Tränset skaver...

T

Tilla

Har lite funderigar.. Tränset ¨på min arab skaver sönder hans huvud?? Tycker detta låter knepigt men de gör de.. han har cob ist o de skaver hela tiden o han tycker de e jätte obehagligt... Vet någon vad jag kan göra

Sv: Tränset skaver...

jag skulle köpa ett träns i bra kvalité som är mycket mjukare än de billiga tränsen. och funkar inte det får man väl sätta på nåt ludd eller nåt dä det skaver?! :confused:

Köpa ett träns i mjukt läder och ev sätta på luddar och om inte annat hålla det rent och mjukt ordentligt!

Jo men de jag har e ett lite dyrare... Men även grimman skaver o gör ont på Cleo... Hm.. vet inte alls vad jag ska göra.. :confused:

Köp ett träns av annat material än läder.(gissar att det är läder) ;)

Senast ändrad av en moderator:

Var på tränset skaver det då? Vilken del liksom?:D

Det skaver på hans nosben... Har knappt någon päls där.. o när jag har grimman kör jag med nosludd.. Men de hjälper ej...
O direkt man får på Cleo hans träns så försöker han gnugga av sig detta... Jag vet ej varför då jag enbart ägt cleo i en månad nu...
Direkt han får på tränset o så så kastar han upp huvudet o vill värkigen ej ha de på sig... :confused: :cry:

Tränset är av skinn ej läder... handgjort... :)

Så nosgrimman på tränset skaver? Kan du inte skippa den då?

HumleMumlan skrev:
Så nosgrimman på tränset skaver? Kan du inte skippa den då?

Ja nosgrimman skaver o står på :( Desvärre så sejer dom att jag kan behöva den på han... Fattar ej varför men han e ganska het o slänger gärna upp huvudet o tuggar på bettet... (om du förstår vad jag menar)

Hm.. Han har ju tappat jätte mycket päls på nosryggen...Han har lixom en bula där hans nosgrimma skaver...Vet ej vart den kommer ifrån... Vet inget om hästen ifråga igentligen då han kommer till mig via ett "hästhem"

Jag är väl av den åsikten att det är ytters få hästar som man behöver sätta på en nosgrimma, har man problem med hästen och dess huvud och mun finns det många andra sätt att lösa problemet på...

Men, men... Det låter i alla fall som att nosgrimman sitter fel på hästen eller för hårt spänt.

* Vad är det för nosgrimma du använder?
* Hur sitter den på hästen?
* Hur hårt spänd är den?

/Sara

Jag tycker du ska skippa nosgrimman.
Nosgrimman hjälper inte dig för att du har en het häst.
Och han honom utan grimma i hagen.

saen skrev:
Jag är väl av den åsikten att det är ytters få hästar som man behöver sätta på en nosgrimma, har man problem med hästen och dess huvud och mun finns det många andra sätt att lösa problemet på...

Men, men... Det låter i alla fall som att nosgrimman sitter fel på hästen eller för hårt spänt.

* Vad är det för nosgrimma du använder?
* Hur sitter den på hästen?
* Hur hårt spänd är den?

/Sara

Ja man kanske ska testa. dok finns nästan inget träns som passar han då han e jätte mager i ansiktet...

SomethingCorporate skrev:
Jag tycker du ska skippa nosgrimman.
Nosgrimman hjälper inte dig för att du har en het häst.
Och han honom utan grimma i hagen.

Utan grimma vågar jag ej ha honom... Då stora vägen går utan för (45an) O jag o mina nära o kära vill ha en chans o få tag i han.. Utan grimma e de nog svårt o få tag i han

Hur har dom gamla ägarna haft det??? Hade han skav när du köpte honom? Fråga vad dom hade för träns osv om han inte hade skav när du köpte honom...

Får han så rejält skav av grimman, så tycket jag inte ha ska ha grimma o hagen.. Kanske kan ha ha halsrem? Då har man ju ngt att ta tag i, om han skulle rymma.... Bättre än inget i allafall.

Hoppas det löser sig!

Häls Embla

EmblaAsk skrev:
Hur har dom gamla ägarna haft det??? Hade han skav när du köpte honom? Fråga vad dom hade för träns osv om han inte hade skav när du köpte honom...

Får han så rejält skav av grimman, så tycket jag inte ha ska ha grimma o hagen.. Kanske kan ha ha halsrem? Då har man ju ngt att ta tag i, om han skulle rymma.... Bättre än inget i allafall.

Hoppas det löser sig!

Häls Embla

Hejsan.. Min lilla gubbe kommer ifrån ett sk "hästhem"för oönskade djur.Dok ej misshandlad.. Så jag vet ej hur han har hafft de förut.. Skavet o bulan fans där när han kom..
Ja halsrem kan jag ju pröva... :)
Frågan e bara hur jag ska välja träns..

Kan du inte byta nosgrimman mot en pullargrimma med fårskinnsludd. För att byta tryckpunkter lite? :idea:

popeye skrev:
Kan du inte byta nosgrimman mot en pullargrimma med fårskinnsludd. För att byta tryckpunkter lite? :idea:

Där kom du på en sak jag hadde glömt bort.. :) Tack de ska jag gensat pröva...ska kila in på en webbaffär o köpa ett nu :) :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 967
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 797
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38