Transport/försäkringar

Polly_Mulle

Trådstartare
Nu har jag vart iväg och köpt mig min första egna hästtransport, begagnad så. Det är en Trane -90a
Vad behöver man för försäkringar o liknande, jag har ingen aning själv nämligen!

Trafikförsäkringen går på bilen, men sedan kan man ju försäkra för tex brand o stöld. Ring ditt försäkringsbolag, det fixar dom på en gång.

Jag har min halv försäkrad (trafik, brand, stöld tror jag)
Kostar ca 800kr/helår.
Självklart så mmåste väl även släpet vara trafikförsäkrat??

Oj, hur mycket kostar din transport??
Min försäkring kostar 350 kr om året ungefär...

Man behöver dock inte ha någon försäkring på transporten, eftersom bilens försäkring täcker transportens trafikförsäkring.

Men självklart är det bra att ha en extra försäkring som täcker olycksfall och stöld på transporten.

Du kan försäkra kärran hos det bolag du har bilen försäkrad i, om det är ngt av de större bolagen.
Min kärra är försäkrad i If, och kostar per år ngnstans mellan 400 och 500 kr, minns inte riktigt.

Man kan välja att hel eller halvförsäkra. Jag har helförsäkring.

Men ngn kunnig här på forumet upplyste förut i en tråd att ett visst bolag (minns tyvärr inte vilket) hade VÄLDIGT kassa regler om släpet blev totalförstört.
De ersatte med MAX vill minnas, 20.000:-, oavsett vad släpet värderats till för pris!
Mitt bolag ersatte dock med marknadsvärdet, jag har kollat.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 135
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
712
Senast: Cavallo
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
2 335
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar