träningsvärk?

F

foreverflugan

jag har en ponny som jag håller på att sätta igång efter ca 9 månaders vila/skritt. har galopperat och ridit på i ca 3 veckor, ponnyn blir stelare och stelare efter ridning. skrittar av ordentligt och linimentar. hon ser inte halt ut, utan snarare bara väldigt "stel" ut, efter natten och om hon har stått inne i boxen några timmar. om jag leder ett tag försvinner det och hon ser fräsch ut. funderar nu på om detta kan vara träningsvärk och hur man då handskas med det på bästa sätt? tack.

Sv: träningsvärk?

Om nu ponnyn har skrittat i 9 månader bör en upp trappning av ridningen ske. Då tycker jag att rida i galopp efter bara 3 veckor låter snabbt. Då är det nog inte konstigt om ponnyn är stel i musklerna. Skynda långsamt, ta och trappa ner lite, prova och se om inte det ger effekt.

Har jag fattat dig rätt, hästen har varit i vila 9 månader och du har ridit i skritt, trav och galopp under de tre veckor som hästen har varit igång?

Om så är fallet är det nog inte konstigt om din häst är stel, med en så lång vila/konvalescens brukar ingångsättningen i skritt starta med ca 4-5 veckor för att därefter komma med korta sträckor i trav. Sist kommer man till galopp, du har alltså hunnit avverka en igångsättning på tre veckor som normalt sett kan ta upp till 6 månader.:(

Om det är så att hästen varit igångskrittad i 9 månader så är den ändå en väldigt rask framfart, och säkert en orsak till stelheten. Har hästen tidigare varit konvalecent riskerar du att dra upp gamla skador med den typen av ridning.

Senast ändrad:

nejnej, absolut inte, då var jag otydlig. hästen stod inte hos mig då den var halt, men sedan oktober har vi skrittat långa pass för att bygga upp grundkondition och sedan har vi succesivt ökat på traven, vi har allmänt satt igång väldigt försiktigt, dom sista 3 veckorna har vi däremot börjat galoppera henne och rida på ordentligt. hoppas jag gjorde mig tydlig nu :P

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 000
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka