Träningsupplägg för 2årigt kallblod

prinsus_

Trådstartare
Jag är nybörjare och behöver hjälp med upplägget. Vi har tagit det lugnt. Tömkörde och gjorde andra övningar från marken samt promenerade och miljötränade förra sommaren och hösten. Tömkört i vår och på långfredagen satte vi för vagn för första gången - med hjälp förstås! Nu är han körd 15 gånger totalt, har ökat sträckan efter hand och de sista 7-8 gångerna har vi varit ute ca en timma och då kört en sträcka på ca 5km, blandat i skritt och trav. Det är en del backar på denna turen. De sista fem gångerna har han varit glad, avslappnad och inte så värst trött när vi har kommit hem. Hur många gånger i veckan är lagom att köra och hur långa sträckor. Vi har tänkt att börja köra några varv på en bana som ligger precis där vi brukar vända. Ska man bara jogga runt eller när ska man börja kräva lite hastighet?

Bör tilläggas att detta är en häst med god grundfysik då han sedan födseln gått i stora rejält kuperade hagar och lekt mycket med en annan unghäst samt gått ute dygnet runt från april till november.

Vad är premielopp och finns det för kallblod?

Tacksam för alla svar! :bump:

Sv: Träningsupplägg för 2årigt kallblod

Om han joggar 5 km utan att bli trött så är det dags att öka på träningsdosen både i fart och sträcka! men försiktigt förstås så att pålle fortfarande tycker det är kul! försök att köra nya vägar och ge hästen omväxling,begär att hästen tar ut sig ibland och kör snabbare på bana! Ang. premielopp så finns det för alla svenskfödda i svensk träning,kolla med STC! och lycka till! M

Sv: Träningsupplägg för 2årigt kallblod

Tack för ditt svar1
Nej han har inte joggat 5km utan det har varit mest skritt i början och så har jag ökat travsträckorna. I början blev han mest trött av att det var så mycket intryck, vi kör förbi flera stora hästgårdar, möter mycket bilar, mopeder, traktorer och hästsläp så nu när han slappnar av mer och är van vid sträckan blir han mindre trött.