Träningsvärk

majola

Trådstartare
Varför är så många ryttare rädda för träningsvärk (på hästarna alltså)? Har man alltid gjort "skadligt för mycket" om hästen får träningsvärk? Vad är det som är så farligt med träningsvärk?

Människor får ju träningsvärk stup i kvarten utan att någon bekymrar sig om det. Det går ju äver på ett par dagar, och behöver inte alls betyda att man tagit i särskilt hårt, utan kan ju lika gärna komma från lite ovana rörelser. Om jag inte joggat på ett tag kan jag lätt få träningsvärk att att jogga en kvart, och det är ju inte direkt hård träning... ;)

Att det inte ska vara ett självändamål att träna hästen så att den får träningsvärk är ju självklart, men är det så himla farligt om den skulle få det någon gång ibland om den ges tid till återhämtning mellan träningarna? Finns det någon tävlande idrottsman/-kvinna som inte har tränignsvärk efter tävlingar eller hårda träningspass?

Vad tycker ni?

Sv: Träningsvärk

Träningsvärk är sk överträningssyndrom, att hästen drabbas någon enstaka gång hit eller dit spelar ingen roll. Däremot om man tar för vana att ständigt och jämnt utsätta hästen för detta, då ökas däremot slitaget på andra delar av kroppen och det är inte bra.

Om hästen jämnt och ständigt får ont i smband med eller efter träning, tro jag inte att man får en samarbetsvillig häst och som tycker om att arbeta. Varför skulle den tycka om att ha ont?

Självklart måste man träna på ett sätt så att det biter lite, men det får inte bita för mycket sas. Därför måste ryttaren gå balansgång, och vet när man skall ge sig eller inte.

Absolut, hon hästen ständigt har/får träningsvärk så tränas den fel. Likaså om den inte ges tid för återhämtning efter ett pass som gett träningsvärk.

Ett vanligt argument är att hästen blir ovillig att arbeta om man låter den ta i så att den får träningsvärk. Sätter hästen verkligen ett hårt pass någon eller några dagar tidigare i samband med träningsvärken? Annars heter det ju jämt att bestraffningar och belöningar måste komma på millisekunden rätt, för annars begriper inte hästen. Om man däremot tvingar den att arbeta *med* träningsvärk förstår jag om den inte blir glad. Fast å andra sidan borde den ju tycka att det är skönt med lite lätt jogg, eftersom träningsvärk brukar släppa när musklerna blir varma?

Ja men ponera att vi har en ryttare som ständigt och jämnt utsätter hästen för överträning, den har ju då ont och är av naturliga skäl även stel dagen efter. Om detta sker någon gång då och då, tror inte jag att det spelar någon roll heller och att en lätt skritt/jogging vända endast är gynnsam och påverkar nog inte hästens inställning till arbete.

Men om den varje gång får börja med stelhet inför varje rid pass/vända, är jag övertygad om att man får en minst sagt omotiverad häst som får slitage på ett felaktigt sätt. Smärta ger störningar i rörelseapparaten, som i sin tur ökar fel/sned belastningar av kroppen.

Att stretcha en häst efter varje gång man ridit eller tränat den, sätter igång cirkulationen och gör att hästen slipper träningsvärken...men man ska inte för det dra ut på gränserna när det gäller träning.

Min massör sa att det är ingen fara om hästen får träningsverk någon gång i ibland, man ska inte vara rädd för att rida sin häst svettig. Men man ska vara noga med återhämtningen av musklerna och stretching.

Och att skritta av hästen efter arbetet, det slarvas det lätt med så glöm inte avskrittningen.

...och FRAMskrittningen är också viktig! Allra bäst är ju om man tar en liten skrittur innan man exvis tränar i ridhus/paddock, för vi vet ju alla hur värdelöst tråkigt det är att skritta fram I ridhuset/paddocken. Aldrig att man sitter och gör det i 15-20 minuter runt, runt, runt... :smirk:

/JES

Jag vill inte gärna ha träningsvärk på min häst.
Var på mässa för flera år sedan, och lyssnade på en föreläsare om forsknining som gjorts på hästars muskulatur. Det var i den vevan som sådana där "löpband" för hästar började komma.
Och fick då veta att forskningen fått fram att en människa som fortsätter pressa musklerna med mjölksyra, i viss mån då höjer sin "tröskel", dvs sin kondition/muskelmassa.
Men med hästar var det tvärt om. Fortsatte man träna en häst med mjölksyra, så blev det endast nedbrytning. Den stärkte ingenting.
Och hittills har jag inte läst om ngn forskning som visat att det jag hörde då var fel, så då "lever jag efter det". ;)

Får man mjölksyra, så brukar det ju ge träningsvärk.

kopparberg skrev:
Får man mjölksyra, så brukar det ju ge träningsvärk.

Intressant, jag har aldrig sett det sambandet på mig! Ska fundera lite på det (och provocera fram mjölksyra).

Men det funkar inte om man provocerar fram mjölksyra en enda gång. Gissar att det måste till upprepade ggr för att märka om det är ngn effekt eller inte.
Dessutom så är det säkerligen bara nedbrytande om man kör så slut på sig att man kollapsar.

Just detta med att inte sluta när man får mjölksyra (eller mindre kramp) är ngt jag håller på med när jag börjar cykla frampå vårkanten. Jag "pressar på" fast det tar emot och småvärker både här och där, och redan efter ett par - tre cykelpass så märker jag att orken är större.
Men om den vore lika stor om jag stannade och vilade när det tog emot, det har jag inte provat.

Senast ändrad:

Nu blev jag lite förvirrad.

Först skriver du att mjölksyra brukar ge träningsvärk. Jag har inte märkt det sambandet på mig själv, jag kan få träningsvärk utan att ha haft mjölksyra och vice versa.

Sedan skriver du att man sannolikt måste få mjölksyra upprepade gånger för att märka någon "effekt" (=träningsvärk?). Ok, jag förstår vad du menar, men "håller inte med" då det skiljer sig ännu mer från mina erfarenheter (som mycket väl kan vara snedvridna).

Att det är nedbrytande att köra på tills man kollapsar tror jag mycket väl - men det är inget jag tänker prova! ;) Fast å andra sidan är det väl inte så himla viktigt hur det fungerar på människor heller, eftersom forumet är hästvård. (Människovården ligger ju under senior! :smirk: )

Tack för det du berättade om hästar och mjölksyra!

Det jag avsåg i ursprungsinlägget var kommentarer av typen (man ser dem rätt ofta här på buke): "Igår red jag en halv långsida för mycket i sluta, och idag har hästen träningsvärk. Jag skäms jättemycket och är en dålig hästägare."

Som kuriosa:
Har en mycket pigg och arbetsvillig häst. Tränar oftast efter varannandagsprincipen (dag 1- arbete, dag 2 - vila eller lättare motion) och det av två skäl - dels vill jag låta musklerna återhämta sig de där 48 timmarna efter ett träningspass, dels vill hästen helst inte röra sig de dagar träningsvärk drabbat henne. Dagen efter ett hårdare pass markerar denna dam om hon har ont genom att inte komma en tillmötes i hagen. Sista stegen möjligen, men då är markeringen redan gjord. Då kan vi gå en promenad, ta en varm dusch, lägga på extra filt och pyssla lite extra istället, så blir hon nöjd. Och sedan känner jag mig för dagen därpå, är det rejäl träningsvärk kan vi behöva ta det lugnt då också.

Tilläggas bör att jag inte heller på något sätt strävar efter att rida hästen så muskeltrött att den får träningsvärk, men ibland ordnar de det för sig själva genom att stissa upp sig, ibland är det ett nytt moment som tar hårdare än det verkat i stunden man gör det.

Vet dock många som inte märker på sina djur om de har träningsvärk eller ej, och de som märker det, men ändå pressar igenom uppmjukningspass till hästens stora missnöje. Det må vara nyttigt att jogga sig varm och mjuk i musklerna när man har träningsvärk - men ont gör det, sannolikt för hästarna också. Personligen vill jag inte jobba hästen när den har ont, vill inte att den ska minnas ridning / träning som obehaglig, vill inte att den ska börja snedbelasta eller lära sig felaktiga rörelsemönster (vilket det blir om den försöker åstadkomma det jag ber om, samtidigt som den försöker skydda sig mot smärtan).

"Det jag avsåg i ursprungsinlägget var kommentarer av typen (man ser dem rätt ofta här på buke): "Igår red jag en halv långsida för mycket i sluta, och idag har hästen träningsvärk. Jag skäms jättemycket och är en dålig hästägare."

Jamen de fallen kan man ju "räkna bort" ändå. För de anser sig ju oftast även som djurplågare om de höjer rösten om hästen försöker sparka ihjäl dem... :devil:

Liknande trådar

Ridning Hej på er! Jag köpte en ny häst för några månader sedan. En aldeles fantastisk individ som passar mig som handen i handsken :-) Det är...
Svar
7
· Visningar
4 670
Senast: Linnpan
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 411
Senast: Petruska
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var den första veckan efter ridolyckan i höstas som jag skulle få rida mina två lektioner samma kväll - så som jag brukade göra...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka