Träningsupplägg för 2årigt kallblod

prinsus_

Trådstartare
Jag är nybörjare och behöver hjälp med upplägget. Vi har tagit det lugnt. Tömkörde och gjorde andra övningar från marken samt promenerade och miljötränade förra sommaren och hösten. Tömkört i vår och på långfredagen satte vi för vagn för första gången - med hjälp förstås! Nu är han körd 15 gånger totalt, har ökat sträckan efter hand och de sista 7-8 gångerna har vi varit ute ca en timma och då kört en sträcka på ca 5km, blandat i skritt och trav. Det är en del backar på denna turen. De sista fem gångerna har han varit glad, avslappnad och inte så värst trött när vi har kommit hem. Hur många gånger i veckan är lagom att köra och hur långa sträckor. Vi har tänkt att börja köra några varv på en bana som ligger precis där vi brukar vända. Ska man bara jogga runt eller när ska man börja kräva lite hastighet?

Bör tilläggas att detta är en häst med god grundfysik då han sedan födseln gått i stora rejält kuperade hagar och lekt mycket med en annan unghäst samt gått ute dygnet runt från april till november.

Vad är premielopp och finns det för kallblod?

Tacksam för alla svar! :bump:

Sv: Träningsupplägg för 2årigt kallblod

Om han joggar 5 km utan att bli trött så är det dags att öka på träningsdosen både i fart och sträcka! men försiktigt förstås så att pålle fortfarande tycker det är kul! försök att köra nya vägar och ge hästen omväxling,begär att hästen tar ut sig ibland och kör snabbare på bana! Ang. premielopp så finns det för alla svenskfödda i svensk träning,kolla med STC! och lycka till! M

Sv: Träningsupplägg för 2årigt kallblod

Tack för ditt svar1
Nej han har inte joggat 5km utan det har varit mest skritt i början och så har jag ökat travsträckorna. I början blev han mest trött av att det var så mycket intryck, vi kör förbi flera stora hästgårdar, möter mycket bilar, mopeder, traktorer och hästsläp så nu när han slappnar av mer och är van vid sträckan blir han mindre trött.

Men det skulle vara kul att veta hur mycket andra kräver av sina tvååriga kallblod, det finns ju mest att läsa om varmbloden och häromkring har alla varmblod så jag har ingen att jämföra med och fråga här hemma. Vilken sorts träning ska man lägga upp specifikt för kallblod? Kör man snabbjobb med tvååringar? Hur vanligt är det att man kvalar tvååringarna? Hur fort byggs konditionen och kroppen upp så man kan kräva mer i träningen? Hur långt är ett långt pass för hästen, är det en mil på kuperad väg? Räknar man i tid när man är ute, tex en timmas långsamkörning är lagom och så ökar man bara hastigheten och därmed sträckan efter hand? Hur många dagar i veckan är lagom att träna hästen och hur variera träningen?

Tacksam för alla synpunkter!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 815
Senast: Amaranthe
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 915
Senast: Piek
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp