Och man måste lägga till en åldersfaktor, vissa märken var bra för 10 år sen, men inte nu.Sen är det här med vad man tycker är bra kvalitet högst objektivt, en del av de märken som nämns här är imo ren katastrof
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och man måste lägga till en åldersfaktor, vissa märken var bra för 10 år sen, men inte nu.Sen är det här med vad man tycker är bra kvalitet högst objektivt, en del av de märken som nämns här är imo ren katastrof
Jag köper numera bara träns på begagnatmarknaden. Där kan man hitta äldre träns med fin kvalité på lädretJag blir snart matt. Seriöst.
Finns det inga bra träns i Sverige längre?
Har för tillfället 3 (4) träns; Ett PS of Sweden med Aachen-nosgrimma, ett Hööks (liknande PS) också det med Aachen-nosgrimma, ytterligare ett Hööks med vit paddning och engelsk nosgrimma samt ett 10 år gammalt Treadstone med pullarnosgrimma. Låter ju jättebra, eller hur? Not...
- PS:et är från i våras. Har gått från mörkbrunt -> grått. Dessutom väldigt hårt. Fyller dock sin funktion bra...
- Hööks:et no.1 är från 2012, men inte använt förrän nu. Det har gått från "vanligt" brunt -> "mörkblont" och flagar dessutom så mycket färg att man blir alldeles kletig om händerna, fast jag endast smörjt det en gång. Hålen är dessutom för små för "piggarna", så man kan inte knäppa nosgrimman ordentligt.
- Hööks:et no.2 är köpt för kanske 2-3 veckor sedan, och aldrig använt. När jag köpte det kändes lädret jättebra, men nu när det hängt i några veckor blir man helt "sotig" på händerna av det, och under det här "sotiga" känns det jätteplastigt.
- Treadstone:et är det enda jag gillar ur kvalitésynpunkt. Köpt för typ 9 år sedan, men fortfarande jättemjukt och utan minsta antydan till färgsläpp.
Nu till min fråga; Om man vill ha ett träns som inte kletar/mjölar ned ens händer med färg efter en månad, som inte kostar multum (< 1 500 kr) och som finns med antingen Aachen eller remontgrimma i storlek full eller x-full, vad letar man efter för något då? Skulle gärna vilja ha ett Treadstone, men de verkar ju tyvärr inte säljas längre....
Jag har två Dyonträns som jag är mycket nöjd med, men de kostar ju lite mer. Annars har jag ett Stübbenträns som är säkert 25 år gammalt och som är precis lika fint nu som när det var nytt (lite mörkare eftersom det är brunt från början). Så mitt tips är att antingen spara ett tag till eller köpa begagnat av de bästa märkena. Personligen, när jag köper träns, räknar jag med att tränset ska hålla i minst ett hästliv. Jag lägger med andra ord ordentligt mycket krut på det. Sedan kan man byta nosgrimma och pannband då och då om man har lust med detJag blir snart matt. Seriöst.
Finns det inga bra träns i Sverige längre?
Har för tillfället 3 (4) träns; Ett PS of Sweden med Aachen-nosgrimma, ett Hööks (liknande PS) också det med Aachen-nosgrimma, ytterligare ett Hööks med vit paddning och engelsk nosgrimma samt ett 10 år gammalt Treadstone med pullarnosgrimma. Låter ju jättebra, eller hur? Not...
- PS:et är från i våras. Har gått från mörkbrunt -> grått. Dessutom väldigt hårt. Fyller dock sin funktion bra...
- Hööks:et no.1 är från 2012, men inte använt förrän nu. Det har gått från "vanligt" brunt -> "mörkblont" och flagar dessutom så mycket färg att man blir alldeles kletig om händerna, fast jag endast smörjt det en gång. Hålen är dessutom för små för "piggarna", så man kan inte knäppa nosgrimman ordentligt.
- Hööks:et no.2 är köpt för kanske 2-3 veckor sedan, och aldrig använt. När jag köpte det kändes lädret jättebra, men nu när det hängt i några veckor blir man helt "sotig" på händerna av det, och under det här "sotiga" känns det jätteplastigt.
- Treadstone:et är det enda jag gillar ur kvalitésynpunkt. Köpt för typ 9 år sedan, men fortfarande jättemjukt och utan minsta antydan till färgsläpp.
Nu till min fråga; Om man vill ha ett träns som inte kletar/mjölar ned ens händer med färg efter en månad, som inte kostar multum (< 1 500 kr) och som finns med antingen Aachen eller remontgrimma i storlek full eller x-full, vad letar man efter för något då? Skulle gärna vilja ha ett Treadstone, men de verkar ju tyvärr inte säljas längre....
Skulle gärna vilja ha ett Treadstone, men de verkar ju tyvärr inte säljas längre....
Treadstone finns t ex hos Charlies, överlag har jag hört att många tycker kvalitén på sakerna de säljer där är bra.
Har du googlat? Det finns ju massor med Treadstoneträns i butik. Inom din budget. Annars Passier eller Antarès budgetvarianter.
Vad smörjer du med?
Och visst finns det massor, Kieffer är tex inte så jättedyra, Passier har modeller under 1500.
Tack! Det där måste jag verkligen skriva upp, och tänka på!Köper sällan träns av anledningen att läder kvalitén för de billigare tränsen är I regel skit kass .
Har också varit med om saker som i början var jätte mjukt och fint men som efter ngn tvätt blivit grådaskig eller plastig.
Man borde ju lära sig tycker jag .
Det man ska undvika är;
Läder som redan i butik har partier med ljusare färg.
Läder som känns plastigt och har plastade sidor
Läder som knarrar när man böjer på det (knarrar det så är det snustorrt)
Läder som känns lite mocka aktigt dvs inte glatt (brukar bli mjälligt snabbt)
Läder som känns för glatt
Träns där ena remmen är betydligt tunnare än den andra.
Samt träns som inte är sydda med lintråd (jobbigt att laga sånt , många hål och ofta så håller sömmen dåligare än lintråd)