Bortskämd, javisst!!!:D MKt mer plats för häst + sadel där än i en transport utan mellanvägg

Täcke åker mina också med, men en modell med dolda gjordar (=minimal risk att fastna i på väg i/ur)

Min häst åker jämt fullt påklädd till träningen och utan benskydd (ve och fasa :eek:) Drar en grimma över tränset bara, på med ett tunt täcke sen opp och iväg.

Detta av den enkla anledningen att jag åker själv och det går inte att knyta fast min pålle hur som helst för han rycker sig loss. Visst kan jag tjafsa med halsring etc. men man är ju rädd om transporten också. Minst tjafs med sadel på alltså. Hem åker han utan grejor, det är ju lättare att ta av än på. Har åkt så i ett par år nu och än lever vi.:rofl:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix