Sv: Träningstips?
Hur ser hästen ut i kroppen? Bild?
Den här är rätt gammal, men stämmer nog hyfsat ändå..
Inte särskilt musklad alltså..
Hur länge är h*n riden?
Ett år.
Vad gjorde hon innan det?
Gick i en hage och fick några föl, hon blev även travtränad som tvååring (hon är åtta nu).
Har ni kollat att all utrustning sitter korrekt?
Enligt tränaren jag red för förra året gjorde den det och jag brukar känna efter emellanåt att sadeln inte klämmer nånstans och så. Det ser ok ut,
Får hon tid att vila och ta det lugnt?
Hon har ett par vilodagar i veckan och jag försöker vara så lugn som möjligt med henne, låta övningar "smälta in" m.m. men hon har väldigt svårt att slappna av.
Hur ser hennes hagrutiner ut?
Hon går ute varje dag från 7.30 till ca 19.00. Hon går i en flock med fyra ston och det verkar funka bra. Inga bråk och hon är lite mittimellan i rang.
Vad får hon för mat? Hur mycket?
På vintrarna får hon 9 kg hö, 2 kg halm, 1 kg hippo cool, mineraler, morötter, olja, kli.. det känns som man kan stoppa i henne hur mycket mat som helst och ändå syns revbenen emellanåt.. Sen blir hon ju GALEN av havre till exempel
Hur ser hon ut i hovarna?
Hovarna är jättefina, men hon trampar av sig skor ibland. Hon har så mycket att titta på att hon glömmer bort vart hon sätter fötterna
Hur mycket blir hon borstad/ryktad?
Det skulle jag nog kunna göra mer, hon verkar bli lugn av det också
Jag brukar borsta av innan ridningen och rykta och massera lite efteråt.
Hur är hennes rörelsemönster? Film?
Har tyvärr ingen film, men kan kanske fixa det. Hon är extremt smidig i kroppen och verkar inte ha ont någonstans (vad jag kan se). Hon skrittar snabbare än någon annan häst jag känner
och taktar gärna. Hon lägger gärna in travsteg. Hon kan trava i alla tempon från stillastående till supersnabb travartrav :smirk: hehe.. Jag har inte galopperat mycket alls på henne, mer än lite för skojs skull nån gång i skogen. Men hon klarar inte alls att bära sig i galopp än utan måste galoppera jättefort.
Jag rider så ofta jag kan och brukar försöka göra något med henne varje dag, antingen arbeta från marken eller promenera, tömköra eller rida. Det här med skritt rakt fram som du säger vore sååå bra för henne, men jag har verkligen stora problem med att hålla henne i skritt ibland. Hon är mjuk i munnen och saktar av så fort man tar i tyglarna, men jag vill inte hålla på att ta henne i munnen hela tiden och dessutom börjar hon trava igen så fort jag släpper efter.
Jag brukar köra med att jag tar en tygel så fort hon börjar trava, och så får hon gå runt där på en liten volt tills hon saktar av. Men problemet är att hon ändå börjar trava igen om och om och om igen!! Jag fattar inte, är hon korkad?
(och jag lovar, jag har faktiskt helt fantastiskt tålamod me den där hästen
och är envis till tusen!) Jag har faktiskt aldrig tidigare stött på en häst som efter ett tag inte inser att det inte lönar sig att försöka, att det bara blir jobbigare då. Men hon verkar liksom inte ha nåt emot att trava runt runt runt.
Tack för alla tips! Kommer du på något jag kan förbättra när du ser svaren på frågorna?
Jag ska ringa tränaren och boka in lite fler lektioner tror jag..
PS. Hoppas jag inte klagar för mycket, hon är faktiskt inte total katastrof alla dagar. Ibland känns det som hon fattar vad jag vill, och då ger hon allt! Det är de jag gillar med hästskrället
DS.