Transport av sadel

E

Eos

Jag tävlar i dressyr för funktionshindrade ryttare, och tar mig fram genom att låna hästar på tävlingsplatserna som det finns möjlighet att göra på handikapptävlingar. Detta innebär att jag hyr en "okänd" häst och tävlar på. Häsen har sin egen utrustning när jag hyr den.

Men nu har jag kommit i det läget flera gånger att hästarna har haft sadlar som inte alls har passat mig, också har jag fått reda på att man kan ta med sig egen sadel till tävlingsplatsen och använda på hästen den korta stund jag rider. Eftersom mitt funktionshinder gör att jag inte får ta körkort reser jag med färdtjänst till varje tävling (och det går ju bra när jag inte har någon häst med mig). Och nu nekar kommunen mig att ta med mig den sadel jag har hittat och tänker köpa för användning vid träning och tävling. Kommunen menar på att jag inte får transportera sadeln med mig i färdtjänsten (taxin), jag har själv åkt med ett flertal resenärer som bl.a. har haft med sig sina hundar och katter i taxin under sina resor. Finns här någon som har några bra argument på lager mot kommunen så jag kan få ta med mig min sadel? (Kommunen menar på att färdtjänst och kollektitrafik ska fungerar likvärdigt, så samma regler med bagage gäller. Men där har jag inte lyckats att förstå deras resonemang, de menar på att jag får ta med mig max 2 kassar per resa i taxin. Jag kan aldrig packa tävlingskläder och annan nödvändig utrustning i 2 kassar om jag ska vara iväg på en meeting över en helg. Hade jag bara kunnat hade jag tagit bilen när jag ska på tävling.:) )

Hoppas någon har något bra argument att komma med, mina egna är slut… Får man ta med sig pälsdjur i taxin borde jag väl få ta med mig min sadel nedpackad i en väska?:confused:

Sv: Transport av sadel

Jag tävlar i dressyr för funktionshindrade ryttare, och tar mig fram genom att låna hästar på tävlingsplatserna som det finns möjlighet att göra på handikapptävlingar. Detta innebär att jag hyr en "okänd" häst och tävlar på. Häsen har sin egen utrustning när jag hyr den.

Men nu har jag kommit i det läget flera gånger att hästarna har haft sadlar som inte alls har passat mig, också har jag fått reda på att man kan ta med sig egen sadel till tävlingsplatsen och använda på hästen den korta stund jag rider. Eftersom mitt funktionshinder gör att jag inte får ta körkort reser jag med färdtjänst till varje tävling (och det går ju bra när jag inte har någon häst med mig). Och nu nekar kommunen mig att ta med mig den sadel jag har hittat och tänker köpa för användning vid träning och tävling. Kommunen menar på att jag inte får transportera sadeln med mig i färdtjänsten (taxin), jag har själv åkt med ett flertal resenärer som bl.a. har haft med sig sina hundar och katter i taxin under sina resor. Finns här någon som har några bra argument på lager mot kommunen så jag kan få ta med mig min sadel? (Kommunen menar på att färdtjänst och kollektitrafik ska fungerar likvärdigt, så samma regler med bagage gäller. Men där har jag inte lyckats att förstå deras resonemang, de menar på att jag får ta med mig max 2 kassar per resa i taxin. Jag kan aldrig packa tävlingskläder och annan nödvändig utrustning i 2 kassar om jag ska vara iväg på en meeting över en helg. Hade jag bara kunnat hade jag tagit bilen när jag ska på tävling.:) )

Hoppas någon har något bra argument att komma med, mina egna är slut… Får man ta med sig pälsdjur i taxin borde jag väl få ta med mig min sadel nedpackad i en väska?:confused:

Det är för :devil: -igt....dessa byråkrater som bara sätter sig på folk...:mad: :mad: :mad:
Jag skulle leta upp ansvarig politiker o fråga om han/hon verkligen står för att du inte får ta med dig tävlingsutrustning som du behöver när andra får ta med sig skrymmande saker typ husdjur :smirk: .

Funkar inte det så gå till lokaltidningen och gör det obekvämt för dom så kanske dom ändrar sig.

:mad: :mad:

LYCKA TILL :bump:

hur gör dom andra handikapp ryttarna med sina sadlar :confused: :confused: rider dom i den befintliga eller:confused:
tävlar du för någon klubb så kanske du har möjlighet att be någon annan ta din sadel till tävlingsplatsen, eller införskaffa ett tävlingsskåp,

kan inte TS visa lite bilder på sig själv på tävlingar och även hur högt du rider mm för nu vart jag nyfiken är inte såå ofta man stöter på en som håller på med hästar och är handikappad inte i allefall på mina breddgrader. :D

Men hallå va är det för fel på folk?! :eek:
Har du pratat med chaufförerna om va de tycker?
Jag menar det är ju helt sjukt att du inte ska få ta med dig mer än två kassar!!! :(
Åker det många samtidigt med färdtjänsten?

Hoppas verkligen det löser sg för dig! Ge dig inte!

Lycka till!

Sånt skitsnack om att du inte får ta med en sadel i taxin, jag åkte färdtjänt massvis med ggr med mamma (hade MS) när jag var yngre, det var aldrig tal då om vad vi fick eller inte fick ta med oss.

..men om du säger att man får ta med sig "två kassar", borde man då inte kunna komma undan om du skaffar en sadelväska? Det blir ju som en bag med handtag :idea:
Det borde du ju få lov att resa med...det är ju upp till dig vad du packar i dina väskor;)
Jag undrar om någon som ex spelar nån sport skulle bli nekad att ta med sig sin egen basketboll + träningskläder eller vad de nu behöver för att utöva sin sport.

Hade jag bott hemma hade jag erbjudit mig att skjutsa... Har du ingen som kan ställa upp med detta?

Senast ändrad:

Det finns en förening som heter Bosse (naturligtvis har jag ingen aning om hur man får tag på dem) som hjälper handikappade som blir orättvist behandlade. De ska nu hjälpa "min brukare" med myndighetskontakter då kommunen vill dra in brukarens resor till arbetet.
Om du vill kan jag fråga hur man får ta g på dem?

det finsn en mkt enkel regel när dte gäller kommunen,LSS o sådan problem.

Det de inte vet har de inte ont av.

Jaghar servicehundar o har åkt med -båda-till skåne bla,och en gång tyvärr hem igen med en död hund.

jag packar de väskor jag vil ha med mig o så är dte bra med det.

2 väskregeln,gäller den taxibolaget eller surfittan på kommunen som skal vis a makt?

ta du en sadelväska o packaner den i o så en rejäl väska med resten du behöver.
ytterligare en borde räknas som handbabage;)

jag har haft tillräckligt med krångland ekommunhandläggare o fk folk att göra för att vet atat man skal ta den smidiga vägen.

de menar på att jag får ta med mig max 2 kassar per resa i taxin.

IKEA-kassar? :angel:

Är det 2-kasseregeln som är problemet, dvs begränsat utrymme, eller allergi-hänsyn som kommunen hänvisar till? Handlar det om de 2 kassarna får du väl sy ihop ett par jätte-kassar, som rymmer både sadel och kläder... ;)

Har inget svar på din fråga kan däremot inte låta bli att undra om det är så smart att köpa en sadel att ha på massa olika hästar.
Det är ju inte säkert den passar?

Äh, så många hästar som kutar runt med illa passande sadlar år ut och år in, inte skulle det skada med en illa passande sadel ett par gånger. Kanske tom är skönt om den trycker på andra ställen än den sadel hästen redan har :idea:

Det handlar nog mer om utrymme än att det är en "hästgrej". Numera kan man inte längre beställa en färdtjänsttaxi och veta att man åker själv. Det kan vara flera medpassagerare som ska ur och i vid olika ställen och som kan ha rullatorer, rullstolar och väska/or med sig. Det här är ett problem för taxi.

Förr vet jag att det fanns möjlighet att ansöka om riksfärdtjänst när det var en speciell resa utöver det vanliga, då gick det på ett annat konto. Kolla med kommunen!

TACK FÖR ALLT STÖD!:D
När jag träffar andra handikappade på tävling så har det visat sig att jag är ensam om att resa med färdtjänst/riksfärdtjänst. Övriga ryttare reser med bil som antingen de själva, anhöriga eller assistenter/ledsagare kör. Men jag känner tyvärr ingen som kan tänka sig att köra för mig... Majoriteten på de tävlingar jag åker på är minst 30 mil hemifrån, så det är långa resor. På de flesta tävlingar är jag ensam "skåning", så tyvärr har jag ingen att samåka med.

När det gäller chaufförerna så går åsikterna väldigt isär. Vissa accepterar att jag sitter i deras bil med ridkläder, medan andra tvingar mig att sitta på svarta plastsäckar under färden eller alternativt torkar av sätet där jag suttit med våtservett efter att jag gått ur taxin. Vid några tillfällen förra året fick jag låna en sadel som jag skulle prova. Först när jag skulle boka resan till stallet sade jag att jag hade med mig en sadel som packning, men då blev jag nekad att ta med den. Nästa gång lät jag bli att säga något, då gick det bra att ta med sadeln till stallet, men när jag skulle hem nekade chauffören mig att ta med den (blev tvungen att lämna den i sadelkammaren i stallet) p.g.a brist på plats sade chauffören. Den gången gick det bra, men det är värre om jag är 30 mil hemifrån och blir nekad att ta hem min sadel...

Idag pratade jag med en jurist angående sadeln. Tydligen är det väldiga skillnader vad man får ta med sig i färdtjänsten/riksfärdtjänsten, detta eftersom varje enskild kommun har stor frihet att bestämma kring färdtjänsten/riksfärdtjänsten... :devil:

Bosse, något helt nytt för mig; men du får väldigt gärna ta reda på hur jag kommer i kontakt med dem! :) Hoppas det inte är för mycket jobb för dig! Tack på förhand!

När det gäller hästarnas hälsa och min sadel, har jag också funderat över detta. Har provat några olika Wintec sadlar. De är sköna och rida i, samtidigt som sadeln har utbytbara koppjärn, så om jag köper en sådan sadel och några olika storlekar på koppjärn så har jag gjort så mycket jag kan komma på för att spara hästarna. Om jag dessutom hittar en Wintec med luftsadelpanelsystemet "CAIR" så borde detta spara hästen ännu mer (om reklamen stämmer överrens med vekligheten). Någon som har fler tips för att spara hästarna när jag kommer med min sadel? (För jag hoppas verkligen att jag kan transportera med en sadel på något sätt i framtiden :))

Eftersom jag inte har lyckats att hitta vad som egentligen menas med packning enligt kollektivtrafikens regler som kommunen hänvisar till (där ifrån har de fått det här med 2 kassar), så är det kanske bara att sätta igång att sy, som många tipsar om :)

Riksfärdtänst går på ett annat konto än färdtjänst, men anledningen till detta har enbart med längden på resan (över 5 mil så är det riksfärdtjänst), tyvärr så är där inga särkilda regler när det gäller packning (vilket är anmärkningsvärt, ska man göra en lång resa, ska man vanligen vara borta över flera dagar och behöver då mer saker med sig). Jag har kollat det med kommunen, men tack för tipset i alla fall:)

En så kort stund spelar ingen roll för hästen. är ju i still med när man provar ut sadel för att se om den passar. Specielt eftersom att TS har den vid tävling om jag uppfattade saken rätt. Tävlingar går ju inte varje helg ens om man inte orkar åka runt i hela landet :D

Vad e det för elakheter dom håller på med? Två Ikea påsar e ju inte myckjet om man ska vara borta ett tag, viserligen går ju en sadel ner i en Ikea påse så du får väll läga saker över den så att det inte syns. hur ska dom då kunna neka dig? Man måste få ta med sig djur relaterade saker under sina resor. det har dom ingen rätt att neka en på.
Sätt lite press på dom via media så blir det säkert bättre om inte Bosse funkar :)

framridning + ritt går ju iaf på 30-40min..
Spelar ingen roll kan man ju inte säga att det inte gör, inte så trevligt att gå med obekväm sadel för hästen kanske? Visst den kanske inte får bestående skador men det handlar inte om det. Sen kan det ju bli svårt att plocka fram bra gång mm. om sadeln inte sitter rätt.

Men som TS skrev att hon skulle ha en sadel med olika koppjärn och CAIR-system så låter det iaf mkt bättre!

Har inget svar på din fråga kan däremot inte låta bli att undra om det är så smart att köpa en sadel att ha på massa olika hästar.
Det är ju inte säkert den passar?

Med tanke på att många hoppryttare på hög nivå rider i samma sadel på flera hästar så skulle nog inte dessa hästar må dåligt av det. Kan ju dessutom köpa en med utbytbara koppjärn så kan man anpassa lite bättre till varje häst? Ex en Wintec väger ju inte så mycket heller så dom kan klaga på det.

Jag tycker det låter helt förjävligt att du inte ska kunna få ta med dig en sadel. :crazy: Man har väl rätt till en gäst med sig i bilen eller vad jag ska kalla det...kan inte din sadel få åka på den platsen i så fall?
Hoppas det löser sig!!

Beror ju på det där. Hur framridningstiden ser ut å så. Olika från stall till stall. Å man provrider bara 5 minuter när man provrider vissa sadlar? Oftast brukar man ju köra ett helt pass i skritt, trav å galopp + lite hoppning om man provrider en sadel ordentligt. Sådana pass brukar iaf för mig ta iaf minst en timme. Å när lasermassören var i stallet å kollade på en hästs ´rygg när jag praktiserade där. Så sa han att man kan se på musklerna via lasern om man kör ett helt pass om sadeln passar eller inte. Men att undersökningen måste göras nästan på en gång för att det ska gå att undersöka om den passar eller inte enligt vad musklerna säger till lasern. Det va helt enkelt direkt efter passet undersökningen lärade göras. Sedan så finns det hästar som man märker på på en gång om sadeln passar eller inte. Men jag har för mig att dom är några färre i antal.
Visst kan man diskutera hur bra hästen kan gå med en sadel som kanske inte sitter helt rätt. Fast man kan ju oxå ställa sig frågan hur bra kan hästen gå om inte ryttaren trivs å sitter bra i sadeln?

framridning + ritt går ju iaf på 30-40min..

Jo, men det motsvarar väl ungefär den tiden man provrider en sadel som man tror passar. Jag är övertygad om att den som äger/har ansvar för hästen inte kommer att tillåta en sadel som sitter "för illa", då får nog TS finna sig i den sadel hästen kom med.

Det finns speciella väskor för sadlar, du behöver inte sy om du inte vill.

Nu vet jag inte vad som är bra för dig, men mitt tips är Isabellen (eftersom du är inne på Wintec syntet). Den har ett ytskikt som ger ett bra fäste för rumpa och ben. Därtill ger den dig en bra sits;) Den är dyrare än en "vanlig" Wintec dressyr men jag tror att den skulle passa bra då den har en bred kanal och utskuren i framvalvet, vilket gör det mindre troligt att den skadar hästen. Jag har provat den med olika bomvidder till flera hästar. Har det inte passat så är det jag som har tyckt att det varit obekvämt (inte hästen), tippar framåt eller sitter ovanför.

Bomvidden går att ändra, ja. Men det är inte superduperenkelt. Det är lite trångt och väldigt korta skruvar, men visst går det!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Äldre I juli ska min man och jag åka två veckor till USA. I fjol i maj sålde jag nämligen en häst till Florida och hon ska nu tävla med nya...
Svar
11
· Visningar
1 660
Senast: tjenixen
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka