Transport av sto+föl

A

annalisa

Nu är det så att fölis har ju äntligen kommit, o stoet fölade i ett annat stall än hon vanligtvis befinner sig. Nu, 1 v efter fölning tänkte jag flytta hem de två rackarna :D eftersom dom är pigga o starka. Nu är min fråga, hur ska man göra med inredningen? Ska man bara ta ut mellanväggen o låta frambommarna vara kvar, eller ska man ta ut ALLT?

Sv: Transport av sto+föl

Får börja med att gratulera till fölisen!

När vi fraktat våra ston med föl har vi bara frambommen kvar där stoet står bundet (inte för långt så att fölet kan trassla in sig).

När jag var med mina kussar och transpoterade deras föl, tog vi bara ut mellanväggen, bommarna var kvar. Ända jobbiga var när fölis kröp under frambommen, men han stod ju lika bra där också:smirk:

Okej, tack så jätte mycket :bow: : Då ska det nog inte vara några problem!

vi hade kvar frambommarna och hade som högt att fölisen kunde gå under men han stod klokt baklänges på vänster sida om mamma.

Kanske dumt att påpeka men... när jag skulle ta hem dom ifrån sommarbetet så var jag lite för snabb med att lita på att fölet skulle följa med stoet in i transporten... så det hände något ganska hemskt på grund av min tabbe...men antar att du kan de där å att de e jätteviktigt att man tar in fölet först.. bara en omtanke* vill helst inte att folk ska behöva vara med om samma sak....

Jag tog ur mellanväggen, lät frambommen vara kvar, samt staplade höbalar längst in under bommen så fölis inte klev fram där. Samt säkrade dörren så den inte kunde öppnas från insidan!

Jag tar ut allt som finns i transporten och som redan har nämnts men jag nämner det igen lasta fölis först

kl

det finns lite olika modeller att lasta sto med föl. Jag låter mellanväggen vara kvar och sätter en skiva längst fram och en bakom fölet när fölet väl är inne. På så vis står fölet lös i en liten "box" och kan inte komma någonstans. Mamman ställer man som vanligt bredvid.

Jag tycker det känns tryggast att veta att fölet inte kan bli trampad av mamman eller gå runt i transporten. Men det vanligaste är nog att man har fölet löst och det går säkert jättebra det med.

Att ta ut mellanväggen och låta frambommen vara kvar men höja den så högt att fölet kan gå under brukar vara det allra bästa när man kör ett yngre föl. När den blir större sänker man bommen lite så att den inte kommer under. En del ston blir oroliga när fölet finns i ett "fack" bredvid, oavsett om hon ser fölet eller ej. Se till att stoet grimskaft sitter så högt upp som möjligt och att det inte är alltför långt och ha inga hö/halmbalar framför, det är lätt att stoet eller fölet fastnar i balsnörena.

Detta har konstaterats efter att ha kört ett stort antal ston med föl under 16 års tid.

Några saker att tänka på bara ...

*Lås skötardörren eller på annat sätt se till att den inte går att öppna inifrån, många föl har förolyckats efter att ha ramlat ut under färd.

*Håll lilla luckan där bak stängd. Även det lugnaste föl kan få för sig att försöka hoppa ut. Behöver dock inte vara helt stängd, luftcirkulation är viktig.

*Tänk på att föl inte klarar värme så bra. Kör helst under dygnets svalare timmar eller om det är lite sämre väder. Åk INTE långt om det är gassande sol. Det blir varmare fortare än man tror i släpet.

*Av djurskyddsskäl inte får föl transportera tidigare än minst en vecka efter fölning. Kan vara bra att ha i minnet om man mot förmodan vill betäcka på fölbrunsten och inte står på station eller hos hingst ...

*Om du ska köpa nyare släp, kolla om du kan hitta ett med flera ventilationsöppningar och köp gärna ett galler som du sätter upp i stället för den lilla luckan bak. Mycket bra under sommaren!

*Om det inte finns en hel bom/bommar bak, var uppmärksam så att inte stoet eller fölet slänger sig ut när bakluckan öppnas. Stå ALLTID vid sidan om luckan när den fälls ner. Har tyvärr bevittnat flera olyckor, varav en med dödlig utgång, när folk har fått luckan och häst i huvudet. En bra lösning på detta problem har Boj gjort, som har två hela dörrar som går att spärra även när mellanväggen är borta. Rekommenderas varm!

*Lägg in mycket halm så fölet kan ligga skönt om det inte orkar stå.

*Kör extra försiktigt, föl har sämre balans och svårare att parera.

*Lasta, som tidigare nämts, fölet först eller samtidigt med stoet. Vill fölet inte gå in och spjärnar emot (ett 60kgs föl kan faktiskt växa fast i marken :D ) vänd då på den och backa in. Var inte orolig för att du lär fölet att gå in "fel", det brukar aldrig vara problem att börja vända på dem när de blir lite större.

*Ett annat bra sätt är att stå/gå vid boghöjd med ett grimskaft runt rumpan som man håller med handen närmast fölet, den andra armen styr vart ni ska gå. Då har man full kontroll. Är fölet vild och vill rusa framåt eller stannar/rusar kan man gå på samma plats, ha grimskaftet framför bringan och hålla det i handen längst från fölet vid manken. Den andra handen styr "bakkärran" och ser till att fölet inte stannar. Att trycka med fingrarna på var sida om ryggraden lite längre bak på ryggen gör att fölet går framåt, troligtvis en reflex från när de utsattes för rovdjur och behövde fly. Grimskaft runt föl är annars ett mycket, mycket bra sätt att ha kontroll på situationen. Ett yngre föl förstår inte hur en grimma fungerar och det är alltid överhängande risk att den skadar sig genom att resa sig och gå över om man drar i den.

Lite tips och råd som jag hoppas kan vara till nytta!

Kör försiktigt i sommar! :)

/Elin

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 259
Senast: MML
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka