Träns med pannband

M

Mosaic

Är pannbanden lika korta på alla islandsträns? Köpte ett fint träns från TopReiter men pannbandet var för kort.

Sv: Träns med pannband

Vet inte men min häst har bred panna!!!Så jag kan inte ha pannband!:D

Jag har aldrig haft det problemet och min isis är rätt stor, vet inte om hans panna är bredare än någon annan men:D

För min ena häst är alltid pannbanden för korta, där jag kan plocka bort gör jag det. Annars får det gå fast det är lite "tajt". Men hans standardträns har jag inget pannband på. De andra två har *peppar peppar* funkat rätt bra i sina resp storlekar. Den ena får ha ponny, o med henne är problemen tvärt om, islandstränsen är alltid för stora!

För min ena häst är alltid pannbanden för korta, där jag kan plocka bort gör jag det. Annars får det gå fast det är lite "tajt". Men hans standardträns har jag inget pannband på. De andra två har *peppar peppar* funkat rätt bra i sina resp storlekar. Den ena får ha ponny, o med henne är problemen tvärt om, islandstränsen är alltid för stora!

Yes det är lite olika....Min andre han har lite huvud:D

Jag köpte ett islandssträns från Hööks med pannband, fast det var för litet så jag klippte bor det. Men jag tycker det är mycket finare utan :)

Jag köpte ett islandssträns från Hööks med pannband, fast det var för litet så jag klippte bor det. Men jag tycker det är mycket finare utan :)

smart:D
Jag tycker det inte gör nån större skillnad! Fast på tävlingstränset hade det varit snyggt med ett vitt pannband som passar ihopa med det vita på nosgrimman.

Hästen har inte så mkt pannlugg men får bli utan ändå. Har testat och pannbanden i full passar bra men behöver cob på nosgrimma och huvudlagsremmen.

Har fullzize på dom tränsen med pannbandet kvar.
Men man kan väl köpa fräcka pannband separat eller har jag fel.

Tycker också att det är finare utan :) Jag fick ett träns med när jag köpte Dökkvi och pannbandet passade men jag klippte ändå bort det.

Varför ha pannband överhuvud tagit? Jag har aldrig haft pannband, funkar lika bra utan. :banana:

Är pannbanden lika korta på alla islandsträns? Köpte ett fint träns från TopReiter men pannbandet var för kort.

Haha det där har jag undrat jag också tycker att min häst har litet huvud och inte alls så brett men ändå är pannbanden tillhörande islandstränsen ALLTID för korta. köper man däremot ett pannband till ponnys så passar det hur bra som helst och nästan lite förstort så varför är dom så korta på just islandsträns?
man kan juh i och försig klippa bort pannbanden men då jag oftast inte använder nosgrimma så käns det som att tränset blir stabilar med pannband än utan. Jag köpte ett rundspunnet träns sits och pannbandet är lite för litet men man kan juh inte direkt köpa ett nytt panbannd till dem...

Senast ändrad:

*KL*
oj då jag har snarare motsatt problem, allt på tränsen i strl Island är för stort, någon som vill byta? ;) Har köpt 2 från h**ks där både pannband och nosgrimman är för stora, alltså flera cm handlar det om, typ hela 9cm på nosgrimman, eller har jag en väääldigt liten häst? ;)

*KL*
oj då jag har snarare motsatt problem, allt på tränsen i strl Island är för stort, någon som vill byta? ;) Har köpt 2 från h**ks där både pannband och nosgrimman är för stora, alltså flera cm handlar det om, typ hela 9cm på nosgrimman, eller har jag en väääldigt liten häst? ;)

haha ja men alltså tränsen brukar vara för stora för snorri också det är håltång som gäller men pannbannden är iallafall för små förtår ingenting

Mitt sto måste nästan ha pannband på sitt träns för hon har inte så mycket man just bakom öronen, vilket kan göra att tränset ibland halkar bakåt lite. Har dock inte pannband på hennes nuvarande träns, och det går inte att trä på ett separat på det, så ska köpa ett nytt träns snart. :laugh:

* puttar *

Har du hittat något träns?

Testat med ett löst pannband till engelskt träns men åker ibland på sniskan när inte nosgrimman används och pyssligare när man tränsar.

Använder mest huvudlagsremmar men skulle vara roligt att använda pannband utan engelskt träns. Speciellt när man inte använder nosgrimma jämt så vore det roligt med lite bling eller annat snyggt pannband.

Jag tycker att det är lite trist att de allra flesta islandshuvudlag, med eller utan pannband, har spännet överst, vilket gör det omöjligt att byta eller sätta på ett pannband om inte spännena är minimala. Någon som vet ett huvudlag till rimligt pris där spännet sitter nedanför det tänkta pannbandet? :)

Remmen man har till stigbett har haft spännet på sidan på dom jag sett. Dock har jag inte haft problem med vanliga pannband till engelska träns inte går över spännet på vanliga huvudlagsremmen.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
280
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
745
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka