Sv: träns

Ser i och för sig helt ok ut, men jag tycker det blir lite för klumpigt.

Kan ta en bild så får ni se hur det ser ut.

Delvis KL.

Intressant det här med nosgrimmor och nosgrimmor. Jag har själv varit med om det att hästen biter sig i kinden med en hårt eller "rätt" spänd engelsk. Ponnyn min slutade helt röra på bettet efter att han haft den engelska "rätt" spänd några veckor, vi arbetar fortfarande med det ett år efteråt.. Nu har vi fortfarande engelsk, men så löst spänd att jag får in "halva handen".

Remontgrimmor i rätt storlek är svåra att få tag på, de är ofta långa i remmen på nosryggen, har på känn att det också skadar munnen? Ponnyn gillar tyvärr inte remont, han blir hård och tung i munnen, travaren däremot gillar den sorten mer än andra. Aaschen har jag bannlyst.

Hur är er erfarenhet av pullargrimmor? Jag vet att de inte är direkt vanliga hos islandshästar, men ni verkar veta rätt så mycket om vad ni talar om så därför frågar jag. Den grimman borde logiskt sett inte trycka mot kinderna? Men jag kan ha fel.

jag vill åxå vet mer om pullargrimmor och hur de inverkar på islandshästen.
för man ska väl "lyfta" upp lite när man töltar?
iaf ska man göra så på min, men kan man det med pullar?

Kan inte säga något specifikt om pullargrimman, men det där att lyfta känner jag inte riktigt igen. Det hsndlar ju om att samla och det gör i alla fall inte jag med något särdkilt tygeltag. Så jag kan inte tänka mig att just det skulle vara något problem.

Jag tror också att det är mode. Sedan tror jag att eftersom tränsen ofta säljs med remont så använder folk det utan att fundera på varför.

Jag använde engelsk eller ingen nosgrimma på min isis. Finns bild på min profil. :)

Senast ändrad:

Min kompis rider med Pullar på sin islänning, vet sa att det var bra på denna hästen då hon har "svulstiga" slemhinnor i munnen som gjorde att hon bet sig när hon hade remont nu har hon inga sår i munnen längre :)

Min kompis rider med Pullar på sin islänning, vet sa att det var bra på denna hästen då hon har "svulstiga" slemhinnor i munnen som gjorde att hon bet sig när hon hade remont nu har hon inga sår i munnen längre :)

Intressant det där om din kompis islänning, hade pullar på min dam tidigare men böt sedan tiill remont då jag iaf visste hur den tryckte.

Pullarn är ju egentligen en version av aschen men den ger större utrymme för luftvägarna än de övriga och används därför mycket på fälttävlan. I alla fall har jag förstått det så. Så för övrigt är den som "vilken annan" nosgrimma som helst som stänger fast munnen.

"lyfta" fel ordval kanske men vete fan hur jag ska beskriva hur jag menar.
alla gör väl olika när man rider så det blir kanske svårt att få svar på en sån fråga.
man har ju olika kroppshållning, sätt att sitta, rörelser i kroppen och ordval HAHA.

Jag tror att anledningen till att folk reagerar på ordet lyfta är det skulle kunna användas för det som en del turridningar gör. Upp med händerna så att hästens huvud dras upp högt och sparka på. Ett sätt som kan göra så att nybörjare får testa på lite tölt, eller nåt åt det hållet. Men det är inte korrekt ridning någonstans.

Bettet ska ju ligga så stilla som möjligt, det ska inte dras runt så mycket i munnen, detta kan också göra att det blir lite reaktion om man säger att man ska lyfta.

Som du säger är det väldigt svårt med ord och tolkningar på internet. När man försöker förklara något så överdriver man ju oftast lite så att det ska bli tydligt hur man menar, och att välja ord är aldrig lätt. Så det är ju inte alls säkert att det var något sånt du menade, men jag tror det är så många uppfattade det.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
906
Senast: SiZo
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
796
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka