Träningsupplägg/Träningsschema!

Jate Volim

Trådstartare
Ja, jag blir inte klok på alla olika typer av träningsscheman jag gjort under årens gång! Hur jag än vänder och vrider på saker och ting har jag svårt att få ihop det. En vecka är för kort för att jag ska kunna få in allt jag vill hinna göra regelbundet, börjar man göra scheman i tvåveckorsintervaller blir det lättare men då är det svårt med träningar som hålls på särskilda dagar osv. Planerar man varje ridpass så finns det ju inte utrymme för att göra misstag eller göra om en övning en annan dag utan att halka efter i planeringen. :crazy:

Hur gör ni era träningsscheman? Hur gör ni för att lämna utrymme för "fria" pass så att man kan korrigera sådant som inte har funkat utan att tappa tråden?

Jag planerade om min träning nyligen och kör nu ett helt annat koncept. Jag väljer en travövning och en galoppövning samt en övning med bommar och/eller hinder till varje vecka och tränar på detta. Sitter övningarna som en smäck kan jag vara klar med veckans mål redan på onsdagen och sedan finputsa, konditionsträna, rida ut och lufsa osv resten av veckan. Är det något som inte sitter så har jag gott om utrymme att korrigera det under resten av veckan. Jag är supernöjd med mitt nya upplägg!

Detta innebär också att jag kan vara NÖJD med min prestation även om inte ALLA pusselbitar sitter. Fungerar det som jag har bestämt mig för att träna på så har jag ju nått mitt mål! Jag tycker annars att det blir lätt att man glider iväg på andra övningar om den man först tänkte träna på fungerar.

Hur gör ni och vad funkar för er? Hur noggranna är ni med att föra träningsdagbok och hur ser den ut?

Mvh Jate Volim

Sv: Träningsupplägg/Träningsschema!

Nu är det ju dottern som skriver träningsupplägget för veckan men det brukar se ut ungefär så här:

Måndag :Vila ev skritta ut eller promenera
Tisdag:Markarbete i paddocken
Onsdag:Hoppträning
Torsdag:Backträning/trav i uppförsbacke
Fredag:Cantring
Lördag:Rida ut
Söndag:Tävling eller vid tävlingsfritt uteritt

jag för en träning dagbok och även ett upplägg på hur jag tränar min häst, träningsdagboken skriver jag i varje gång jag rider eller gör nått med hästen, så jag vet hur det gick vad vi gjorde, om den var stelare i ena sidan och så vidare för då ser jag ur det går fram eller bakåt i utbildningen, och sen planerar jag varje vecka hur jag ska rida ca, så denna vecka ser det ut så här:
Måndag:mark/hopp
Tisdag:vila
Onsdag: träning för tränare dressyr/mark
Torsdag: klättring uteritt
Fredag: dressyr
Lördag:vila
Söndag tömkörning
För mig är det viktigt att för träningdagbok och veckoplanering för det är då jag ser framsteg i mitt arbete och om det är några frågetäcken i utbildningen av hästen eller träning så kan man gå tillbaka och läsa och se vad som hände då, även om det skulle uppkomma några skador under allt så kan man kolla i dagboken om det står nått,

hade tänkt ut ett litet schema för min sommarhäst jag ska ha i sommar (ska mest ha kul) :) men ni kan ju kolla på det ändå om ni vill:
måndag: horsemanship
tisdag: dressyr
onsdag: barbacka! :D
torsdag: lite hoppning
fredag: vad som helst, rider antagligen ut
lördag: tölt (är islandshäst) ;)
söndag: rida ut

Innan, när jag pluggade så hade jag ett så kallat träningsschema, men nu när jag jobbar (väldigt flexibla tider och även nätter) så rider jag efter vad som passar dagen bäst och vad vi behöver träna upp, bygga osv.

brukar ha en grund som:
*1 dag mag och ryggövningar på cavaletti samt löshoppning
*1-2 dagar dressyr (töltträning, klassisk dressyr mm.)
*2-3 dagar uteritt m. klättring en dag, intervaller en dag och en lugnare tur en dag

sen lägga in dagar med
*markarbeten som tömkörning, longering, löslongering
*barbackadag

sen en dags vila där vi tricktränar, promenad eller pysseldag :D

sen kan allt ändras hur som helst beroende på väder, energi och vad man känner just för dagen

Men gud vilken bra idé! Jag har också haft jättesvårt att planera, för mina dagar kan ändras ganska snabbt med jobb och då har jag helt plötsligt inte tid att träna bommar på tisdagen, och så faller det ändå. Det är ju mycket smartare att sätta upp mål som du, då håller jag mig säkert till det jag tänker också. Och måste tydligare formulera vad det är jag ska komma vidare med just nu. Tack för tipset! :bow:

Ja, visst är det? :D Jag är jättenöjd!

Till er andra: Jättekul att se hur ni tänker! Fler får gärna svara.
Hur ser era träningsdagböcker ut? Vad antecknar ni? Hur mkt och om vad? När det gäller träningscheman, hur tänker ni som gör schema för en vecka i taget? Är det svårt att hålla tråden när man inte får ett större perspektiv? Jag brukar göra för en månad i taget, då hinner man liksom märka skillnad på hästen innan man lägger upp ett nytt schema.

Mvh Jate Volim

Ingen aning om det där med träningsdagbok eftersom jag inte har egen häst! Men om jag hade skulle jag nog skriva lite om vad vi gjorde, hur det gick, om vi hade några problem eller så.

Jag tycker också att veckan är för kort!
Nu är det lite mer flexibelt iom att min dressyrtränare bara kommer var 3:e vecka, men jag har ändå svårt att hinna träna tillräckligt på egen hand.

Denna vecka såg ut så här:
Måndag: Hoppträning med "stora" hopptränaren
tis: Uteritt i ösregn
ons: Dressyr i ridhuset
tors: Skrittvila barbacka
fre: Dressyr i ridhuset
lör: Lång uteritt med mycket galopp i sega uppförsbackar
sön: Dressyr i paddocken.

Jag har nog inte hunnit med så mycket dressyr på evigheter! :eek:

Nästa vecka:
Mån: Hoppträning
tis: Skrittvila
ons: Dressyrträning
tors: Rida ut
fre: Hoppträning
lör: Rida ut
sön: Dressyr i paddocken

Oftast har jag inte egentligen någon långsiktig plan, utan tar det som det kommer. Hästen är nämligen expert på att dra av sig 3 skor inför hoppträningar, få lite konstiga småskador etc. Så det blir aldrig som jag tänkt mig ändå. :p Sen orkar jag inte alltid det jag tänkt om det är struligt på jobbet en dag.

Skriver ingen träningsdagbok heller, men antecknar efter dressyrträningarna för tränare, för att komma ihåg vad jag ska tänka på.

Jag skriver ingen långtidsplanering, då jag känner att det är svårt o veta hur livet och skolan ser ut inom en framtid längre än en vecka. Däremot brukar jag planera i huvudet att tex "på tisdag har jag mindre tid, då rider jag i ridhuset och mer på onsdag, då rider jag ut", och försöker få det så jämnt som möjligt. Ibland blir det nästan bara träning, då drar jag fler uteritter och kul veckan därpå osv.

Jag har däremot skrivit upp en målbild för hela året och månaden som kommer, vilken fylls på efter hand. Skriver träningsbok efter var pass för att följa vår utveckling, inte fastna i "det gamla vanliga", se att vi faktiskt utvecklas och blir duktigare, och om inte kan jag utreda varför. Det tycker jag fungerar jättebra, ibland glömmer man att skriva men kan oftast fylla i helheten vid ett senare tillfälle då.

Min målbild är ju precis som det låter, ett papper med både kort.a och mer utförliga beskrivningar på vad jag vill öppnå, varför och exempel på hur att "lösa problemen" samt psykiska och fysiska effekter som påverkar oss och hur vi ska kunna jobba utifrån våra förutsättningar, hur att ta tag i eventuella problem som kommer på vägen.

Jag att känna så lite press som möjligt, så att jag kan se min häst som ett nöje och inte måste, har jag lagt ned tid o energi på ett smäll träningsschema känner jag snarare stress över det ifall jag inte skulle följa till punkt o pricka. Men för dem som det fungerar tycker jag att det kan vara en utmärkt idé.

Och jag har en något äldre häst (17) som har haft sin bekymmer genom åren så jag försöker köra på kvalité istället för kvantitet för att hålla henne fräsch. Jag rider i princip aldrig mer än två dgr i rad och sen vila minst en dag. Vila är dock ändå 12-14 tim ute i stooor hage med flera kompisar. Självklart kan det emellanåt bli tre dgr i rad men det är sällan, likaså sällan mer än en, max två dgr vila i rad.

Jag går på ett treskiftsschema i jobbet och försöker att lägga så många av mina riddagar på mina lediga dagar och vilodagarna när jag jobbar. Detta också för att jag inte ska hamna i läget att det är planerad ridning och så blir det övertid på jobbet och då hinner jag inte rida. Det brukar bli ridning 4-5 dgr per vecka. Jag "planerar" dock mitt ridschema ett par veckor framöver, i huvudet. Jag för heller ingen dagbok utan kommer ihåg det väsentliga.

I mitt träningsupplägg brukar jag efter hoppträning lägga ett uteridningspass och nästa markarbetspass brukar jag plocka upp övningen från senaste hoppträningen, fast utan hinder, och träna vidare på den med de råd som gavs. Vi får många bra övningar med oss från träningarna så det tycker jag funkar.

Ex på schema
mån vila
tis markarb
ons vila
tors hoppträning
fre ut
lör vila
sön vila

mån ut
tis markarb
ons vila
tors hoppträning
fre vila
lör ut
sön markarb

mån vila
tis markarb
ons vila
tors markarb
fre vila
lör ut
sön markarb/hoppövning

Detta upplägg har *pepparpeppar* hittills hållt henne fit for fight för träning och tävling på den nivå som är ok för oss.

I min dagbok skriver jag oftast bara vad jag har gjort t.ex.: "tisdag - bondgårdsrundan 50 min, mkt galoppfattningar", eller om det är något som har gått dåligt eller något som jag funderar över. dels för att kunna se vad vi har gjort, men också för att kunna gå tillbaka och se när vissa problem eller framsteg började. mer konkreta saker efter clinics t.ex. brukar jag försöka att skriva upp också.

jag är imponerad över att du klarar att göra en månad i taget! menar du att du sätter mål för fyra veckor i taget, eller hur gör du?

jag ska nog börja med att skapa målbilder för kortare och längre tid, det verkar riktigt bra!

jag ska nog börja med att skapa målbilder för kortare och längre tid, det verkar riktigt bra!

Ja, det kan jag verkligen rekommendera. Jag har blivit mycket mera fokuserad och märkt tydligt när vi gör framsteg. Det känns lite som att "sätta en bock i kalendern" liksom.

Ursäkta långt och rörigt inlägg, jag hoppas att det är någorlunda begripligt :D

Ja, det funkar riktigt bra och det är inte så mkt jobb som man kan tro.
Här är ett exempel på Maj månad (jag skriver inte så utförligt vad övningarna innebär men ni kanske får en överskådlig blick ändå):

Första veckan
Travövning med bommar, lösgörande.
Galoppövning som tränar rakriktningen.
Fri övning där jag tränar på det som inte fungerade i de andra övningarna. Om bägge övningarna fungerade bra blir det inga fler pass på banan den veckan. Alternativt ett lugnt pass där vi tränar på ngt som vi är riktigt bra på :D

Andra veckan
Lösgörande travövning med volter.
Stärkande galoppövning som förbereder den förvända galoppen.
Galoppövning med bommar och gymnastikhoppning, enkel och rolig övning för hästen.
Fri övning där jag tränar på det som inte fungerade i de andra övningarna.

Tredje veckan
Galoppövning med bommar.
Travövning med mkt tempoväxlingar och övergångar.
Galoppövning som stärker och förbättrar balansen.

Fjärde veckan
Rolig lydnadsövning med bommar i trav och galopp.
Trav och galoppövning som varvar böjning och rakriktning och ger koll på yttersidan.

I slutet på månaden blir det tre dagar kvar som jag använder till att komplettera övningarna eller om allt flutit på bra låta henne få en extra vilodag, mysa i skogen, löshoppa eller tömköra.
Om allt går bra blir det alltså 2-3 pass på banan, varav ett med bommar och hinder, 1 pass konditionsträning, 1 lugnt pass i skogen och 1-2 dagars vila. Tömkörning, löshoppning m.m. läggs in med jämna mellanrum.
Försöker att rida tre dagar i rad och sedan vila henne en dag osv efter principen: 1. Lugnt pass, 2. Hårt pass, 3. lugnt pass, 4. vila.
Detta schemat gör att jag kan ha full koll på vad jag ska träna på men om tiden är knapp en dag kan jag planera om utan att störa utbildningsgången.

Det är ju just därför jag har haft svårt med vanliga träningsscheman. Jag vet inte hur mkt tid jag har om 3 veckor eller hur hästen går och mkt tid jag måste lägga på olika övningar. Med denna typen av schema blir det lättare eftersom jag inte planerar lika detaljerat men ändå får med det viktiga.

Målbilder är superviktiga och gör massor med nytta. Jag sätter upp nya mål för varje månad och även för hela året. Det är väl det som driver oss framåt och inte får oss att tappa motivationen? Jag sätter upp små minimålbilder även för varje vecka ibland, beroende på vad vi jobbar med. Jag behöver känna att vi utvecklas och att varje vecka innebär ngt framsteg, även de ytterst pyttesmå framstegen är ju framsteg.

Självklart ska man inte glömma att ha roligt, men det är att utvecklas som jag tycker är roligt!

Ja, det kan jag verkligen rekommendera. Jag har blivit mycket mera fokuserad och märkt tydligt när vi gör framsteg. Det känns lite som att "sätta en bock i kalendern" liksom.

Visst gör det! En härligt känsla när man klivit upp ett trappsteg:laugh:

Jag har svårt för det där med att lägga upp träningsscheman.. dels som ni säger att man faktiskt inte vet vad man gör om tre veckor. Det kommer nya saker hela tiden som måste gå före lite annat.

Jag hatar att hänga upp mig på olika scheman och försöker istället att anpassa mig efter hur min kära häst känns. Nu har jag ju en 25-årig dam som jag ine tävlar med, lite skillnad mot andras yngre tävlingshästar. Men har man ett par bra grundövningar som kan användas på olika sätt vid olika problem så kan man lösa det bra!

Jag brukar efter första ridpasset på veckan klura lite på hur resten av veckan ska se ut, minst ett skogspass och ett intensivt pass med nya grejer ska in.

Jag måste bara fråga (skäms lite), är det bara jag som för utförlig dagbok på allt som rör hästen? Ni andra verkar mest anteckna lite ibland, alternativt skriva ned ang. ridningen. (Eller har jag fel?)

Jag skriver upp:
Ridpasset – vart, hur länge, intensitet, upplägg, vad tränade vi på och hur gick det. Varför gick det så?
Utrustning – helt enkelt vilken som användes. Kan hjälpa mig att spåra om hästen går bättre/sämre på olika bett, i olika sadlar osv.
Foderstat – Skrivs inte varje dag, men vid varje tillfälle den ändras.
Övrigt – Om hästen blivit stretchad eller ej, småsår, svullnader och annat som upptäcks vid visitering och rykt. Om hon brunstar/fäller/humör o.s.v., om hon blivit skodd, masserad, vaccinerad, avmaskad, tandkontroller m.m. m.m. Allt sådant skrivs upp i min träningsdagbok. Inte så att jag skriver långa noveller men kortfattat om det mesta och lite mer ingående om det är ngt särskilt. Skriver också upp ifall Back on Track eller Magnet Health-paddar har använts samt tempar henne och mäter med viktmåttband ibland (hon är i överhull) och skriver upp detta. Lägger in någon bild på hästen med och utan ryttare varje månad för att man ska kunna se hur hon ändras i kroppen.

Jag skriver också upp mina mål, hur jag ska nå dem, vilka förutsättningar vi har och vad som kan komma att bli problem och hur vi i så fall ska lösa dem.

Är jag petig? Jag tycker att det funkar bra och det tar mig inte många minuter per dag att skriva upp allt. Skriver det på dator också så man slipper papper och penna.

Mvh Jate Volim

Hehe nej du är inte ensam!

Jag skriver varje dag var jag red,
hur länge,
utrustningen skriver jag om ibland, om det är något nytt eller så..
(om vi red på banan, vad vi gjorde, vad som gick bra, vad som gick mindre bra)
hur hästen var för dagen,
ibland även vad det var för väder..haha

skriver även ner när jag ändrar något i foderstaten
när jag harvar ridbanan
när dom skors
equterapeft
vet.
tandkontroll
vikt (viktband)
klippning
osv.

skriver vad jag gör efter ridningen;
ev. skador
om jag skrittade av för hand
dusch

spolning, liniment och strech gör jag alltid efter hårade arbete eller längre turer i skogen.
Arnika på bakgallorna vartannan dag.

Ser ut som om jag skriver hur mycket som helst, men det är bara smått.

Såhär såh förra veckans träningsbok ut:

Måndag (19 april)
Ledig idag pga. jobb

Tisdag
Hade mag- och ryggövningar över upphöjda bommar (längre än innan, 50 cm kryss) Gummisnodden som lätt inspänning. Fick sen busa av sig och hoppa över låga kombinationer (utan inspänning såklart) Mycket energi och bus. 20- 30 min. (själva träningen, när jag rider på banan räknar jag oftast inte med uppvärmning och nervärmning)

Här mellan antecknade jag foderstaten som ändras mycket nu när gräset håller på och komma upp.

Onsdag
Harvade ridbanan idag.
Red ut, mest skritt (här har jag skrivit exakta vägen men ni slipper alla vägnamn :D) ca 1 timme.
Idag vägde han 341 kilo.

Torsdag
Vila pga. möte och kvällsjobb

Fredag
Tränade på ridbanan idag. Gick igenom det vi tränade på sist, även mycket övergångar. Gick sen igenom LB:1 fast helt i trav. 30-40 min.

Lördag
Red ut, hoppade även lite i skogen. 30 min.

Söndag
Tricktränade på banan, tränade på inkallning och löslongering, gick bäst mot slutet. 15- 20 min.

Vilken bra tråd!! Jag frågade i "min" tråd, engelska fullblodstråden om folk hade ett träningsupplägg, och då fick majoriteten av fullblodsfolket damp :eek: och jag fick höra både det ena och det andra. Trist inställning tycker jag.
Men klart jag har ett upplägg, nu har min häst fått stå länge pga småbarn och varit riden endast sporadiskt, men nu har vi satt igång igen.
Jag är i stallet varannan dag, dvs han vilar varannan dag då jag inte har någon medryttare, men mitt schema ser ut såhär:

tömkörning med bommar
uteritt med galopparbete
tömkörning med bommar
uteritt med lydnadsträning
tömkörning med bommar
uteritt relativt kravlöst
och så börjar det om

Nu i maj ska jag börja rida för tränare igen, och mitt mål är LA dressyr inom 2 år, LB hoppning(blivit lite feg med åldern :o) och har vi nått målet med dressyren och han fortfarande har mer att ge, så fortsätter vi så länge han utvecklas och vi har kul.
Hr någon av er några bra tips, spec vid tömkörning som jag kan variera med så tar jag tacksamt emot:)

Åh, vad skönt! :D
Jag är inte ensam alltså. Och vädret kan faktiskt ha stooor betydelse på en stollig häst. Sol och hett är kanon! Blåst och regn är min mardröm :o

Kort sagt kan man säga att jag antecknar ALLT men skriver kortfattat om sådant som inte är sällsynt. (D.v.s. skriver inga noveller om hur jag gjorde när jag visiterade hästen :D)

Du skriver att du har på arnika gel på gallorna varannan dag... Hjälper det bra? Vad är det för typ av gallor och vart sitter de?
Ena pållen har stoora gallor i bägge bakhasorna efter operation. Så vitt vi vet än så länge så störs han inte av dem, och de kommer inte att försvinna. Men man kanske kan få dem att gå ner lite?

Mvh Jate Volim

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Om tråden ligger fel får moderatorn gärna flytta den. När jag var ute på promenad idag var det en tanke som slog mig. Nämligen, finns...
2
Svar
35
· Visningar
3 916
Senast: LitetÄpple
·
Islandshäst Hur ska man tänka när man planerar och lägger upp träningen? Jag har aldrig planerat i förväg, mer än hur ofta jag ska rida. Utan jag...
Svar
19
· Visningar
1 600
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama