Träningstips !

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lindaplutt
  • Startdatum Startdatum
L

lindaplutt

Behöver lite träningstips till min treåring som nu e inkörd. Hon har stått och glott mer eller mindre hela sitt liv tills jag fick hem henne. Hon e jätte duktig och tycker verkligen om att va ute för det mesta.

Men hur ska jag göra för att bygga upp henne på ett bra sätt ? Få henne att tycka det är kul och verkligen VILJA va först ?

Nämnas bör kanske att hästen e ett russ :P

Sv: Träningstips !

Börja med lagom långa pass med en kompis före så hon har nån att följa efter. Öka efter hand. När hon har hyffsad kondis kan du börja styrketräna i backar eller med tryckvagn. Jag antar att det är samma med russ som med varmblod.
Lycka till!!

Börja med lagom långa pass med en kompis före så hon har nån att följa efter. Öka efter hand. När hon har hyffsad kondis kan du börja styrketräna i backar eller med tryckvagn. Jag antar att det är samma med russ som med varmblod.
Lycka till!!

okej, men om jag låter en kompis vara före hela tiden blir det inte så att hon tycker om att vara där bak då? Typ, att hon blir "svans van"

Jag tycker att det är viktigt att man aldrig kör hästen helt tom. Försök att variera, både köra bakom och först. Träna även att köra om och att bli omkörd. Många hästar gillar ju att sitta i rygg och sen känna att de klarar av att springa om till slut.

det är viktigt att ta det lugnt och se till att hästen har bra ork kvar när den kommer hem. Speciellt nu i början av träningen. Dra dig inte för att skritta mycket, om hästen gillar det. Skritta gärna i backarna och kolla så hästen jobbar i en låg form med ryggen, lättare på ponny än varmblod :smirk: . Börja korta rundor som du gardvis bygger på när du märker att hästen orkar mer, dvs inte blir anfådd, eller mycket svettig osv.
Sen är det ju nyttigt att försöka variera träningen och inte bara köra. Utan ta en dag och tömköra, löshoppa m.m.
Det är nyttigt att träna på att köra om varandra. man kan ju turas om med att köra först. det är viktigt att hästen vågar kliva om och ta täten.
Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
976
Senast: Svartkatt
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025