Träningstips

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Reagen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Träningstips

Jag tänker så här, det är inte alltid man formulerar sig så att det man menar kommer ut precis som man tänkt sig. Jag är ganska säker på att det är så det råkade bli för TS i det här fallet. Jag tror att hon håller av sin häst och inte alls varken vill starta en trolltråd här på buke eller misshandla sin häst, utan bara prata om hästen med någon annan än de andra i stallet där hon håller till. :smirk:

Och det kan ju vara så att hon inte har tillgång till dator varje dag, därav långsamma svar.

Jag tänker så här, det är inte alltid man formulerar sig så att det man menar kommer ut precis som man tänkt sig. Jag är ganska säker på att det är så det råkade bli för TS i det här fallet. Jag tror att hon håller av sin häst och inte alls varken vill starta en trolltråd här på buke eller misshandla sin häst, utan bara prata om hästen med någon annan än de andra i stallet där hon håller till. :smirk:

Och det kan ju vara så att hon inte har tillgång till dator varje dag, därav långsamma svar.

-Jag håller fullständigt med dig!!-du ger kloka och bra svar,Conversation Piece:)

Det svinigaste slaget är folket under proffs som tvingar sin djur till varje pris att springa...

"Folket under proffs" *känner på den en liten stund*

Nu vet inte jag om du menar att använda benämningen proffs i betydelsen tränare med A-licens eller om du menar tränare som uppträder på ett professionellt sätt. Ibland menar man ju proffsig = duktig och då kan det ju finnas proffsiga amatörtränare också, såväl som amatörmässiga proffstränare.

Men om man bara läser ordalydelsen av ditt inlägg så får man intrycket att du graderar travsportens aktiva och då graderar amatörtränare som mindre kunniga än proffs. Så kan det i och för sig vara, men jag tycker att den gränsen blir alltmer diffus i och med nya licensregler. Vi har ju många amatörtränare som arbetar med hästarna professionellt idag.

Jag tror att man har en del kvar att lära om livet om man tror att alla amatörer per definition är mindre kunniga och tar sämre hand om sina hästar än alla A-tränare. Men det är bara vad jag tror.

Tråden halkade iväg lite, men jag chansar o sänder ut en fråga ändå. Om man har en häst som inte vill, som man tycker om, som aldrig varit sjuk och även nu är fullt frisk (undersökt på klinik o ET) och som inte vill, vad gör man? I mitt fall gäller det ridning av mitt travarsto. Ibland fryser hon bara fast i backen o vägrar gå. I princip alltid när jag önskat lite mer än skritt på lång tygel. Tex lite trav eller klättring. Hon är inte skraj (rider m pulsmätare ibland) så det är inte därför hon fryser fast. Hon är min sjätte travare o jag har aldrig haft detta problem. Alla andra har mer varit av typen hålla tillbaka.
Jag är övertygad om att det är ett ledarskapsbekymmer, men hur ska jag göra? INTE spö el dylikt då det inte passar mig. Måste finnas andra sätt att visa vem som bestämmer.

-Så du menar oss amatörer-svinigaste slaget???-för det är väll amatörtränare du syftar på,antar jag!! -dåligt av dig att dra oss under en kam-ska säga dig att det finns en HEL DEL sviniga PROFFS i denna sport,-det finns folk till allt!!! -ang TS skaparens stackars häst som bara fått påhopp av alla och inga råd som var det egentliga samtalsämnet här skulle handla om,-känner du till denna hästs "grava sjukdomshistoria" eftersom du tycker denna häst borde få ett annat liv?? -kanske man bara har denna häst och vill lägga ner all tid och kärlek? Har du aldrig sett hästar som krånglar på banan som är bra tävlingshästar??

Det klart att det finns sviniga proffstränare, men dom är offtast få då dom inte kan ha hästar som bara strula. Vilken ägare vill betala träning utan att det händer något!?! You got my point!

Om du läser TS alla inlägg här på buke så komemr du at se att denna häst hon talar om är långt ifrån frisk...

Du ställde frågan om jag aldrig sett hästar som krånglat på banan? haha... Jag är nog den som har kommit i kontakt med flest problemhästar här... tragiskt nog. Min egen var nog den värsta på många år, men han var jag klok nog att låta vandra vidare.

Senast ändrad av en moderator:

Tråden halkade iväg lite, men jag chansar o sänder ut en fråga ändå. Om man har en häst som inte vill, som man tycker om, som aldrig varit sjuk och även nu är fullt frisk (undersökt på klinik o ET) och som inte vill, vad gör man? I mitt fall gäller det ridning av mitt travarsto. Ibland fryser hon bara fast i backen o vägrar gå. I princip alltid när jag önskat lite mer än skritt på lång tygel. Tex lite trav eller klättring. Hon är inte skraj (rider m pulsmätare ibland) så det är inte därför hon fryser fast. Hon är min sjätte travare o jag har aldrig haft detta problem. Alla andra har mer varit av typen hålla tillbaka.
Jag är övertygad om att det är ett ledarskapsbekymmer, men hur ska jag göra? INTE spö el dylikt då det inte passar mig. Måste finnas andra sätt att visa vem som bestämmer.

Jag förstår att du inte vill ha spö... MEN jag skulle endå TESTA inte slå eller något sådant, utan en dutt i baken för att se om det bara är tjurighet. Har haft hästar du bara behöver ha med ett spö så går dom fram... men riktigt sluga och vet att om det inte är med så kan man göra som man vill...

eller så tar du med kusen på en dyr men effektiv ledarskaps kurs så ni löser det hela en gång för alla!

Liknande trådar

Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
551
Senast: Twihard
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka