Träningstips: Utomhus vinter

Måste bara hitta "riktigt jävlig terräng" här, vilket lär bli lättare sagt än gjort haha :p
Dock tycker jag generellt att han blir ännu piggare än på banan om man är ute, även om det är "lite halvjävlig" terräng O_o (Läs: Smala skogsstigar, backigt, lite rötter och kvistar här och där...Han bara ångar på som en bulldozer ändå...)

Ja såklart den gör ? När den aldrig rids ut osv ?
Att styra ut i väldigt ostyrig terräng på en sån häst är ju fö inget allmänt recept. Många blir ännu värre om de inte är vana och springer snarare/försöker springa /snubbla sig igenom den terrängen då .

I ditt fall tror jag du i första hand behöver börja med att öht rida ut om än på mer banade vägar, istället för att tömköra 90% av tiden på desamna .

Ja såklart den gör ? När den aldrig rids ut osv ?
Att styra ut i väldigt ostyrig terräng på en sån häst är ju fö inget allmänt recept. Många blir ännu värre om de inte är vana och springer snarare/försöker springa /snubbla sig igenom den terrängen då .

I ditt fall tror jag du i första hand behöver börja med att öht rida ut om än på mer banade vägar, istället för att tömköra 90% av tiden på desamna .

Aldrig är fel ord. Men rätt sällan.

Det visste jag däremot inte! :eek: Trodde rent logiskt, som Tuaphua skrev, att de snarare bromsade in om terrängen blev mer eländig...Men terrängen här är väl uppenbarligen inte tillräckligt jävlig + han är för stadig på fot... Provade en gång för kanske en månad sedan, på samma ganska snåriga/backiga runda...Men han bara tröskar på, att det är rötter, kvistar, stenar och fan-hans-moster hindrar visst inte honom. :banghead:

Det visste jag däremot inte! :eek: Trodde rent logiskt, som Tuaphua skrev, att de snarare bromsade in om terrängen blev mer eländig...Men terrängen här är väl uppenbarligen inte tillräckligt jävlig + han är för stadig på fot... Provade en gång för kanske en månad sedan, på samma ganska snåriga/backiga runda...Men han bara tröskar på, att det är rötter, kvistar, stenar och fan-hans-moster hindrar visst inte honom. :banghead:

Du måste kombinera terrängen med att du tar igenom er kommunikation.

Och ang terräng, tänk sånt som är tung-gått mer än bara knöligt med sån häst: högt gräs/snö/ris, lååånga uppförsbackar etc.
Och framför allt lååånga pass så du ger energin tid att pysa ur. Ev kan det bli tal om så långa pass att man varvar med att gå och rida. För att nå det mentala och inte bara få dem att lyda signaler utan att verkligen programmera om hur de känner och vad de vill.
Då gör man såna pass konsekvent varje gång en period.

Vissa stressar upp och snubblar på. Men de allra flesta brukar om man ger det tid faktiskt lära sig något av det. Men det handlar om tiden i de allra flestas fall. Vissa behöver extremt långa inlärningsrundor. Det orkar/hinner de flesta ryttare inte med. Och många avbryter för att man inte ser resultat inom de tidsramar man tycker är rimliga.

Men vad är då problemet ? Du har ju bara då att själv ändra på upplägget och rida ut mer och träna på att dina egna hjälper ska gå igenom lika väl ute som på ridbanan .

Dock tycker jag generellt att han blir ännu piggare än på banan om man är ute, även om det är "lite halvjävlig" terräng O_o (Läs: Smala skogsstigar, backigt, lite rötter och kvistar här och där...Han bara ångar på som en bulldozer ändå...)
Fast smala skogsstigar med lite rötter och kvistar är väl knappast halvjävlig terräng? Tänker mer att rida typ rätt ut i skogen, som jobbig terräng, alltså inte bara följa en normal skogsstig :)

Många blir ännu värre om de inte är vana och springer snarare/försöker springa /snubbla sig igenom den terrängen då .

En sån har jag, ju smalare stig desto snabbare går det. :D Är det dessutom rötter/kvistar stenar som kan nudda benen för att det är tight så hoppar vi jämfota igenom skogen. :angel:

Låter som att du har ditt största träningsmoment för vintern klart för dig: Rid ut!!

Nästan allt du kan göra på ridbanan kan du göra ute. Om hästen är lydig och välutbildad på banan, så du vet att den KAN, så kan du sätta den i arbete ute också.

Om han är känslig i munnen, vad är det som gör att bromsen ute inte fungerar? Vad gör han? Om han bara inte lyssnar - var hård och ta tag ordentligt. Inte rycka och slita, men tydligt "säga ifrån". Och vid avsaktningar och liknande, jobba mycket med att flytta honom i sidled. Min häst är klockren där, rakt fram kan hon bli springig och lite "olydig" men gör jag en liten skänkelvikning lyssnar hon direkt.

Så mitt tips på att rida ut är, håll honom aktiverad. Då menar jag HELA TIDEN, om han är allt för olydig. Trava 20 meter, sakta av, skänkelvikning, trav 35 meter, galoppfattning, sakta av efter fyra steg, öppna, sakta av, halt, trav 15 meter, halt, rygga, trav 30 meter... Osv osv osv. Det är jobbigt men hästen måste lyssna och får inte tid att få upp farten och bli "olydig".

Och, lite motsägelsefullt, men har ni t.ex. någon lång skogsväg med väldigt lite trafik och inte allt för branta backar, så ut och trava LÄNGE. Låt honom springa ute, låt det gå lite fort, men inte så du tappar kontrollen. Men sitt inte och tjuvhåll utan låt honom känna "friheten" att få trava på lite som han vill. Jag gjorde det mycket med min heta ponny och hon blev lugnare på alla uteritter efter att jag började med det (typ ett par ggr i månaden).

Långa skritturer, gärna offroad. Alltså inte nån stig utan bort från allt sånt, rakt ut bland träd, stockar och snår. Om du har terräng som är okej för det. Tyvärr är det dåligt med det här, massa stenar som ligger huller om buller och djupa, blöta diken, så det är helt enkelt för riskabelt att ge sig ut så. Stått i andra stall tidigare med bättre terräng runt, där gjorde jag det OFTA och förutom att hästarna ofta blev lugnare och mer säkra på foten, så fungerade det även gymnastiserande för dem och de blev så mjuka och fina av det.

Vet inte vad mer jag kan tipsa om, har inte läst svaren så det mesta kanske redan blivit sagt. Men det är iallafall mina tips och hur jag gjort med alla mina ponnyer/hästar, oavsett om de varit heta, lata, behövt bygga kondition, varit i tävlingsform och bara ska hållas "på topp" etc. Bra uteritter är nyttiga för alla hästar :up:

Min förra ponny var otroligt stark ute. Hon var dessutom van vid en mycket större, tyngre och mer rutinerad ryttare än jag. Sen kom lilla kiwi, 30 kilo tung, van vid B-ponny. Minns inte ens alla gånger hon skenade hem med mig och mina händer var blodiga (ganska okej i paddock så länge inte det var hoppning inblandat).

Det enda som hjälpte var att rida, rida, rida tills jag lärt mig hantera henne ute. Jag var tretton år när hon kom, 24 när hon dog och då hade vi haft elva fantastiska år, där merparten av våra ridturer var ute. Hästen var femton redan när hon kom, så det var ingen unghäst och hon hade öset kvar tills hon blev sjuk, så den enda förändringen var att jag lärde mig rida just henne.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka