Sv: träns/bett hjälp sökes!
tack så mkt. hästen gör även detta vid dressyren och jag är en ryttare med mkt stadig hand och mkt drivning i säta. även väldigt lugn när jag ride. har ridit mer dressyr nu och det börjar arta sig men tack för tipsen
Åter till ursprungsinlägget...
Nu är det ju svårt att veta vad denandra parten menar bara genom de korta skriftliga svar som ges här, man behöver egentligen se ekipaget för att ge bra feedback. Men eftersom jag har börjat så fortsätter jag.
Som jag tolkar ditt inlägg ovan så ger du mig egentligen medhåll i min teori. Jag har under flera år ridit hästar med lite mindre motor, hästar som varit lite mer "flegmatiskt lagda" som min första dressyrtränare sa. Detta har gjort att jag har ett sju hellsikes driv i sätet, omedvetet. Passar utmärkt på den sortens hästar jag är van vid, får dem att jobba och trampa under sig mycket bra. När jag sätter mig och rider min kompis häst som är extremt känslig för alla hjälper har jag jättesvårt att vänja mig av med mina sätes- och lårhjälper. Jag har dessutom en ganska stadig hand och kan ibland tendera att överkorrigera med handen (tyvärr, men jag jobbar på det!). Effekten av detta på denna häst är att den just lättar fram och kastar med huvudet. Den förstår helt enkelt inte vad jag säger. Först ger jag, för den hästen, stora drivande hjälper med sätet för att i nästa ögonblick fånga in något för kraftfullt (för denna hästen). Hästen blir låst mellan mina hjälper och stressad av detta.
Det jag har fått göra för att lära mig rida denna häst är att renodla hjälperna och återgå nästan till unghästridning. Både för att hästen ska förstå hjälperna och för att jag ska lära mig renodla hjälperna och ge dem i lagom dos. Det är toppenbra träning för mig som ryttare.
Ska tillägga att den hästen också går bättre med ponnyhackamore när jag rider än med tränsbett. Troligtvis för att mina hjälper blir något mindre skarpa och för att hacket verkar nedåt-innåt och döljer problemet som finns. Dock föredrar jag det och är medveten om mina problem än har en häst som rätt vad det är står på bakbenen.
Vet inte alls om du har samma problem, det är lätt att generalisera för mycket utifrån sig själv. Jag ville bara ge dig en infallsvinkel på problemet.
Hoppas att det löser sig!