Träns i x-full som verkligen är stort i storleken?!

M

madeleine71

Hej,

Jag skulle vilja veta vart lam kan hitta riktigt stora träns med antingen engelsk nosgrimma eller aachen. Jag har en stor nordsvensk som det är jättesvårt att hitta träns och annan utrustning till. Har köpt hem XF träns både ifrån Hööks och av märket Jacson (Boheme) men de är för små. Om jag skulle göra extra hål så räcker dem förmodligen på längden men de är alldeles för trånga runt nosryggen.
:crazy:

Vad hittar alla ni med stora hästar utrustning?
Har någon tips på stora benskydd så är även det välkommet.

Tack på förhand!

Jag köpte ett träns för 2 år sedan fråpn Börjes, det finns inte längre men iaf. Vanlig full stl. men det var på tok för stor för min häst som var stor full. Hade det då på andra kusen som var x full och då fick jag iaf göra flera hål för det var för stort på dom hål som redan fanns. Vissa stl är skit knäppa.. :confused:

Der är inte bara storlekarna som är knäppa, jag tycker att även modellerna på en del av de träns som finns i x-full är väldigt underliga.. Vad sägs om ett träns med smala flätade remmar eller träns med bara en tunn kedja i pannan?
Hur snyggt är det på en kraftig nordsvensk? :confused:
nu behöver jag ju inte reta mig på det eftersom de tränsen ändå är på tok för små, men man undrar hur de som tillverkar/designar dessa träns tänker?
Kanske skulle ringa till Börjes och höra ifall de har något gammalt stort träns kvar?! :idea:

Förra helgen klev jag in i en stor hästsportbutik och frågade vad de hade i x-full. De hade en hel del snygga träns som gick att få "hur stora jag ville" men då var det bara ett problem - priset: mellan 2000-3000:-

Mvh
Madeleine

Just Jacson är extremt små i storlekarna (eller var i alla fall när de började med träns). Frank Baines tränsen är stora (iof ganska dyra). Har själv ett halvblod med jättehuvud och har samma problem som dig dock är det framför allt käkremmen och sidostyckena som är problemet på honom. Vad jag brukar göra är att mäta hur långt det behöver vara för att passa från bettring till bettring osv skriva upp måtten och sedan är det bara att ge sig ut på jakt i ridsportsaffärerna.
Skydd som jag tycker funkar bra till grova ben är verudus senskydden.

Fick ett tips om att e*iks hästshop ska ha STORA träns BILLIGT. Fick tipset då jag letade efter ett till en ardenner.. ringde dit och kollade med pannbandet och det saknades ca 10cm.. men det var en tjej med ett ardennersto som tipsade mej!
snygga var dom oxå fanns i brunt och i svart

Ta kontakt med en sadelmakare, så kan du få ett träns eller en grimma gjord speciellt till din häst med garanterad perfekt passform! :idea:

Du kanske får betala lite mer än vad ett träns från h**ks kostar men det är det alldeles säkert värt! :)

Håller själv på att fnula på en idé till träns som jag ska lämna till en sadelmakare, och jag har en häst i "normal" storlek :D

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 174
Utrustning Jag blir snart matt. Seriöst. Finns det inga bra träns i Sverige längre? Har för tillfället 3 (4) träns; Ett PS of Sweden med...
2
Svar
29
· Visningar
4 779
Senast: Houdinie
·
Utrustning Letar efter ett träns med remontnosgrimma som finns i x-full till vår nordsvensk. Enda kraven är egentligen att det ska finnas i svart...
Svar
16
· Visningar
1 771
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag tänkte köpa ett nytt träns till min bamse-häst men det var visst svårare än vad jag trodde att hitta fina träns i x-full och...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025