Träningstips!?

S

seejii

Har köpt Bob Mayhews DvD, den är super, men... Är den nån som har lite andra roliga övningar? Vi är i startgropen just nu, nyinriden och behöver alla tips man kan få. Tex. har problem med halter. Vill inte dra i munnen så jag siktar på staketet. Men sen då? Utan staket bara går hon.
Vad funkade bäst för er?
/CJ

böcker och video är ofta en bra källa till inblick och inspiration (Bob Mayhew var en ledstjärna för mig i början)

Men för vidare hjälp bör man anlita en tränare, som kan se vad ni som individer/ekipage behöver, svara på direkta frågor och lösa problemen vartefter de kommer upp.

western.nu finns det en lista över tränare. Förhoppningsvis hittar du någon i närheten där du bor. :)

Tack för ditt svar. Men jag tänkte att innan jag fått tag i en bra tränare. Har en på G, men jag vill endå inte stå helt tom i bollen. menjag fortsätter med de övningar jag har påbörjat.
/cj

den inställningen verkar väldigt många ryttare ha. "jag måste lära mig mer innan jag anlitar en tränare, jag vill inte känna mig dum eller okunnig".

Men som tränare finns man till för att just lära andra, från helt grönisar till mer rutinerade. Ofta kan det även vara skönt att få börja helt från grunden med en elev, istället för att behöva börja med att korrigera de ovanor eller felaktiga siganler/metoder denne har lagt sig till med.

En bra väg att gå kan istället vara att börja med ett par lektioner från den absoluta grunden, och sen sitta och leka med detta på hemmaplan. För att sedan, när man känner sig mogen för nästa steg, ta fler lektioner.
Då får man en lugn start, men utan onödiga felsteg. :)

Rätt!
kände oxå att jag måste kunna ngt innan tränaren kommer.
Men så ångrade jag mig o vi började från början.
Kan du stopp, sade hon, så fick jag vissa hur jag gjorde.
Så kom hon med tips eller sade om jag gjorde fel.
Så vi gick igenom hela registret med dom vanliga sakerna o
jag visade hur jag gjorde o hon gav tips.
Sen tränar man på det själv.
Dvs jag gör tex dom lösgörande biterna själv innan jag börjar rida.
Tränar på öppna o sidepass, kollar att ryggningen funkar, travar fram o börjar jobba på volten för att hon ska söka sig ner.
Har kommit så långt nu att jag begär mer av henne att hon ska behålla formen o inte bara i ett par steg.

Hm... jag har inga såna tankar på att jag ska lära mig mer innan en instruktör kommer... Det är ju motsägelsefullt... Varför ska jag då ens skaffa en om jag anser att jag kan lära mig allt själv? Finns det såna puckon? Jag menar det är det man ska ha en tränare till... Nä jag syftade på att jag fortsätter applicera det jag kan, gör mina roliga övningar i väntan på att en tränare kan komma ut. Tänkte bara kolla här om NÅN hade tips på flera roliga och vettiga övningar, men det verkar inte så.
Jag gör typ samma saker som den senaste skrev. Volter, böjning, ställning, kontraställningar, halter, ryggningar, 8:or, serpentiner, tempoväxlingar... och markarbete 2 dagar i veckan. Jag är ingen färsk ryttare som är okunnig i ridning... men jag är öppen för nya övningar.
/cj

Hur gammal är din häst?
Ung eller omskolning?
Ja, hemläxorna är ju bland det bästa med en tränare. Och Låter som om du haft en bra tränare! Man ska plocka isär alla hjälper och se att dom funkar! Och ibland måste man börja från grunden igen ifall man gjort nå tokigt. Men hästar är fantastiska och man kan lätt lära om dem. Så länge man inte är dum mot dem...
Nä, dags o sova!
Tack för era svar förresten! :p

Man tränar inte mycket mer, ska man tävla så bestämmer
man sig för gren o det är det man tränar på sen.
Min är en omskolning från engelskt, har hållit på med western med henne i lite mer än 1år nu.
Hon har blivit en helt annan häst så detta trivs hon verkligen med.

Sv: Träningstips!?

hej..
Om jag var du skulle jag sätta på hästen en repgrimma (man kan ha en vanlig grimma med man repgrimma är bättre) och lära hästen från marken att ett litet tryck över nosryggen betyder stanna. och lite mera tryck betyder backa. och sen rida i repgrimma!! När du ska göra halt drar du lätt i grimmskaftet samtidigt som du säger "ordet" och "stannar med sätet". När det funkar sätter du på träns över grimman och använder grimman och lite tyglar när du ska stanna och backa. dom flästa unghästar kopplar det och förstår det väldigt lätt.

lycka till!! :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 995
Senast: kma
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 672
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama