Transport av hösilagebal med ATV?

osc

Trådstartare
Hej hej

Finns det någon som känner till något man kan använda till sin fyrhjuling för kortare transporter av hösilagebalar? Tänker mig någon sorts släp så man smidigt kan få in balen i stallet utan att slita ut sig med allt rullande och vältande.

Sv: Transport av hösilagebal med ATV?

Jag har satt en dragkula i hålet bak på min fyrhjuling, då kan jag använda en vanlig bilsläpkärra när jag ska köra tunga grejer.

Jo dragkula och släp har jag, men det är inte så lätt att transportera balarna ändå. Har sett ett släp från Kranman (tror jag det var) som plockade upp en bal med hydraliska grepar, men den finns inte längre (såg dyr ut också).

Jag antar att det blir för tungt att ha något t.ex. fram på fyrhjulingen som man kan spänna fast balen mot, det kommer nog bara att välta framåt. Så någon slags liten kärra som man enkelt kan surra fast balen i så den kommer upp från marken hade varit fullt tillräckligt för våra behov.

Beroende på vikt av balen så kanske du kan med vinsch på atv´n dra upp balen på nån slags platta med hjul:D

Om det är nåt lågt så kanske den orkar vinscha upp balen bara så pass att du kan dra den.

Vilket svammel det låter som, men i min hjärna är det klart som korvspa;)

I stallet där jag har min häst har de en speciell släpvagn för rundbalar till fyrhjulingen så det finns i alla fall sådana. Tror det är någon sorts vinch för att få på balarna. Funkar hyfsat smidigt i alla fall. Tyvärr vet jag inga detaljer om märke eller så.

Kan tillägga att från släpvagnen så tippar vi av balarna av på en sorts låg platta på hjul så att man kan rulla omkring dem när vi väl fått in dem i stallet.

Det låter ju väldigt intressant, ylvalill. Om du har möjlighet hade du jättegärna försökt se om vagnen är märkt någonstans med tillverkare, det låter precis som något vi lett efter.

Har funderat på att bygga något själv också, antingen med en vagn eller genom att släpa den på något sätt, kanske på en tunn plastskiva.. Tycker det är lite konstigt att det inte finns fler färdiga lösningar, borde ju vara ett relativt vanligt problem.

Beror på hur tunga balar du har (och hur stark atv naturligtvis) samt underlaget mellan uppställningsplatsen och dit den skall, hela sommaren när vi hade mindre balar (ca 200 kg) så la vi faktiskt bara ett spännband om balen sen en dragrem från den runt dragkulan på atv (4wd relativt stark sak) och drog helt enkelt in balen kasande på marken. Nu har vi ca 100 meter den skall flyttas och hårdgjord yta största delen. Plasten tuggades upp sista biten över singeln uppe på gårdsplanen men det var bara att riva väck lite hö de dagar det var blött som blev lite ofräsht men det var det värt att slippa släpa ut den stora traktorn som måste stå på värmning innan den startar.
Har inte ens gett mig på att prova de stora vinterbalarna på ca 500kg men antar att de blir för tunga att dra så.

Beror på hur tunga balar du har (och hur stark atv naturligtvis) samt underlaget mellan uppställningsplatsen och dit den skall, hela sommaren när vi hade mindre balar (ca 200 kg) så la vi faktiskt bara ett spännband om balen sen en dragrem från den runt dragkulan på atv (4wd relativt stark sak) och drog helt enkelt in balen kasande på marken. Nu har vi ca 100 meter den skall flyttas och hårdgjord yta största delen. Plasten tuggades upp sista biten över singeln uppe på gårdsplanen men det var bara att riva väck lite hö de dagar det var blött som blev lite ofräsht men det var det värt att slippa släpa ut den stora traktorn som måste stå på värmning innan den startar.
Har inte ens gett mig på att prova de stora vinterbalarna på ca 500kg men antar att de blir för tunga att dra så.

Det är stora balar vi har, så det är nog som du säger att det blir för tungt.. Kanske när det är snötäckt, men annars är det gräs och grus vilket nog kan bli lite tufft, de väger ju definitivt en del.

om jag nu får länken att funka, om inte sök "manual round bale handler"
på youtube, smart och lätt att bygga själv, kanske lite större markfrigång

http://www.youtube.com/watch?v=Fr8Dh_iEKDI&feature=related

edit: en motorhuv till saab v4 funkar väldigt bra som släde, som gjord för en rundbal. rulla på, surra fast, koppla och dra

Ser smidig ut, frågan är bara om den är tillräckligt robust för ensilagebalar på 500kg..

Det enda jag hittat annars är denna: http://www.logictoday.co.uk/equestrian_lbt100.php Aningen dyr dock, runt 17000kr plus moms, men är väl annars något sådant jag är ute efter.

En sån borde inte vara så svår att bygga ihop själv frågan är vad kostar egentligen en båtkärra typ till optimistjolle eller dylikt borde ju kunna vara lagom stor i storlek.

För övrigt så dök denna upp på tuben när jag kollade första länken, problemet ur världen du behöver inte bygga någon kärra alls bara träna dig att hantera atvn lite ;)
http://www.youtube.com/watch?v=jea4ic7Uw50&feature=related

En sån borde inte vara så svår att bygga ihop själv frågan är vad kostar egentligen en båtkärra typ till optimistjolle eller dylikt borde ju kunna vara lagom stor i storlek.

För övrigt så dök denna upp på tuben när jag kollade första länken, problemet ur världen du behöver inte bygga någon kärra alls bara träna dig att hantera atvn lite ;)
http://www.youtube.com/watch?v=jea4ic7Uw50&feature=related

Kollade lite snabbt på Blocket, kunde inte hitta någon liten trailer och de verkade generellt ganska dyra.. Men en bra idé, jag ska fortsätta kolla.

Haha, snygg film, får börja träna :)

Liknande trådar

Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
590
Senast: tara
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
983
Senast: hamilton1
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 754
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar