Transport av sadel

Sv: Transport av sadel

Om Wintec är en sadel som passar dig så tror jag att du enkelt kan komma runt ditt transportproblem genom att låna en wintecsadel från arrangörsklubben. Det är ju ett stort sadelmärke som finns i de flesta stall. Om du själv har några koppjärn och verktyg med dig för att byta, och ser till att ha kontaktat arrangörsklubben i god tid innan och förklarat ditt problem, så tror jag inte det blir svårt att få fram en lånesadel åt dig.

Det tar lite tid att byta koppjärnet på en wintec. När man tränat upp sig är det lättare men ganska pilligt är det de första gångerna så träna hemma utan tidspress och ta tid så du vet hur fort det går.

MEN, bra att veta: Förvisso kan man byta koppjärnet på Wintec och därmed ändra bomvidden men det är inte det enda problemet för tillpassningen. CAIR systemet gör att panelerna formar sig efter hästen vilket också innebär att sadeln inte alltid ligger still på alla hästar. En sadel som glider fram på manken är ingen höjdare på tävlingsdagen. Wintec har en ganska rak sadelbom och det passar inte alla hästar. Sen har du förstås problemet att du kan behöva några olika sadelgjordar också innan det blir bra så personligen skulle jag nog rekommendera att rida i hästens vanliga sadel om det är möjligt för dig. Innan du köper sadel tycker jag att du ska pröva att försöka låna en wintec några tävlingar och prova om din idé håller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Äldre I juli ska min man och jag åka två veckor till USA. I fjol i maj sålde jag nämligen en häst till Florida och hon ska nu tävla med nya...
Svar
11
· Visningar
1 660
Senast: tjenixen
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka