Transport - orolig för golvet

Finns det andra material än plyfa och alu? Hade varit intressant att veta. Och vad ska man lägga in om man får välja själv, utan att ta hänsyn till ev pris? Hardox kanske?
 
TS: Jag är lite i liknande sits. Hade in släpet på verkstan för inte länge sen, för service, och då golvet börjat kännas mjukt i ytan i ytterkanterna när jag känt på det med en kniv bad jag specifikt om ett utlåtande kring det. De (välrenommerad släpverkstad) tyckte att det var lite mjukt i kanterna, men inget alarmerande - men de ville heller inte säga rent ut om det behövde bytas eller inte när jag lade press på frågan (de ville isf plocka ur skivan och granska den "lös"...). Det räckte för mig. Jag vill vara säker. Ett "mja, om de ser nåt alarmerande på bilprovningen brukar de köra en kofot genom golvet" räcker inte.

Nu, efter att släpet stått ute (vilket det iofs gjort en tid nu) och det regnat lite, och jag inte lade in bommarna under gummimattan som jag brukar = mattan har legat direkt på golvet i några veckor, har det blivit mjukare i kanterna och framför allt i det nedre vänstra hörnet syns det att skivan är mjuk och inte lika "kompakt" längre. Jag kommer att byta skivan - som den ser ut nu skulle jag inte våga lasta min häst. Tänk om... Det behöver inte hända nåt, den största delen av golvet är fin, men om hästen går igenom under färd har jag troligast ingen häst längre. Nä. Golvet är en sån grej som jag inte chansar med. Punkt.
 
Som konstaterats innan i tråden innebär en häst stort punkttryck. Och det är ju heller inte så att lasten kan hållas undan från en känd svaghet i golvet. Lasten placerar sig gärna själv där den tycker, inom givna ramar.

Jag chansar inte med golvet i hästtransport.

Och jag kan säga att Bilprovningen släpper igenom helruttet golv, det har inte med trafiksäkerheten för släpet att göra. Har flertalet gånger varit inne med konstaterat genomusla golv (som ska bytas) och inte fått så mycket som en kommentar ens en gång.
 
Som konstaterats innan i tråden innebär en häst stort punkttryck. Och det är ju heller inte så att lasten kan hållas undan från en känd svaghet i golvet. Lasten placerar sig gärna själv där den tycker, inom givna ramar.

Jag chansar inte med golvet i hästtransport.

Och jag kan säga att Bilprovningen släpper igenom helruttet golv, det har inte med trafiksäkerheten för släpet att göra. Har flertalet gånger varit inne med konstaterat genomusla golv (som ska bytas) och inte fått så mycket som en kommentar ens en gång.

Jag besiktade mitt släp med hål i både golvet och nederkant av yttervägg. Inga problem, gick igenom ua.
(Jag hade slagit en slägga genom det ruttna. Så var besiktningstiden innan jag hunnit byta)
 
Och jag kan säga att Bilprovningen släpper igenom helruttet golv, det har inte med trafiksäkerheten för släpet att göra. Har flertalet gånger varit inne med konstaterat genomusla golv (som ska bytas) och inte fått så mycket som en kommentar ens en gång.

Just för att jag hört (på tok för många..) sådana här historier, känner jag mig inte det minsta trygg med "beskedet" om att "de kollar på besiktningen". Vad jag hört är att de inte kollar golvet ett smack. Det är mycket möjligt att de på den här aktuella stationen (mittemot verkstaden, i mitt fall) knackar lite på det när de går under, men generellt litar jag inte på det ett smack.
Sen kan jag personligen tycka att det är bra märkligt, egentligen, med tanke på en hästtransports syfte. Att golvet går sönder under färd måste väl ändå ses som en olycksrisk, även om man bortser från det faktum att hästen troligen förlorar benet om den trampar igenom?
 
Sen kan jag personligen tycka att det är bra märkligt, egentligen, med tanke på en hästtransports syfte. Att golvet går sönder under färd måste väl ändå ses som en olycksrisk, även om man bortser från det faktum att hästen troligen förlorar benet om den trampar igenom?

Olycksrisk är inte automatiskt samma sak som icke-trafiksäker. Även om det kan innebära samma sak.
 
Just för att jag hört (på tok för många..) sådana här historier, känner jag mig inte det minsta trygg med "beskedet" om att "de kollar på besiktningen". Vad jag hört är att de inte kollar golvet ett smack. Det är mycket möjligt att de på den här aktuella stationen (mittemot verkstaden, i mitt fall) knackar lite på det när de går under, men generellt litar jag inte på det ett smack.
Sen kan jag personligen tycka att det är bra märkligt, egentligen, med tanke på en hästtransports syfte. Att golvet går sönder under färd måste väl ändå ses som en olycksrisk, även om man bortser från det faktum att hästen troligen förlorar benet om den trampar igenom?

OM man inte ber dom på besiktningen kolla just golvet och säga till om de är ruttet/blött någonstans.
Detta gjorde alltid jag när jag besiktade mitt förra släp som hade trägolv just för att då var dom iaf under och kände på annat.
Då kunde de titta på golvet. Och detta var då aldrig några problem.
Nu när jag har aluminium behöver man inte bry sig om att de ruttnar.
Men allt material är inte evighetsmaterial så kommer byta var 10 år.
 
OM man inte ber dom på besiktningen kolla just golvet och säga till om de är ruttet/blött någonstans.
Detta gjorde alltid jag när jag besiktade mitt förra släp som hade trägolv just för att då var dom iaf under och kände på annat.
Då kunde de titta på golvet. Och detta var då aldrig några problem.
Nu när jag har aluminium behöver man inte bry sig om att de ruttnar.
Men allt material är inte evighetsmaterial så kommer byta var 10 år.
OM man inte ber dom på besiktningen kolla just golvet och säga till om de är ruttet/blött någonstans.
Detta gjorde alltid jag när jag besiktade mitt förra släp som hade trägolv just för att då var dom iaf under och kände på annat.
Då kunde de titta på golvet. Och detta var då aldrig några problem.
Nu när jag har aluminium behöver man inte bry sig om att de ruttnar.
Men allt material är inte evighetsmaterial så kommer byta var 10 år.

De kollar fortfarande bara underifrån då. Inte inifrån. Dessutom kollar de här och där och kan missa. Precis som de kan missa att ett avgasrör strax kommer rosta igenom, de kollar inte varenda cm av det heller.
 
De kollar fortfarande bara underifrån då. Inte inifrån. Dessutom kollar de här och där och kan missa. Precis som de kan missa att ett avgasrör strax kommer rosta igenom, de kollar inte varenda cm av det heller.

Exakt. Och de tar heller inget som helst ansvar för kontrollen. Det är ungefär lika mycket värt som att be någon random person på gatan att kolla golvet.
 
De kollar fortfarande bara underifrån då. Inte inifrån. Dessutom kollar de här och där och kan missa. Precis som de kan missa att ett avgasrör strax kommer rosta igenom, de kollar inte varenda cm av det heller.

Fast lite ansvar har man väl själv som hästtransportägare också?? Hur svårt är de att lägga sig under släpet med en hammare och slå peta lite samt dra loss mattan och kolla hörner och så?
Och på trä ser man om de är ruttet med blotta ögat. Ett trä som inte är blött håller.. ett ruttet trä håller inte.. svårare än så är det inte.
Och hysterin om att hästen ska gå igenom golvena har gått lite överstyr tycker jag.. visst HAR de hänt men de är större risk att hästen skadar sig i hagen..
Ändå har vi den där.. i hagen=)
Ett släp som man lämnar in på service regelbundet och följer serviceboken så ska de inte vara någon fara vare sig de är golv, bromsar, väggar påskjutsbromsen osv=) Bara tuta och köra=)
Men tutar och kör man bara och aldrig ger släpet lite kärlek.. tja dååå ska man nog va lite oroad efter några år.


Nu vet jag inte hur dina besiktningsmän gör men ber jag mina kolla golvet så gör dom de.. kollar golvet.. de går under och slår och söker efter fukt OCH går in i släpet. mattan får man dock ta bort själv om man vill ha golvet i släpet kollat.
Som en själv kan man köpa en fuktkamera och lasa golvet varje dag om man nu är så jäkla hyperrädd för att de ska ruttna redan dag 1 efter att man bytt golvet. Upp till varje person hur man vill göra..'

Själv har jag inte denna hysteri.. tack och lov.. utan de räcker för mig att besiktningen kollar golvet vid besiktning och att jag själv gör en check då och då.

Nu när jag har aluminium slipper jag oroa mig över att golvet ruttnar, jag slipper hålla på oc oroa mig för att släpet står på gräs.. För kom ihåg att trägolvets största fiende är gräsunderlag.De kortar ner träets livslängd med flera år om man har otur. Högt gräs är rena rama döden.

Men bara för man har aluminiumgolv ska man inte tro att man aldirg behöver byta de. men mellan bytena kan jag slappla av och mitt är nyligen bytt=)
 
Fast lite ansvar har man väl själv som hästtransportägare också?? Hur svårt är de att lägga sig under släpet med en hammare och slå peta lite samt dra loss mattan och kolla hörner och så?
Och på trä ser man om de är ruttet med blotta ögat. Ett trä som inte är blött håller.. ett ruttet trä håller inte.. svårare än så är det inte.
Och hysterin om att hästen ska gå igenom golvena har gått lite överstyr tycker jag.. visst HAR de hänt men de är större risk att hästen skadar sig i hagen..
Ändå har vi den där.. i hagen=)
Ett släp som man lämnar in på service regelbundet och följer serviceboken så ska de inte vara någon fara vare sig de är golv, bromsar, väggar påskjutsbromsen osv=) Bara tuta och köra=)
Men tutar och kör man bara och aldrig ger släpet lite kärlek.. tja dååå ska man nog va lite oroad efter några år.


Nu vet jag inte hur dina besiktningsmän gör men ber jag mina kolla golvet så gör dom de.. kollar golvet.. de går under och slår och söker efter fukt OCH går in i släpet. mattan får man dock ta bort själv om man vill ha golvet i släpet kollat.
Som en själv kan man köpa en fuktkamera och lasa golvet varje dag om man nu är så jäkla hyperrädd för att de ska ruttna redan dag 1 efter att man bytt golvet. Upp till varje person hur man vill göra..'

Själv har jag inte denna hysteri.. tack och lov.. utan de räcker för mig att besiktningen kollar golvet vid besiktning och att jag själv gör en check då och då.

Nu när jag har aluminium slipper jag oroa mig över att golvet ruttnar, jag slipper hålla på oc oroa mig för att släpet står på gräs.. För kom ihåg att trägolvets största fiende är gräsunderlag.De kortar ner träets livslängd med flera år om man har otur. Högt gräs är rena rama döden.

Men bara för man har aluminiumgolv ska man inte tro att man aldirg behöver byta de. men mellan bytena kan jag slappla av och mitt är nyligen bytt=)

Jag tror du vänder dig till helt fel person med ditt ganska upprörda inlägg?

Jag varken ber bilprovingen kolla golvet eller känner någon hysteri över golvet. Jag håller koll på det själv och byter det när det behöver bytas. Däremot svarade jag på att det inte går att lämna över kontrollen till SBP eftersom det inte är en tillräcklig kontroll. Samma sak som du anser. Så jag tror du får fundera igen vem du blev upprörd på och rikta dig ditåt?

Sen är inte högt gräs ett trägolvs största fiende, utan det är dels urin, och dels fukt som inte kan ventileras - ie fukt mellan matta och golv.
 
Jag håller helt med Alex i den här frågan, och tycker det är totalfel att sprida "sanningen" att bilprovningen skulle ha något ansvar i fråga om golvet.

Att någon random person kontrollerar golvet inne på bilprovningen säger ju ingenting. Absolut inget. De tar inget som helst ansvar för det besked de rapar ur sig. Hos de fem kontrollplatser vi frekventerar vägrar de t o m ge något som helst utlåtande över sådant som inte ingår i besiktningen. D v s golvet i släp, bland annat.

Jag har t ex diskuterat golv med en otroligt duktig mekare. Han tyckte inte golvbyte var aktuellt, det var ju bara att lasta vettigt och fördela vikten. Efter lite diskussion runt häst, hästlastning och lastplacering konstaterade han att hans besked var helt irrelevant. Han kunde inget om hästar, visste inget om att transportera häst, hade inte föreställt sig punkttrycket (hästen lättar lite i framänden och lägger all vikt bak, hela lasten fördelat på två små hovpunkter t e x).

Han blev nästan lite skakad när han insåg hur fel hans besked kunde träffa, om det ville sig illa. Det gäller att känna förutsättningarna och inte bara materialet och de tekniska bitarna.
 
Instämmer med föregående talare.

Och på trä ser man om de är ruttet med blotta ögat. Ett trä som inte är blött håller.. ett ruttet trä håller inte.. svårare än så är det inte.

Och hysterin om att hästen ska gå igenom golvena har gått lite överstyr tycker jag..
Själv har jag inte denna hysteri.. tack och lov.. utan de räcker för mig att besiktningen kollar golvet vid besiktning och att jag själv gör en check då och då.

Var utläser du denna "hysteri"? Jag är knappast hysterisk, och har heller inte sett sådant i tråden. Jag konstaterar däremot att jag inte lastar min häst i ett släp om jag hyser tveksamheter till golvets hållfasthet. Precis som att jag inte kopplar på hästsläpet på bilen om jag har goda skäl att misstänka att bilens drag t.ex. är skadat/illa rostskadat.

På mitt golv syns f.ö. knappt något på undersidan ännu, bara lite mjukt längst ut i kanterna enligt verkstaden som nyligen gått igenom mitt släp, men som sagt - det syns från insidan att det börjar dra ihop sig.Verkstan (välrenommerad) vill inte säga varken bu eller bä rent ut, om de inte får ta isär och granska skivan lös.. I övrigt håller jag koll på det: lägger bommarna under mattan när släpet inte används, tar bort eventuellt skräp som kommit ner, håller släpet fräscht och ströar ordentligt när häst åker, känner över golvet regelbundet. Känns det fräscht och hårt är jag inte orolig - jag går inte över det med förstoringsglas eller fuktmätare direkt :p. Inte heller får jag panik av att bilen har lite rost.
 
Jag såg dig i en tråd från 2013 där du propagerade för trägolv.
Jag har aldrig skrivit att det är ett ofelbart material som aldrig behöver kollas, jag skrev att jag hade ångest över trägolv, bytte till alugolv problem solved. Du får nog läsa om läsa rätt!
Jag kollar fortfarande golvet varje år hos yrkesman. Det är inte svårt och omöjligt att kolla alu golv, var har du fått det ifrån?
Dessutom har jag både sett och varit med om hästar som gått igenom trägolv men ALDRIG hört,sett eller läst om hästar som gått igenom alugolv. Lägg ner.

Har hört talas om hästar som gått genom aluminiumgolv. Problemet med att lägga ett alugolv i en transport är ettingen del a aluminiumet inte får komma i kontakt med stål eller galvat då är sken stor att en kemiskreaktion startar och aluminiumet oxiderar. Har man tur kan man se det, men många gånger är det svårt att upptäcka. Klassificering en på aluminiumet är mycket viktig om det skall ha en hans att hålla. Dessutom är aluminim ett väldigt mjukt och skört material.
 
Vi litar på den verkstad som producerat vårt släp med alugolv. Men vi såg också en del producenter vars transporter jag ALDRIG skulle köpa. När man använt fel material i infästning av golvskiva t ex.
 
Jag har inte den starka tilltron till alugolv. Detta är nästan omöjligt att kolla skick på.

Precis - det måste röntgas. Om man dessutom gör som jag - nästan uteslutande trailar hästen på vinterväglag (=saltade vägar) så går aluminumgolv bort för min del.

Jag känner mig mycket säkrare med trägolv - lättare för mig att hålla koll på. Bytte golv på min trailer förra året - det hade då legat på i 8 år sedan senaste bytet. Det var då inga fel på skivan förutom lite uppluckrat i kanten längst bak, men med tanke på att hästen åker ofta fanns det ingen anledning att vänta ett år till när det gällde byte av golvet. En ny skiva fick jag tag på för 1600 kr och vi la in skivan själva.

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp