Finns det andra material än plyfa och alu? Hade varit intressant att veta. Och vad ska man lägga in om man får välja själv, utan att ta hänsyn till ev pris? Hardox kanske?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns det andra material än plyfa och alu? Hade varit intressant att veta. Och vad ska man lägga in om man får välja själv, utan att ta hänsyn till ev pris? Hardox kanske?
Fick jag välja helt fritt hade jag nog lutat åt något plastmaterial i stil med det som (om jag minns rätt) Thule och Fautras haft i somliga modeller.Och vad ska man lägga in om man får välja själv, utan att ta hänsyn till ev pris? Hardox kanske?
Som konstaterats innan i tråden innebär en häst stort punkttryck. Och det är ju heller inte så att lasten kan hållas undan från en känd svaghet i golvet. Lasten placerar sig gärna själv där den tycker, inom givna ramar.
Jag chansar inte med golvet i hästtransport.
Och jag kan säga att Bilprovningen släpper igenom helruttet golv, det har inte med trafiksäkerheten för släpet att göra. Har flertalet gånger varit inne med konstaterat genomusla golv (som ska bytas) och inte fått så mycket som en kommentar ens en gång.
Och jag kan säga att Bilprovningen släpper igenom helruttet golv, det har inte med trafiksäkerheten för släpet att göra. Har flertalet gånger varit inne med konstaterat genomusla golv (som ska bytas) och inte fått så mycket som en kommentar ens en gång.
Sen kan jag personligen tycka att det är bra märkligt, egentligen, med tanke på en hästtransports syfte. Att golvet går sönder under färd måste väl ändå ses som en olycksrisk, även om man bortser från det faktum att hästen troligen förlorar benet om den trampar igenom?
Just för att jag hört (på tok för många..) sådana här historier, känner jag mig inte det minsta trygg med "beskedet" om att "de kollar på besiktningen". Vad jag hört är att de inte kollar golvet ett smack. Det är mycket möjligt att de på den här aktuella stationen (mittemot verkstaden, i mitt fall) knackar lite på det när de går under, men generellt litar jag inte på det ett smack.
Sen kan jag personligen tycka att det är bra märkligt, egentligen, med tanke på en hästtransports syfte. Att golvet går sönder under färd måste väl ändå ses som en olycksrisk, även om man bortser från det faktum att hästen troligen förlorar benet om den trampar igenom?
OM man inte ber dom på besiktningen kolla just golvet och säga till om de är ruttet/blött någonstans.
Detta gjorde alltid jag när jag besiktade mitt förra släp som hade trägolv just för att då var dom iaf under och kände på annat.
Då kunde de titta på golvet. Och detta var då aldrig några problem.
Nu när jag har aluminium behöver man inte bry sig om att de ruttnar.
Men allt material är inte evighetsmaterial så kommer byta var 10 år.
OM man inte ber dom på besiktningen kolla just golvet och säga till om de är ruttet/blött någonstans.
Detta gjorde alltid jag när jag besiktade mitt förra släp som hade trägolv just för att då var dom iaf under och kände på annat.
Då kunde de titta på golvet. Och detta var då aldrig några problem.
Nu när jag har aluminium behöver man inte bry sig om att de ruttnar.
Men allt material är inte evighetsmaterial så kommer byta var 10 år.
De kollar fortfarande bara underifrån då. Inte inifrån. Dessutom kollar de här och där och kan missa. Precis som de kan missa att ett avgasrör strax kommer rosta igenom, de kollar inte varenda cm av det heller.
De kollar fortfarande bara underifrån då. Inte inifrån. Dessutom kollar de här och där och kan missa. Precis som de kan missa att ett avgasrör strax kommer rosta igenom, de kollar inte varenda cm av det heller.
Fast lite ansvar har man väl själv som hästtransportägare också?? Hur svårt är de att lägga sig under släpet med en hammare och slå peta lite samt dra loss mattan och kolla hörner och så?
Och på trä ser man om de är ruttet med blotta ögat. Ett trä som inte är blött håller.. ett ruttet trä håller inte.. svårare än så är det inte.
Och hysterin om att hästen ska gå igenom golvena har gått lite överstyr tycker jag.. visst HAR de hänt men de är större risk att hästen skadar sig i hagen..
Ändå har vi den där.. i hagen=)
Ett släp som man lämnar in på service regelbundet och följer serviceboken så ska de inte vara någon fara vare sig de är golv, bromsar, väggar påskjutsbromsen osv=) Bara tuta och köra=)
Men tutar och kör man bara och aldrig ger släpet lite kärlek.. tja dååå ska man nog va lite oroad efter några år.
Nu vet jag inte hur dina besiktningsmän gör men ber jag mina kolla golvet så gör dom de.. kollar golvet.. de går under och slår och söker efter fukt OCH går in i släpet. mattan får man dock ta bort själv om man vill ha golvet i släpet kollat.
Som en själv kan man köpa en fuktkamera och lasa golvet varje dag om man nu är så jäkla hyperrädd för att de ska ruttna redan dag 1 efter att man bytt golvet. Upp till varje person hur man vill göra..'
Själv har jag inte denna hysteri.. tack och lov.. utan de räcker för mig att besiktningen kollar golvet vid besiktning och att jag själv gör en check då och då.
Nu när jag har aluminium slipper jag oroa mig över att golvet ruttnar, jag slipper hålla på oc oroa mig för att släpet står på gräs.. För kom ihåg att trägolvets största fiende är gräsunderlag.De kortar ner träets livslängd med flera år om man har otur. Högt gräs är rena rama döden.
Men bara för man har aluminiumgolv ska man inte tro att man aldirg behöver byta de. men mellan bytena kan jag slappla av och mitt är nyligen bytt=)
Och på trä ser man om de är ruttet med blotta ögat. Ett trä som inte är blött håller.. ett ruttet trä håller inte.. svårare än så är det inte.
Och hysterin om att hästen ska gå igenom golvena har gått lite överstyr tycker jag..
Själv har jag inte denna hysteri.. tack och lov.. utan de räcker för mig att besiktningen kollar golvet vid besiktning och att jag själv gör en check då och då.
Inget hjälpande svar direkt men..
Jag känner igen din ångest, därför bytte jag släp till ett med alu golv. Problem solved!
Jag såg dig i en tråd från 2013 där du propagerade för trägolv.
Jag har aldrig skrivit att det är ett ofelbart material som aldrig behöver kollas, jag skrev att jag hade ångest över trägolv, bytte till alugolv problem solved. Du får nog läsa om läsa rätt!
Jag kollar fortfarande golvet varje år hos yrkesman. Det är inte svårt och omöjligt att kolla alu golv, var har du fått det ifrån?
Dessutom har jag både sett och varit med om hästar som gått igenom trägolv men ALDRIG hört,sett eller läst om hästar som gått igenom alugolv. Lägg ner.
Jag har inte den starka tilltron till alugolv. Detta är nästan omöjligt att kolla skick på.