Transport av föl

A

Abracadabra

I helgen ska jag tranportera hem fölstoet från stuteriet tillsammans med hennes förstafödde. Fölet är ca 1 mån gammal och nästan inget hanterad. Vad ska jag tänka på? Är det bäst att lägga in halm eller spån i transporten? O.s.v. o.s.v. Jag har aldrig transporterat föl tidigare och vill att allt ska bli rätt. Resan är ca 15 mil.
Tacksam för råd.

Sv: Transport av föl

Jag skulle ha spån därför att det suger upp ev. urin. I böcker rekommenderas det att man lastar fölet först och sedan leder in mamman, jag har alltid gjort tvärtom - stoet först och så fölet direkt efter eller nästan samtidigt egentligen. Kör lugnt och försiktigt med stoet uppbundet och fölisen lös. Ingen mellanvägg och alla luckor till transporten stängda. Eftersom ni åker så långt som 15 mil skulle jag stanna till någon/några gånger så att fölisen hinner dia om den vill, min erfarenhet är att de inte äter medan transporten rullar.

Lycka till!

Håller med föregående, men vill tillägga- ha bra folk med dig,som är lugna...och många... minst tre är bra att vara...

När jag åkte med min då han var så liten så hade jag spån underst och halm över. Vi var 2 som "bar" in fölet först och sedan kom mamman efter. Tar man mamman först är det inte alls säkert att fölis kommer efter & då kan mamman bli orolig där inne och vilja ut.

Vi gjorde så & nästa gång dom skulle åka så gick fölis in själv i grimma & grimskaft, före mamma. Sedan dess har han varit så lättlastad. :)

Åk utan mellanvägg, med stoet fatbundet och fölet löst. Tänk på att stänga övre luckan bak så att fölet ej kan ta sig ut.

Tack för tipsen. Grimma har han ju aldrig haft på sig men vi får väl prova oss fram vem vi får på först, mor eller son :).
Bra förslag att stanna för mjölkpaus också :).

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka