träns/bett hjälp sökes!

vicky417

Trådstartare
för 3 veckor sedan tog jag över en fd galoppör. 11 år gammal. jätte snäll och inte alls fullblodig om ni fattar mad jag menar. problemet är att han lätt blir lite stark i hoppningen men är lite känslig i munnen. när jag rider med 2 eller 3 delat bett blir han slängig med huvudet och lättar även lite fram. Rider med hackamore nu men vill gärna slippa hoppa med det då jag vill ha bjudningen från munnen till handen innan hindret. är det ngn som har ngn idee om vad man kan göra? ska även säga att jag rider på achenträns

Sv: träns/bett hjälp sökes!

Var luuuuuuuugn själv och sitt absolut blickstilla. Och öva, öva, öva. Hästar som "lättar" och är oroliga i munnen/slänger med huvudet behöver en stadig ryttare med en rejäl portion tålamod, inte ett skarpare bett!

/Charmex, som har en liknande häst och nu, över ett år senare, börjat få rätsida på honom.

3 veckor är ingen lång tid för en ny häst. Ge er tid att vänja er vid varandra och ställ inte så höga krav. Om du upplever att er kommunikation vid hoppningen inte fungerar, avvakta en stund med hoppningen och få kommunikationen att fungera 100 i dressyrarbetet.

Om du inte gör det, börja rid för tränare. Att hästen slänger med huvudet och lättar fram kan vara symtom på många olika saker. De två främsta gissningarna jag har är att hästen antningen inte har tillräckligt förtroende för bettet/handen utan överreagerar, den andra förklaringen är att du tar tygeltagen på ett sätt som hästen inte känner igen som t.ex. att de är något bryskare eller segare än hästen är van vid. Det låter i vilket fall som att hästen inte riktigt är mellan hjälperna. Är det bara vid hoppning eller även vid dressyr och i skogen som hästen uppvisar det här "lättar-beteendet"?

Rid mer med sätet och mindre med handen!

Att hästen går bättre på hackamore beror på att bettet verkar innåt-nedåt genom skänklarna. Hästen har inte samma möjlighet att protestera genom att kasta upp huvudet. Ofta är hästarna mindre känsliga just över nosryggen också och accepterar lite segare tygeltag där jämfört med munnen. Om du vill prova med ett bett som verkar på samma sätt som hacket så ska det vara ett med skänklar. Vilket bett det är spelar nog ingen större roll (tycker jag, men jag vet att andra tycker annorlunda) om det är verkan innåt-nedåt du vill ha genom bettet.

MEN om jag var du skulle jag som sagt prata ordentligt med min tränare innan jag började mixtra med bett på en så pass ny häst, framförallt när det handlar om att betsla upp.

Lycka till!

tack så mkt. hästen gör även detta vid dressyren och jag är en ryttare med mkt stadig hand och mkt drivning i säta. även väldigt lugn när jag ride. har ridit mer dressyr nu och det börjar arta sig men tack för tipsen

prova ett rakt (mullenmouth) tränsbett med fasta ringar. det ligger stilla och bra i munnen, och fullbloden brukar uppskatta dem:)

Fast om hästen blir stark och vill framåt är det väl inte så bra att sitta och driva med sätet?

På de fullblod jag ridit har det funkat bra med raka bett med D-ringar, eller fasta ringar. De brukar gilla stadiga bett som dessa men inte för skarpa i alla fall. Lycka till.

ursäkta nu men jag måste bara fråga vad du gör med honom. jag känner den tjejen som du tog över hästen av och jag måste bara säga att jag blir väldigt förvånad att du skulle ha problem med honom. för det första så har väl den hästen aldrig visat några tendenser till att lätta. sen har ju hon alltid ridit med vanligt bett och han har vart hur stadig och lydig som helst. stark på hinder har han ju aldrig varit heller.
ett tips är att du tar hjälp utan en riktig tränare för jag kan lova att om den hästen blir förstörd så tror jag varken att hon som hade honom innan dig eller ägaren att bli särsilt glada för den hästen betyer mycket för dom.

asså jag tor ni missuppfatatr mig nu! jag rider för tränare och vill bara höra vad folk har för ideer. inte alls att jag andvänder ngt av detta. Snälla! jag rider för tränare regelbundet. jag skulle adrig förstöra en såpass fin häst som han e!
föredetta ryttaren står även hon med sin häst i stallet så du behöver inte oroa dig

Senast ändrad:

ok. men man undrar ju klart när det står att han börjar lätta och slår med huvet. hade ju inte blivit så kul för dig om det blir ett jävla liv på fd ryttaren och ägaren. och om nu fd ryttaren står på samma stall som dig kan du ju få tips där oxå.

Hästar som är känsliga i munnen kan tycka om att gå på ett bett som ligger still i munnen, tex ett D-bett eller liknande. Dom är inte så skarpa, men betydligt bekvämare. Ett tips är att prova ett D-bett med kopparrullor, det brukar stimulera hästen, och den "glömmer bort" att kasta med huvet till sist.
Att byta till ett skarpare bett är ju såklart ingen lösning, men om du tycker att han går bra på hackamoore, så kunde det vara en idé att prova rida på stångbett, men då måste du ju förståss ha en väldigt stadig hand för att inte störa honom i munnen. Min häst kastade himmelens mycket med huvet innan, men nu rider jag honom på kandar nästan alltid, och han trivs skitbra med det! :)

Dina inlägg låter ju nästan hotfulla... :crazy:
Ifall du inte visste det, så är en såld häst just såld, och några fd ägare har ingen rätt att "ställa till ett jävla liv". Fd ägare har liksom Sålt rätten att bestämma.

Dina inlägg låter ju nästan hotfulla... :crazy:
Ifall du inte visste det, så är en såld häst just såld, och några fd ägare har ingen rätt att "ställa till ett jävla liv". Fd ägare har liksom Sålt rätten att bestämma.

det var inte meningen i sånt fall men eftersom att jag vet att ÄGAREN och fd ryttaren bryr sig väldigt mycket om hästen så är det nog mer sanningen att dom inte kommer att vara tysta om hästen inte skulle ha det bra. och eftersom att det är en väldigt snäll och välriden häst så låter det konstigt om han har börjat lätta och slår med huvet efter bara ett par veckor.

Ok, ja då får de ju bråka lite om de vill.. :p
Men inläggen kändes ändå lite obehagliga, typ : passa dig, annars blir det inte kul

Jo, men det kan ju finnas orsaker, kanske t.ex att hon rider annorlunda än hästen är van vid. Behöver ju inte vara att hon rider dåligt.

Jo, men det kan ju finnas orsaker, kanske t.ex att hon rider annorlunda än hästen är van vid. Behöver ju inte vara att hon rider dåligt.

självklart rider hon inte lika som den förra och dårligt rider hon säkert inte heller men när värdens snällaste häst börjar "lätta" när han aldrig gjort liknande tidigare låter det ju konstigt det måste du ju kunna hålla med om själv med. och att han nu tydligen slår med huvet kanske en tränare eller fd ryttaren ge lite tips då eftersom han inte gjort det tidigare heller.

självklart rider hon inte lika som den förra och dårligt rider hon säkert inte heller men när värdens snällaste häst börjar "lätta" när han aldrig gjort liknande tidigare låter det ju konstigt det måste du ju kunna hålla med om själv med. och att han nu tydligen slår med huvet kanske en tränare eller fd ryttaren ge lite tips då eftersom han inte gjort det tidigare heller.

har redan pratat med fd ryttaren och vi ska träffas oh kolla vad det är. men dina inlägg kändes verkligen hotfulla! blev nästan skraj:eek:

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 623
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka