Träningsupplägg

Jempan

Trådstartare
Ni som tränar och tävlar dressyr, hur lägger ni upp er träning om ni inte har tillgång till ridhus? Jag har flyttat mina hästar till ett stall som inte har ridhus, endast en liten gräsbana och självklart en massa ängar + skog. Behöver hjälp med att lägga upp en bra träning som gör att jag kan rida "övningar" ute på ängen trots snö/is/vatten. Hoppas ni förstår vad o hur jag menar :)

Du kan göra allt ute, vädret kan ju vara mer eller mindre kul, men det är väl i princip tre delar du kan dela upp det i:
1. Teknik: övergångar (både mellan gångarter och tempoväxlingar), skolor fram och tillbaka på vägen, skänkelvikningar, bakdelsvändningar, tramp etc.
2.Styrka: klättra, gå offroad (kliva över stock och sten, lyfta på fötterna), pulsa i snö
3. Kondition: Intervaller skritt-galopp

Varierar du mellan de passen har du allt du behöver för att bygga en riktigt stark häst!

Med det menar jag alltså att du inte nödvändigtvis måste träna på ängen utan kan göra det överallt, jag rider mest sånt på vägarna.

Ni som tränar och tävlar dressyr, hur lägger ni upp er träning om ni inte har tillgång till ridhus? Jag har flyttat mina hästar till ett stall som inte har ridhus, endast en liten gräsbana och självklart en massa ängar + skog. Behöver hjälp med att lägga upp en bra träning som gör att jag kan rida "övningar" ute på ängen trots snö/is/vatten. Hoppas ni förstår vad o hur jag menar :)

Första året hade jag min häst där det bara fanns 20x20-ridbana och ängar (dvs sommarbetshagar) och skogsridning. Jag fick lägga upp det så att "idag tränar jag saker som går att göra rakt fram", tex övergångar, halter, ställning, tempoväxlingar. Och ibland var vi på "volten" och då jobbade vi på cirkelbåge och annat som krävde plats i sidled men inte så mycket fart. Programmen red jag på en hjälpligt plan yta i sommarhagen där jag ställt ut spannar som bokstäver. Det gick bra :D
Men jag kompletterade också med att åka iväg och träna både dressyr och hoppning. Men "hemmaträningen" fick improviseras lite :)
Jag har inte ridhus hemma nu heller, dock lite större ridbana, och skrittavstånd till närmsta ridhus. Men är mest i ridhuset på vintern när underlaget är dåligt. På sommaren gör jag allt ute. Är ju superhärligt att träna dressyr på en stor äng, framåtbjudningen blir ju mycket bättre! Också bra om det är lite halvhögt gräs så de får lyfta på benen!

Jag håller med @Piaff och vill tillägga den viktiga skritträningen som kan vara lämplig att fokusera lite extra på när underlaget är kasst. Skolor, övergångar, långa skrittrundor etc.

Kanske inte så skönt ur varmhållningssynpunkt, men det är då man har nytta av sin gosiga barbackapad;)

Jag håller med @Piaff och vill tillägga den viktiga skritträningen som kan vara lämplig att fokusera lite extra på när underlaget är kasst. Skolor, övergångar, långa skrittrundor etc.

Kanske inte så skönt ur varmhållningssynpunkt, men det är då man har nytta av sin gosiga barbackapad;)
Ja! Både på längre tygel på varierat underlag och ren teknikträning.

Har varken paddock eller ridhus. Rider mest på grusvägar och det går bra att träna övergångar, skänkelvikning, öppna, sluta, byten etc där. Rider till paddock 1 km bort eller trailar till ridhus. Klart jag skulle vilja stå på en anläggning med alla bekvämligheter men det kommer nog aldrig hända...

Jag har varken paddock eller ridhus. Nu tävlar vi på en så låg nivå att allt det som kommer på våra program går precis lika bra att göra ute (halter, övergångar, galoppfattningar, tempoväxlingar), men tänker att även svårare rörelser borde funka ute. Planen är att ta oss iväg till tränare (och då rida ordentligt i ridhus) en gång i månaden. Program går ju att träna på en plan äng, eller åka iväg någonstans bara för att rida det.

Jag tävlade hoppning i många år (på en gammal och rutinerad häst ska tilläggas) med samma upplägg. Vi gjorde allt grovjobbet i skogen, sen åkte vi iväg innan tävlingen och hoppade bana på en anläggning. Gick kanon, men hade kanske funkat sämre med en unghäst som inte har den rutinen.

Tack för svar, får försöka göra en egen bana ute på ängen av koner så man iaf har nått att gå på. Nu hoppas jag på att snön gett sig iväg men annars blir det ju så jobbigt me styltor...jaaa jag ser bara problemen just nu :p

Tack för svar, får försöka göra en egen bana ute på ängen av koner så man iaf har nått att gå på. Nu hoppas jag på att snön gett sig iväg men annars blir det ju så jobbigt me styltor...jaaa jag ser bara problemen just nu :p

Ja snösulor och fyra broddar lär ju krävas om du vill kunna rida ordentligt fast det är fruset och snö, annars lär du stöta på patrull!

På sverigesradio.se kan du söka efter ridsportpoden och där finns ett avsnitt om hur Ulla Håkansson tränar sina hästar utomhus...

Jag har tillgång till ridbana, men givetvis med inte så roligt underlag alla gånger denna tid på året.. För det mesta går det ändå att rida/tömköra på banan - men jag anpassar alltid efter underlag. Det brukar bli övervägande ridning/tömkörning längsmed fyrkanten och mycket skrittarbete som ju är jättenyttigt! :) Rider 3 ggr/vecka, varav 2 vardagar och 1 helgdag. På helgdagarna rider jag alltid ut och dressyrar på åkrarna eller längsmed uterittsvägarna. Underlaget kan ju variera med när underlaget är bra rider jag ffa övningar rakt fram med lite "mini" öppna/sluta/skänkelvikning. Tränar övergångar, övergångar och åter övergångar ;) Vardagar blir det alltid på banan eftersom jag jobbar 8-17.. Ska nu komma igång med att åka till ridhus 1 gång/vecka så det ska bli roligt! :D

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV