Sv: träns

jag tycker att många hästar trivs bäst på remont, den ligger bra, trycker inte på tänderna och håller bettet på plats. Brukade ha remont på ponnyerna och halvblodet jag hade också.

använder engelsk på vissa hästar också, men jag brukar aldrig ha aschen för snokremmen kan trycka på tänderna så de biter sig i kinden, ett sto gjorde det en gång så jag vågar aldrig mer ha den på någon häst :(

Då kan jag upplysa dig om att alla inte har nosgrimmor på sina hästar. Av olika anledningar, jag själv för att jag tkr det är onödigt.

Samma här. Jag har ridit mestadels utan. Och nu har jag ett mellanting som jag tycker är det optimala.

Det är så lätt att man bara gör för att man alltid gjort så och för att alla gör så, och så har man ingen aning om hur det egentligen funkar. :(

jag vet inte om det är föl de ska prova på.
jag har hört att det ska komma till sverige åxå och då är ju hästarna redan här.
man vaccinerar väl inte svenskfödda föl?:confused:
det är lite dålig info, men jag kan fråga min kompis på island om hon kan fråga sin veterinär där.
den borde ju veta?

ang nosgrimmor igen: jag red min häst för flera år sen (jag rider honom nu med :D) men iaf så hade jag en vanlig nosgrimma av eng modell på honom då.
glad att jag hade den då sidostycket brast :eek:, jag kunde rida hem i nosgrimman då.
nu däremot så har han ingen då han har westernutrustning:laugh:

Ja, om du ser vad Elina har skrivit tidigare i tråden så har hon en rem under hakan på hästen, mellan bettringarna, för att bettet inte ska glida i munnen :)

ett mellanting mellan nosgrimma och ingenting?

Japp, som sagt, en rem under hakan mellan bettringarna. Sitter kanonbra. Hästen kan gapa om den vill, men bettet ligger där det ska.

(Eller rem och rem, just nu använder jag ett katthalsband :angel: Det var rätt längd, tunt och mjukt och bra knäppe, helt perfekt! :p Hade en sporrem innan men den försvann mystiskt)

Japp, som sagt, en rem under hakan mellan bettringarna. Sitter kanonbra. Hästen kan gapa om den vill, men bettet ligger där det ska.

(Eller rem och rem, just nu använder jag ett katthalsband :angel: Det var rätt längd, tunt och mjukt och bra knäppe, helt perfekt! :p Hade en sporrem innan men den försvann mystiskt)

Haha jaha så det är en egen uppfinning?? Kanske är värt att prova. Annars har jag fått känslan att vissa hästar vågar ta ett rejälare stöd med aachen. Men jag har också upplevt att de flesta hästar trivs bäst med remont..

När jag hade en sån rem bakom bettet (eller vad man säger) så använde jag ett pelhamdelta. Den remmen var lagom lång och hade bra spännen. :)

Fick tipset av en tjej jag red för när jag hade min första islänning som jag inte hade nosgrimma på alls. Tyckte det funkade bra på henne. :)

Jag vet inte heller, men jag vet att remontgrimman är den snällaste typen av nosgrimma.

Är det verkligen så säkert?

När jag var och tävlade i höstas upptäcktes vid utrustningskontrollen att min häst bitit sig i kinden. Domarna sa då att det antagligen berodde på att jag använde remontnosgrimma, enligt dem bildas då lätt ett veck där hästarna kan bita sig. De menade att de tyvärr ofta ser hästar med just remontnosgrimma som har sår i munnen och därför rekommenderade de att jag i fortsättningen skulle använda engelsk istället.

På min förra häst hade jag alltid engelsk nosgrimma i o m att jag använde bett som inte fungerar ihop med remont. Och på honom hade jag under alla år aldrig sår i munnen. På nya hästen - som jag köpt bara ett par veckor innan tävlingen - använde jag dock remontgrimma eftersom det var vad tidigare ägare använt på henne. Men sedan den tävlingen har jag även på henne hållit mig till engelsk nosgrimma och hon är fin i munnen!

Ja, en domare på en sån kontroll kollar ju knappast så långt upp i munnen där en engelsk nosgrimma sitter... Då krävs både verktyg och lampa, och det har i alla fall inte jag varit med om att någon använt. ;) Så det är ingen "statistik" jag skulle lita på. En korrekt anpassad remontgrimma ligger ju dessutom vid lanerna, alltså borde det inte spela någon roll om det bildas ett litet veck där, eftersom hästen ändå inte har några tänder att bita sig med på den platsen.

Ja, jag vågar nog säga att det kommer från en ganska så bra källa som har kollat i många, många hästmunnar. Litar faktiskt på det i just detta fallet (annars anser jag att man ska vara kritisk mot allt).

Ja, självklart förekommer det bitskador med remontgrimman också, men det är inte alls lika vanligt. Oftast så är remonten också felspänd, och då gör den såklart mer skada än nytta.

Men en engelsk nosgrimma så blir det inte bara bitskador, det blir mer "skavskador" också eftersom trycket finns där mot den vassa kanten, som blir av övre tandraden, hela tiden. Och om hästen dessutom gapar så blir det ännu mer skav.

Allra bäst är såklart utan. Om man tvunget ska ha en så är det bra att variera mellan de olika så att skadorna inte sker på samma ställe hela tiden.

Min gamla häst hade också skav på insidan av kinderna och några små bitsår. Inte kul!

Tipset med remmen fick jag faktiskt från min hästtandläkare när hon drog en vargtand på min lilla Sol, hon sa att jag skulle rida utan för att det kunde vara obehagligt sen när man börjar rida igen (efter det läkt färdigt såklart) och då är det bra att de kan gapa "när de kommer på att den är borta" ungefär. Jag sa att jag inte var helt bekväm med att rida utan eftersom jag varit med om att bettet for igenom på min gamling, och det ville jag inte att min lilla skulle vara med om. Så då sa hon att jag kunde ta en sporrem och spänna under hakan bara.

Sen blev det som sagt ett katthalsband istället och det funkar faktiskt ännu bättre. :angel:

Senast ändrad:

katthalsband.....:rofl:
hihi vad gulligt det lät, toppen om det funkar :idea:

kan ni inte lägga in bilder på era hästar så man får se:banana:

Nu har jag ingen bra bild på hur det såg ut på min pålla, men här kan man iaf se från ena bettringen. :) Sen går det ju bara bakom och in i andra bettringen.
4mars09035.jpg

Jag använde pelhamdelta som sagt.

:confused: Är det bara jag som får en stor vit fyrkant istället för en bild? En bild som dessutom är ganska liten egentligen och verkar enorm när man ser den vita fyrkanten. :confused:

hur ska en remontgrimma spännas då?

Den bör sitta så den varken ligger över bettringarna eller har sidostycken som går upp i ögonen. Delen som är över nosryggen bör vara rätt längd, det underlättar (på våra små hästars "näsor") om det är lite mer än 90 graders vinkel mellan den delen och sidstycket. För stor vinkel gör däremot att den hamnar för långt ner över närborrarna. :)
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc3/17948_312174152067_669017067_3417179_2175605_n.jpg

Hoppas länken funkar. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
906
Senast: SiZo
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
796
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka