Transport för STOR häst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare gazira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 12 254
Sv: Transport för STOR häst

Är du nöjd med ditt böckmansläp? Champion/master känns ju helt klart som ett alternativ, verkar vara ett av dom längsta släpen på marknaden. Är det mycket plats framför bommen? Har du någon uppfattning om hur lång spiltan är?

Vi hade en böckman master å de va ett super släp men spiltan va kortare i den än i den vi har nu (xr3000) Men böckmanen va i övrigt ett kanon släp bortsätt från att jag e gillade "säkerhets" systemet på fram bommarna.. jag vill ha panik bommar..

jättebra info :) tack.
Verkar dock inte stämma så bra med produktinforn från företagen på boj bravo sEH skiljer det tex 15cm :confused:
Verkar ju inte som att spiltlängderna följer de totala innerlängderna, eftersom några av dom med längst totala längd har kortast spiltor. och det är ju oftast spiltans längd som man är mer intresserad av än den totala längden.

Senast ändrad av en moderator:

om master har mindre spiltor än xr3000 måste det ju vara väldigt mycket utrymme framför bommen i master? med tanke på att master är 23cm längre invändigt. Men det är ju som sagt väldigt svårt att få en bild av hur släpen är invändigt bara utifrån de mått som anges på hemsidorna.

Vi började med att titta på Böckman och skulle t o m skriva avtalet på ett nytt, när jag backade i 190. Det är så trångt mellan frambommen och sadelkammaren (när den finns, vi tittade på Master större modellen) att en normal människa inte kommer emellan. Det gör att hästen inte kan sänka huvudet för att balansera sig under färd, och en häst med lite hals kommer att åka otroligt obekvämt.

Ifor Willams 511:an är 2.05 invändigt, men våran var nästan 2.10 i yttersta läget.
från produktbeskrivn:
Inv. bredd 179 cm
Inv. längd 352 cm. Spilt längd max 205 cm, spiltbredd 89cm.
Inv. takhöjd 228 cm.

Idag har vi en Star Trailer Diamant som är lika stor & bred.Dock kändes Iforn rymligare på längden med några cm.
Men Diamanten är så mkt. lättare att dra efter bilen & kräver inte E-kort med rätt bil, då du kör stor häst.
Med Iforn måste du ha E-kort för totaltvikten om du ska köra en så stor häst i den.
Glömde att nämna att vi har kört 2 stora halvblod i dessa transporter, den ena 1.79, inte så lång i kroppen. Däremot den på 1.68 är lång, hon går inte in i många transporter . Den största hästen krävde takhöjd, då han inte gick in annars. Så det måste man oxå tänka på om hästen är hög!
Vi har bytt en del genom åren, dessa två har uppfyllt kraven för våra stora hästar till slut.

Senast ändrad:

Jag har en Boj Classic som är x-tra allt. Den är rejält stor och jättebra! Boj kan även göra en speciell frambom som gör att lastutrymmet blir längre för hästen fram. Kolla med dem!

Jag har en kompis som har ett jättehalvblod som utöver att han är runt 175 hög är lång både i kropp och hals.
De har en Boj av något slag till honom. Vi pratade storlekar på släp. Och hon menade på att Bojs modeller var suveräna för stora hästar. Hon har kollat runt mycket bland olika märken.
Även min tränare som jobbar en hel del med lastningar menar på att Boj är stora.
En tredje kompis har ett ännu större halvblod, som dock inte är lika lång i kroppen. Men behöver stort släp. Hon har även hon kollat på Boj.

Finns massa plats, har ingen sadelkammare. Tycker inte man skall ta det om hästen är stor och/eller klaustrofobisk... Samma vilket märke du väljer så stjäl det massa plats från hästen.

Har mkt hellre min sadel tryggt förvarat på sätet i bilen istället.

Nej, vår sadelkammare i Boj Classic (garderob också) tar inte plats från hästen. Där har du en bred gång framför bommen, med genomgående skötardörrar. Det är t o m så att alla hästar inte når fram när man satt krubban i uttagen som är fastsatta i sadelkammarens bakkant (mot hästen).

Det var av den anledningen vi valde just Classic, tycker det är oerhört viktigt att hästen (oavsett storlek/längd) kan ta ner huvudet och balansera sig under färd. Men vi ville ändå ha garderob och sadelkammare, och rimlig tjänstevikt.

Vad bra att det verkar som att andra jättehästar har fått plats i boj.
Boj har alltid varit det släp jag själv har föedragit, så bara hästen får plats så känns det som att det självklart blir ett boj. Ska höra med någon av dom i stallet som har boj och jag kan provlasta henne för att se om hon får plats.

Har oxå stor häst på 175 med 160 i täcken han åker jätte bra i ett boj bravo extra högt och brett inga problem med att få plats varken med dörrar eller med bomen (dörrarna går ju lite längre in än vad bomen gör)

Boj har oxå kommit med en special bom som ger mer plats fram den är lixom böjd framåt så där får man ca 10 cm extra (kommer inte ihåg exakt mått men ungefär) såg den i helgen en kompis som hadde den i sitt släp mycket fiffig

Jag har inget exakt mått men jag har en Thule excellent och den känns väldigt rymlig... Har iofs inte någon jättestor häst (normalstor quarter) men det är väldigt gott om plats.. Väggen kan snedställas med bommarna och så kan man flytta en stolpe fram så hela spiltan blir bredare..
Ett tips bara :)

Ifor Williams 510/511 och Sluis (Saris) Olymp. Båda släpen är jätterymliga inuti.

Kl
jag har en ny boj bravo 225 SEH med den nya böjda bommen och dörrar bak. Jag kan mäta spiltlängden i morgon om du vill. :)
Vi har tre stora och två små, de stora är 173, 178 och 183 cm och har i täcke 155, 160 och 165. Två av dom har dessutom jättelång hals. Dessa åker bra i mitt släp och även i systers ume b60 från -10. Kan mäta det med om du vill. :)

Mitt Henra Grand Chevalier är 2 m mellan bommarna.

Men jag kan flytta bakbommen i 3 lägen och brukar ha den i det främsta läget = 1,90 m. Då har min grand lady ändå gott om plats.
Kvaliteten på mitt är bra, men det bästa är den tillåtna lastvikten som är 1 640 kg.

När det blir dags att byta mot ett nyare släp lutar det nog mot ett Boj.

Senast ändrad:

Det vore jättesnällt om du vill mäta :) är väldigt intresserad av hur långt det blir med den böjda bommen.

En mkt bra tråd för en som letar hästtransport till en stor och lång häst! Tackar!!:)

Liknande trådar

Träning Vet att det finns ett antal trådar under ämnet köra häst, ur hästen reagerar i släpet mm mm. Men jag tror ingen tar upp det jag har...
Svar
17
· Visningar
2 152
Senast: trofé
·
N
Träning Måste skriva av mig och få råd om någon orkar läsa... När vi köpte D-ponnyn sa dåvarande ägarna att det hade varit en del problem...
Svar
12
· Visningar
1 437
Senast: jessivega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31