dengra

Trådstartare
Jag ska snart transportera min häst en längre sträcka, på 65 mil, och undrar ifall någon här kan ge en lite saker att tänka på.

Hur ska man göra med mat, vatten och rastning av hästen?

Tack på förhand! :)

Sv: Transport

Om transporten tar mer än 8 timmar måste man lasta ut hästen för att vila en stund. 65 mil tar ju gärna ung. den tiden så försök hitta något ställe på vägen där du kan lasta av lite. räcker med att du vid denna vila och kanske någon mer gån erbjuder hästen vatten. Se till att ha hästen lagom täckad, varken för varm eller kall, tänk på att det är dragit i en tgransport, och blir ganska kallt, hästen står ju dessutom stilla vilket blir kallt. Det är lite olika hur man resonerar kring att ge hästar hö i transport, jag hade under en så lång transport erbjudit hästen hö, de brukar inte äta så väldigt mkt när man åker ändå, mest små äta. hoppas det går bra.

Lasta INTE ut hästarna om du inte har ett vettigt ställe att lasta ur på! Då är det faktiskt bättre att antingen fortsätta att köra eller att bara stå stilla och rasta.

okej, tack till er båda :) Vad tror ni om transportskydd? hon är broddad, men de är kanske bättre att bara ta boots på fram? :)

Det du ska tänka på är vad som bäst för hästen för att undvika saker som transportsjuka och vad lagen säger om transport av hästar som tar lång tid.
För att undvika att hästen blir dålig ska man ha så bra luft som möjligt i transporten. Hö är, hur bra det än är, ändå dammigt även om det inte syns för blotta ögat. Det är därför man inte bör ge torrt hö i en transport. Ensilage eller vattnat hö vid raster ger betydligt mindre eller inget damm alls.

Lite bra att tänka på är:
• Vattna så ofta som möjligt, du måste titta till hästen minst varannan timme.

• Tänk på din körstil, kör mjukt och försiktigt.

• Se till att transpoten är väl ventilerad. Kör du i varma länder, försök köra på natten istället.

• Fodra gärna med hösilage, inte hö som kan damma.

• Är det möjligt, så låt hästen stå lös i transporten.

• Planera transporten så att du kan hålla hästens normala utfordringstider.

Regler som gäller för långa transporter av hästar finns här:
http://www.jordbruksverket.se/amnes...nsporter.106.1cb85c4511eca55276c80002293.html

Vi har hyrt en bättre och nyare transport med kamera för resan, så ventilationen också är bra
Tror dock de kommer vara omöjligt för henne att stå lös, hon behöver nog lite stöd av väggarna ;)

Bra tips! Tack för länken :)

Nej låt absolut inte hästen stå löst! Alldeles för farligt!

Beror ju helt och hållet på vad för typ av transport det handlar om. I lastbil kan det vara det absolut bästa att ha hästen lös, i en släp ofta tvärt om.
Att man ska ställa hästen lös om möjligt hänger ihop med hästens anatomi och hur den måste stå för att kunna rensa sin långa luftstrupe. Vilket den gör genom att sänka huvudet och liksom frusta till. Det är det ljudet man ofta kan höra i ett lugnt stall efter t ex kvälls fodringen.
Detta gör hästarna ganska ofta och behöver även göra det under transport. Har man då bundit upp hästen så att den inte kan sänka huvudet tillräckligt kan den inte heller rensa luftstrupen. Vilket den behöver göra helt naturligt flera gånger under en lång transport.

Senast ändrad:

Jag skulle ta ur brodden och ha stallbandage med paddar under.
Transportskydd är för stor risk att de glider eller sittar illa å skaver.
Och jag skulle heller inte transportera lös häst. Jätte läskigt att köra med lös häst i transport.

Om hästen inte är van vid att ha saker på benen så åker de bättre utan skydd. Samma om det finns risk att det blir varmt i transporten. Min erfarenhet är att de få olyckor jag varit med om i form trampskador på transporterade hästar bara har uppkommit på hästarmed skydd eller lindor. De som får åka utan har hittills inte skadat sig på något sätt som skydden skulle ha hjälpt emot. Samma med täcke under transporten. I det flesta transporter blir det varmt och är inte hästen van att vara täckad kan det ställa till det mer än det gör nytta.

Håller med, de gånger hästarna har varit irriterade och trampat och sparkat har varit med skydd. Det blir varmt, kliar och hästen börjar veva och blir ännu mer irriterad.

Jag har aldrig ägt ett par transportskydd och hade jag haft en häst som verkligen behövde det, är den enda sorten som verkligen skyddar de gamla hederliga i filt och läder - som är apsvåra att hitta.

Har tidigare kört 2-5 ggr/vecka och längre sträckor däremellan, aldrig med skydd. Om hästen är broddad kan jag tänka mig boots.

Tack alla! Brukar ha skydden på vid korta sträckor, kändes så taskigt mot hästen att behöva ha dom i flera timmar nu.
Så tror jag kör med boots, då broddarna aldrig kommer gå att få ut. Täcke kommer jag inte heller ha, dock kanske ha ett åtkomligt i bilen då man vet ju aldrig ;)

senaste hästen som köptes åkte vi 55 mil för att hämta. Satte på honom ett täcke, paddar och lindor och sen in i transporten. Lastade inte ut honom under resan, då man måste ha filt över huvudet för att få på o av, vilket funkar jättebra, men inget man tänkte testa när man inte kände hästen. han fick vatten men vela inte ha, hö hade han under hela resan.

åker aldrig långt, men vet inte om jag är så sugen på att lasta ur och kanske stå med en häst som inte går att lasta på, då åker jag hellre på.

Har kört flertalet långa resor (70-80 mil) med mina hästar, till och från skolan, bete, fodervärdar. Jag gör väl i stort sett samma som övriga svar i tråden.

Erbjuder vatten och kollar till hästen varje gång man stannar för pisspaus eller käk. Efter ungefär halva resan gör jag ett stopp på minst en timme men gärna längre, hänger upp vattenhinken och luftar transporten. Förutsatt att man har en lugn häst så uppskattar den pausen och passar på att vila.

Transportskydd på eller broddar av. Skyddsboots är en bra idé om du kör utan transportskydden! Linda svansen (ej för hårt!) om du bryr dig om svansens utseende. ;)

Vintertid och sträng kyla tar jag på ulltäcke, så dunstar svetten ur och hästen hålls torr.´

Ha alltid med en extra grimma. Kör inte ensam, du kan behöva hjälp om något oförutsett händer. Kör inte vilse, det är dumt att förlänga en redan lång resa med 10 mil så som jag gjorde en gång på väg till Östersund. :angel:

Vintertid och sträng kyla tar jag på ulltäcke, så dunstar svetten ur och hästen hålls torr.
En liten tanke bara. Om de hade åkt utan täcke så hade de kanske inte svettats. Mina hästar svettas aldrig i transporten varken sommar eller vinter.

Något som vi brukar göra efter ett par timmar är att "snora hästarna".
Dv.s vi stannar och fäller frambommen,knäpper loss ocvh låter hästarna ta ner huvudet i äthöjd,brukar lägga lite äpplebitar eller något på golvet.
Det brukar komma rejält med slem och snor ur näsborrarna efter ett tag.
Vi ger dem heller aldrig hö i transporten utan hösilage.

Känns som man har en hel del att tänka på nu faktiskt, varförska det finnas så mycket att välja mellan? ;)

Kanske tar transportskydden ändå, vad finns det egentligen för nackdelar med dem?

Duplo: Haha, kanske tur att man kört den vägen förut, vi körde också vilse ner till östersund första gången ;)

Kanske tar transportskydden ändå, vad finns det egentligen för nackdelar med dem?
Att om hästen blir varm om benen och lever om bara för det. Vilket i sin tur ökar skaderisken markant. Vet flera stora transportbolag som inte tar hästar med skydd i sina bilar p g a skaderisken.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: lillan222
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II