träns vs kandar

E

Essepesse

har letat men inte hittat en sån här tråd men skulle det ändå finnas en så jaa...:)

när ska amn börja rida på kandar tkr ni? varför/varför inte??

Sv: träns vs kandar

jag började rida med kandar i vintras, då var min häst klart för MSV. Jag rider med kandaret max en gång i veckan, annars alltid på träns.

Håller med Lancet. Msv är lagom nivå att börja på

Har inget med åldern på hästen utan mer utbildningsnivå.

Viktigt är också att man faktiskt kan rida sin häst i form på vanligt träns, ser tyvärr många som bara drar i hop sina hästar på kandar.

du letade nog inte sååå noga, för det finns många trådar som handlar just om "när är min häst redo för kandar" "när ska man börja med kandar" "tycker ni att min häst ska börja ridas på kandar "....

men det självklara är att man börjar rida på kandar när hästen går i den formen man önskar på träns. och när man har kandar klasser i sikte.

en häst som är redo för ändamålet, fysiskt och psykiskt lösgjord och frisk går bra på kandar.
annars tar det imot och man kan få riktigt stora problem med bjudningen!

Jag tycker inte man ska rida på kandar förrän det är "nödvändigt", det vill säga när man kommit såpass långt så man planerar att starta i de klasser som kräver kandar.

Jag började rida på kandar ca 2 veckor innan jag skulle starta min första LA6, hästen var stadig i ganska lagom form och bärighet för klassen.
Det var tränaren som tyckte att vi skulle prova, för att se om det blev bättre/sämre/lika som på träns.

Numera när hästen är van vid kandar rider jag bara på det på tävling i princip, han bli alldeles för lydig annars och vågar inte komma fram riktigt till handen.

Kandar kan man introducera när man börjar närma sig de klasserna på tävling/i utbildning, men bara under förutsättning att ryttaren klarar av att hantera det.

Senast ändrad:

Jag har precis lagt på kandar på min häst, bilder finns på gnägg.

Han är INTE startklar medelsvår, har inte ökningarna som krävs och inte samlingen i galoppen som krävs. Men han är otroligt fin att rida och går minst lika bra på kandar som på träns. Vi har också nyttjat pelham med två tyglar en del.
Jag har väntat med kandar tills jag hade en bra sökning, en häst som litade på min hand - som inte behöver hand för att svänga och stanna. Innan dess hade det gjort mer skada än nytta.

tack för alla svar!

och jag håller med de flesta här, att man inte ska börja med kandar innan man är startklar för de klasser som man måste ha kandar.
själv tänker jag vänta så länge som möjligt!

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 374
Senast: tuaphua
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Emiro
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka