mylisen

Trådstartare
jag har blivit med isl häst.
finns det nån spec anledning till att alla isisar har nosgrimma av remontmodell eller vad 17 det heter?
alla isl träns har ju det och jag har inte sett nån häst som nån annan modell.

Sv: träns

Grattis till pållen! :love: Vore kul att se bilder!

Vad beträffar nosgrimman vet jag inte heller annat än att den fyller en funktion att hästen inte ska gapa.
Men isisar gapar inte mer än andra hästar så... ;)

Jag och hundratals islndshästtjejer använder andra träns också, men jag tycker islandstränsen är snyggast.

Kanske är det bara så det ska vara, tex som westernutrustning, eller så är det av en annan anledning. Vore kul att veta faktiskt :)

Jag tror det bara har blivit så.. samma sak varför har alla travare lång man?
Varför har nästan inga storhästar remontgrimma?

Jag tror det kan vara som så att det ör lite av ett mode en började andra hakade efter och så har årena gått och så idag bara har man de.=)

Jag hade inte ett endaste remontträns när jag hade sv hbl hästar utan "vanliga" jag har 4 nu med remont och 3 vanliga träns och brukar variera.
Ska erkänna att när jag är slö så tar jag isistränset för de är inga knäppen alls utan de är bara å dra på=)

Vill jag vara lite extra dressyrig tar jag vanlliga tränsena tränsena

Jag har tittat på bilder (mest från tävlingar) från bl a Sverige och Island. På 90-talet hade nästan alla tränsbett+remont eller stångbett+engelsk nosgrimma. Nu använder många aachennosgrimma, både till träns och stång.

Fast f o m i år är det förbjudet att tävla på kombinationen stång och aachen.

Jag vet inte heller, men jag vet att remontgrimman är den snällaste typen av nosgrimma. En engelsk sitter där överkäkens tänder stickr ut gentemot underkäkens. Spänner man en rem runt där så kommer remmen ligga emot tandraden i överkäken eftersom den sticker ut, och det kan skava tandköttet emot tänderna. Om du haft räls så vet du ungefär hur det känns, det blir skaver hål helt enkelt. Och det handlar inte bara om hur hårt man spänner, även om det såklart påverkar, för sålänge de har något som ligger emot skapar det ett litet tryck. Om man ändå använder en sån nosgrimma så är det bäst att variera så att man inte nöter varje gång man rider, utan ger det en chans att vila och läka. Har man dessutom en häst som gapar så blir det såklart ännu värre, eftersom remmen späns och trycker emot ännu mer. Är remmen för löst spänd kan den gapa större och mer tandkött kan pressas in mellan tänderna, vilket i värsta fall kan leda till att hästen biter sig själv i kinden.

Jag använder ingen nosgrimma alls, istället har jag en rem mellan bettringarna under hakan som håller bettet på plats. För min del så handlar det inte om att hindra hästen från att gapa, utan att hindra bettet från att åka kana om hästen gapar och jag måste ta i tygeln. Ingen hit att försöka sig på ett one-rein stop utan nosgrimma, om hästen gapar sitter bettet utanför nummen innan man hinner säga falukorv.

Det finns ju en anledning varför den heter just remont. Den användes till remonter.

Ingen aning faktiskt. :)

Fast i vårt stall har vi en massa olika varianter av nosgrimmor, men de 'färdiga' tränsen man köper har ju oftast remontnosgrimma.

Jag byter beroende på vad jag ska göra. Vanligtvis kör jag bara tredelat bett och remontgrimma, rider jag bara en liten tur barbacka ut kör jag oftast utan nosgrimma alls och ibland har jag aachen om jag rider på annat bett än det tredelade. Så jag gör lite som jag känner för.
Får däremot ganska ofta frågor kring just de här sakerna på barnets ridskola där 'alla' vet att vi har islandshästar. Då kan man få alla möjliga frågor. Man skulle kunna tro att islandshästar kommer från Mars ibland. :p

Jag har fått lära mig precis samma som dig (vilket även verkar logiskt när man kollar). Att remontgrimman är den som passar bäst till hästens anatomi i munnen. Åtminstone islandshästen, om det skiljer sig från andra raser vet jag inte, så det låter jag vara osagt, men jag har ju svårt att tro det.

angelwings: Har du vart på Island? Vissa delar ser ju för tusan ut som Mars, så det är ju inte helt långsökt! ;)

tack så mycket för alla svar.
ska se om jag kan få till en bild.

haha att island stundtals ser ut som mars kan jag verkligen hålla med om...eller åtminstone månen.

han är ju van från början att ha en sån remontgrimma så jag fortsätter väl med det då.
och är den snällast mot hästen så är det ju ett +

Jag har varken nosgrimma eller käkrem utan bara sidodtycken + nackstycket. Ja, oxå bett o tyglar förstås!
Men för det mesta rider jag bettlöst med sidepull.

Vi brukar rida en av mina medryttarhästar på engelsk nosgrimma, den andra har vi remont på.. vet faktiskt inte varför, har ridit honom (den första) helt utan nosgrimma också och känner ingen större skillnad.

Åh men gud jag vill ju ha dem båda två!!
Men vad gjorde att du valde islandsimport framför svenskfött??

jag blev kär :love:

jag åkte till min kompis som bor där och föder upp isl hästar.
skulle inte ha nån mer häst men så träffade jag min Ior (som jag kallar honom).
jag red honom varje dag när jag var där o så säger hon att han är till salu:crazy:
brukar ju inte falla för djur så där och få för mig att ta hem alla jag träffar.
faktiskt så brukar jag hålla lite distans just därför.
men den här hästen tittade mig djupt i ögonen och tog sen ett jättekliv rakt in i mitt hjärta.
ja det var ju kört kan jag säga.....:angel:
åkte hem och diskuterade med min man och sen var det klart.:D

det är sån skillnad på dem mot andra hästar jag mött i mitt liv.
de lever ju liksom "vilt" men är tama....äh går inte att förklara.
det är en häst som är en häst!
inte en häst som är förmänskligad på nåt sätt.
iaf känner jag så och det är mina personliga känslor jag sätter ord på här.
det är alltså ingen direkt fakta om att det ÄR så för de som behöver tydliga svar. (som jag själv :) )

Vad härligt det låter! Jag går själv i köptankar...vill ha ett sto 5-7 år, med fyra väl separerade gångarter...kommer väl inte köpa nåt förrän tidigast nästa höst, men det skadar ju inte att börja kolla in utbudet redan nu ;)

hehe ja det finns sämre anledningar :rofl:

ja det man mest funderar på är ju exem, men det väl som ett lotteri.
min kompis köpte en gammal isl häst från island, han har aldrig haft minsta tendens till exem.
en annan kompis till henne köpte en svenskfödd i tredje led, den hästen har otroligt svår exem:confused:

så ja jag vet inte.
men jag ska iaf göra allt för att förebygga det så får jag hoppas det kommer gå bra.
de har ju kommit fram med ett vaccin som släpps till våren.
ser fram emot mer info om det.:banana:

Har också hört om vaccinet, om det funkar är det ju fantastiskt, frågan är bara om man vågar tro på det..det ska väl vara de tre första åren efter flytt som hästen är mest i farozonen, men med kosttillskott och täcke brukar det fungera.. tror att det finns produkter man kan borsta in också...fast man får vara på sin vakt, en av mina medryttarhästar (islandsimport) utvecklade inte eksem forrän han var 18 år gammal!

Fast är inte vaccinet menat att användas på föl på Island? Just för att de ska "utsättas" för detta gift som små och kunna bygga upp ett försvar mot det. Känns som att det inte kommer fungera på samma sätt om man börjar på en vuxen häst som redan kommit till Sverige, då är det väl redan "försent", eller? Jag kan ha missuppfattat något, och nu var det ett tag sen jag läste om det, så det kanske kommit nytt om det hela som jag missat.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
906
Senast: SiZo
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
796
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka