Träningstips?

westernsuzie

Trådstartare
Har ni några tips på övningar jag kan hitta på med hästskrället?
Hon är väldigt stressad av sig, men har blivit mycket bättre under året jag har haft henne. Jag brukar arbeta henne mycket i skritt för att försöka få henne att slappna av och så arbetar jag mycket på volter i trav. Hon har börjat ge efter väldigt fint i nacken lite då och då, men emellanåt går hon med huvudet uppe i himlen ungefär :p Hon har extremt lätt för att sätta bakdelen under sig och flytta sig åt sidan på alla möjliga och omöjliga sätt.
Hon älskar att springa och ju fortare desto bättre, men vi har jobbat hårt på det där och numera går det faktiskt att trava riktigt sakta på lös tygel ibland :smirk:
Vad kan vi träna för att få henne starkare och orka bära sig bättre och hur får man henne att ännu mer söka sig framåt/neråt?

Sv: Träningstips?

Tempoväxlingar och gångartsväxlingar tex. Gör mycket vaierat under passet. tex. volt, rakt fram, stopp, back, jog, rollback, rakt fram, skritt, galppfattning, jog osv...aktivera huvudet så att totton får annat att tänka på än att ha koll på omgivningen. Ta ledarskapet och be henne följa dig hela tiden.

Finns säkert mycket mer, men svårt att säga precis när man inte ser hur det ser ut.

Okej jag ska testa ikväll :) Ett problem är att hon gärna tolkar allt jag gör som trav/galopp. Om jag höjer handen, hostar till, tar i tygeln, släpper efter på tygeln - allt kan betyda fartökning för henne :p Men jag tror också på att hon behöver tänka MYCKET o aktivera hjärnan lite :)
Det ser nog ibland rätt hemskt ut är jag rädd :p men ibland riktigt trevligt. För hon kan innerst inne, hon är absolut inte nån korkad häst, men hon har bara så mycket att tänka på och titta på att man inte riktigt når fram till henne ibland :crazy:

hur länge rider du?

mina hästar brukar gå bäst efter en timma i paddocken....

prova att skritta ut en timma först och sedan en timma i paddocken så all överskottsenergi har någonstans att ta vägen..

förstår mig inte på folk som rider i 40min å sedan är nöjd, man hinner ju knappt värma upp / värma ner på så kort tid..

Hur ser hästen ut i kroppen? Bild?
Hur länge är h*n riden?
Vad gjorde hon innan det?
Har ni kollat att all utrustning sitter korrekt?
Får hon tid att vila och ta det lugnt?
Hur ser hennes hagrutiner ut?
Vad får hon för mat? Hur mycket?
Hur ser hon ut i hovarna?
Hur mycket blir hon borstad/ryktad?
Hur är hennes rörelsemönster? Film?

Jag skulle kunna skriva fler frågor, men hela tanken med mina frågor är att ni ska tänka till och se på hela hennes livsmiljö.

Det är svårt att riktigt se vad hon gör utan bilder eller video eller att vara på plats, så mitt bästa råd är att ta hjälp av nån som kan komma till dig och se vad som händer och hur hästen reagerar.

Rider du henne varje dag?
Hur är hon om du går promenader för hand ut i skogen? Skritt rakt fram är en riktigt bra grej för hästen om den sträcker ut sin krop, får igång musklerna och slappnar av. Dessutom får hästen balansera upp sig själv, utan hjälp från en ryttare eller en vagn.

Hur börjar du rida fram?

Att gå i skogen, över stock och sten och genom snår och slalom blnd träden är en bra, stärkande, träning. Den tränar smidighet, styrka, balans, tänka-före, benlyft och stresskontroll.

På ridbanan skulle jag ta hjälp av en tränare av nåt slag.

Oj! Jag rider oftast ca en timme. Fast du har nog rätt, var ute på en långtur för nån månad sen och då va vi ute i fyra timmar (fast jag satt så klart av och ledde ibland eftersom hon inte är så vältränad) och efter tre timmar så.. ta mig tusan, hästen SKRITTADE ju!! På lång tygel! :cool:
problemet är ju att man inte har tid att rida så länge varje dag :(

Hur ser hästen ut i kroppen? Bild?
Den här är rätt gammal, men stämmer nog hyfsat ändå..
11075410.jpg

Inte särskilt musklad alltså..

Hur länge är h*n riden?
Ett år.

Vad gjorde hon innan det?
Gick i en hage och fick några föl, hon blev även travtränad som tvååring (hon är åtta nu).

Har ni kollat att all utrustning sitter korrekt?
Enligt tränaren jag red för förra året gjorde den det och jag brukar känna efter emellanåt att sadeln inte klämmer nånstans och så. Det ser ok ut,

Får hon tid att vila och ta det lugnt?
Hon har ett par vilodagar i veckan och jag försöker vara så lugn som möjligt med henne, låta övningar "smälta in" m.m. men hon har väldigt svårt att slappna av.

Hur ser hennes hagrutiner ut?
Hon går ute varje dag från 7.30 till ca 19.00. Hon går i en flock med fyra ston och det verkar funka bra. Inga bråk och hon är lite mittimellan i rang.

Vad får hon för mat? Hur mycket?
På vintrarna får hon 9 kg hö, 2 kg halm, 1 kg hippo cool, mineraler, morötter, olja, kli.. det känns som man kan stoppa i henne hur mycket mat som helst och ändå syns revbenen emellanåt.. Sen blir hon ju GALEN av havre till exempel :eek:

Hur ser hon ut i hovarna?
Hovarna är jättefina, men hon trampar av sig skor ibland. Hon har så mycket att titta på att hon glömmer bort vart hon sätter fötterna :p

Hur mycket blir hon borstad/ryktad?
Det skulle jag nog kunna göra mer, hon verkar bli lugn av det också :idea: Jag brukar borsta av innan ridningen och rykta och massera lite efteråt.

Hur är hennes rörelsemönster? Film?
Har tyvärr ingen film, men kan kanske fixa det. Hon är extremt smidig i kroppen och verkar inte ha ont någonstans (vad jag kan se). Hon skrittar snabbare än någon annan häst jag känner :p och taktar gärna. Hon lägger gärna in travsteg. Hon kan trava i alla tempon från stillastående till supersnabb travartrav :smirk: hehe.. Jag har inte galopperat mycket alls på henne, mer än lite för skojs skull nån gång i skogen. Men hon klarar inte alls att bära sig i galopp än utan måste galoppera jättefort.

Jag rider så ofta jag kan och brukar försöka göra något med henne varje dag, antingen arbeta från marken eller promenera, tömköra eller rida. Det här med skritt rakt fram som du säger vore sååå bra för henne, men jag har verkligen stora problem med att hålla henne i skritt ibland. Hon är mjuk i munnen och saktar av så fort man tar i tyglarna, men jag vill inte hålla på att ta henne i munnen hela tiden och dessutom börjar hon trava igen så fort jag släpper efter.
Jag brukar köra med att jag tar en tygel så fort hon börjar trava, och så får hon gå runt där på en liten volt tills hon saktar av. Men problemet är att hon ändå börjar trava igen om och om och om igen!! Jag fattar inte, är hon korkad? :devil: (och jag lovar, jag har faktiskt helt fantastiskt tålamod me den där hästen :angel: och är envis till tusen!) Jag har faktiskt aldrig tidigare stött på en häst som efter ett tag inte inser att det inte lönar sig att försöka, att det bara blir jobbigare då. Men hon verkar liksom inte ha nåt emot att trava runt runt runt.

Tack för alla tips! Kommer du på något jag kan förbättra när du ser svaren på frågorna?
Jag ska ringa tränaren och boka in lite fler lektioner tror jag.. :)

PS. Hoppas jag inte klagar för mycket, hon är faktiskt inte total katastrof alla dagar. Ibland känns det som hon fattar vad jag vill, och då ger hon allt! Det är de jag gillar med hästskrället :love: DS.

Senast ändrad:

En spontan tanke är att ge henne mer hö. Men svårt att veta när det inte finns några värden på det.

Ska fundera på om jag kan formulera mina tankar på ett bra sätt.

Höet vi ger nu ger nu innehåller 8,5 Mj och 66g smrp. Ts 84%. Kraftigt hö alltså.

Totalt får hon vintertid 102 Mj och 680 g smrp. Det är skyhögt över behovet, men krävs för att hon ska hålla hullet.

Just nu får hon i sig 498g smrp och 70 Mj, då det fortfarande finns en del att beta i hagen, men vi håller på att öka till vintergivan.

Bilden är tagen innan hon släpptes på bete, så hon är lite rundare nu. Jag är jättetacksam för alla tips:) Hon är avmaskad och vi kollar masken regelbundet, samma sak med tänder.

Hon är väldigt vaken och rör sig mycket i hagen, så jag tror att det är därför hon gör av med så mkt energi.

Vilken vacker häst!

Mitt recept:

*Lösdrift - för att få ströva och vandra hur mycket hon vill
*Fri tillgång till grovfoder
*barfota - för att det är bättre för hela kroppen och du slipper tappskor, men räkna med en övergångsperiod där du behöver boots när du rider ut, Easyboots bare har jag och är jättenöjd
*Långa, långa skogspromenader off road får henne lugnare, tränar både muskler, hjärta och hjärna

Mot "rusandet" Ge henne helt lång tygel, det blir psykologiskt stressande för henne att hon vet att du kommer att hålla in henne. När hon taktar, ta ett djupt andetag, släpp ut all luft och tänk sirap. Börja med ett röstkommando typ "saaaaktaaaaaaaa". Om det inte funkar (du gör det alltså varje gång i denna ordning) så ta in huvudet åt ett håll tills hon stannar OCH ger dig eftergift - detta att hon ger efter för trycket är mycket viktigt, låt det bli elva piruetter och nästan ner i diket men hon ska stanna och du släpper inte trycket förrän hon gör det - då är du snabb och ger henne eftergift tillbaka direkt. Ta aldrig i båda tyglarna samtidigt.

Jag har också erfarenhet av rusiga travare - det är svårt men det går!

Senast ändrad:

ja visst är hon fin :) ännu finare i verkligheten faktiskt, mest för att hon är så vaken och rör sig så vackert :)
tack så jättemycket för tipsen! :)
jag ska köra riktigt riktigt konsekvent med dina tips mot rusandet och taktandet några veckor så får vi se om det ger resultat :)

Jag har också tänkt på om lösdrift skulle kunna vara en lösning för henne, hon skulle säkert vara helt galen de första dagarna hon inte får komma in i ett stall på kvällen (hon står jämt vid grinden vankar fram o tillbaka när det börjar närma sig insläpp :p ) men samtidigt borde ju frisk luft och så mycket motion som möjligt vara det bästa för henne.

ja visst är hon fin :) ännu finare i verkligheten faktiskt, mest för att hon är så vaken och rör sig så vackert :)
tack så jättemycket för tipsen! :)
jag ska köra riktigt riktigt konsekvent med dina tips mot rusandet och taktandet några veckor så får vi se om det ger resultat :)

Jag har också tänkt på om lösdrift skulle kunna vara en lösning för henne, hon skulle säkert vara helt galen de första dagarna hon inte får komma in i ett stall på kvällen (hon står jämt vid grinden vankar fram o tillbaka när det börjar närma sig insläpp :p ) men samtidigt borde ju frisk luft och så mycket motion som möjligt vara det bästa för henne.

Du har PM. ;)

barfota rekomenderar jag inte. medryttisen var barfota när han kom, sedan när han verkades och sattes på skor hade han blödningar i lamellranden (pga att han gått barfota).
med skor blev han som en annan häst, han VILLE mer! mer mer mer! trots ridning å mjukt undelag i ridhus så blev det som natt och dag med skor, MEN sedan började han trampa av sig skorna, tills vi fick reda på att skor UTAN tåkappor är "bättre" än vanliga skor, och än sålänge har han inte trampat av sig dem (innan gick det max en vecka) och steget har blivit bättre och vi har kommit en bra bit frammåt.

Utan tåkappor? Skumt, man skulle ju kunna tro att det är tvärtom.
Sessan trampar av sig skorna ibland (inte jätteofta) och hovarna är fina. Hon gick utan skor en sommar, men då blev det sprickor och de blev liksom fransiga :( Kanske skulle det bli bättre om man provade en längre period, svårt att säga. Nu är hon ialla fall skodd och hovarna ser bra ut :)

:idea:
Ett sätt att få henne att rusa mindre är att ställa upp koner i en ganska stor fyrkant och rida volter ömsom inåt och utåt, typ en åtta utan slut, om du fattar vad jag menar.......:confused:

Nåja Lycka till i alla fall

Är väl ingen westernryttare men har jobbat med samma sak på sistone :p det som hjälpte mig var att sätta väldigt tydlig balans i den egna sitsen och även "sätta" tempot och takten i hästen, känna det i min egen kropp. När balansen blev bättre och hästen blev vägledd till balans/takt så blev den mycket lugnare.

sist jag var på träning så hade min tränare en ide, att så fort hästen "rusar iväg"/ökar takten så lägg en liten volt, rusar den igen lägg en till LITEN volt, altså miniliten så att hästen har ett val, antingen springa på små små volter eller trava/skritta/gallopera i din fart. provade dettta med min hetsboll. tog ett bra tag innan hon fatta vad jag menade sedan blev det mer och mer steg mellan de små volterna.

:D

Det där har jag också kört med, med varierande resultat :cool: Problemet är att hon så snabbt fattar hur hon kan dra nytta av det där. På ridbanan till exempel så vill hon helst vara vid grinden eftersom hon känner sig tryggast där (fast hon har stått i stallet ett år och har varit MYCKET på ridbanan för att bli van) och då börjar hon alltid rusa så fort hon har gått förbi grinden för då märker hon att hon får gå runt på en liten volt där. Så fort hon saktar in och man släpper tygeln rusar hon igen för att få fortsätta gå runt vid grinden. Och hon gör det om och om och om och om igen! Alltså tusen miljoners miljarder gånger! Har hållit på att skritta skritta skritta (försöka skritta skritta skritta alltså) i timtal på henne ibland och verkligen vänta ut henne, men hon ger sig aldrig! Och tillslut kommer man ju ingenstans utan går bara runt runt vid grinden.
Ibland funkar det bättre, beror lite på hur stressigt humör hon är på för dagen :eek:
Jag har provat med att göra halt och backa varje gång hon börjar trava och det funkar faktiskt lite bättre, men det funkar inte heller varje gång. Ibland blir hon bara mer stressad..
Nu ska jag på kurs i helgen så jag hoppas på att få lite hjälp då :)

KL

En annan sak hon gör om hon inte får gå framåt är att gå uppåt :p Hon sjavar på som en galning i både passage, piaff och galopp på stället (jag lovar, Briar har aldrig ens varit i närheten av den bakbensaktiviteten :p ) eller så går hon i öppna, sluta, skänkelvikning och gud vet vad om man tar i tyglarna :crazy:

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21