träningsupplägg inför kval

Lena

Trådstartare
hur kör ni med era unghästar för att förbereda dom för kval? skillnad på upplägget för kall-/varmblod?
Vilka tider vill ni att dom ska kunna gå innan det är idé att köra kval, loppen går ju ofta mycket snabbare även om det bara är årgångslopp...

Sv: träningsupplägg inför kval

det är väl bra om man tänker att man förbereder dem för start egentligen.. inte så att de precis klarar kvalet.. så hästen ska ju klara kvaltiden väldigt enkelt.. annars är de ingen ide att kvala.. tycker ja..

Talar vi om treåringar och äldre så går de jobb var fjortonde dag och helst intervaller däremellan. Kvalar gör de när de är startklara och de ska då lätt kunna kvala på 1.37-1.38 för kallblod och 1.20-1.21 för varmblod, med marginal.

1½ års förberedelser innan 3 åringarna kvalar ..minst. :D

Vår ena treåring ska kvala nu på måndag och han kan idag runt 18 distansen, förmodligen ännu bättre men det lär ju märkas fram i vår.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
722
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30