Låter som att du har ditt största träningsmoment för vintern klart för dig: Rid ut!!
Nästan allt du kan göra på ridbanan kan du göra ute. Om hästen är lydig och välutbildad på banan, så du vet att den KAN, så kan du sätta den i arbete ute också.
Om han är känslig i munnen, vad är det som gör att bromsen ute inte fungerar? Vad gör han? Om han bara inte lyssnar - var hård och ta tag ordentligt. Inte rycka och slita, men tydligt "säga ifrån". Och vid avsaktningar och liknande, jobba mycket med att flytta honom i sidled. Min häst är klockren där, rakt fram kan hon bli springig och lite "olydig" men gör jag en liten skänkelvikning lyssnar hon direkt.
Så mitt tips på att rida ut är, håll honom aktiverad. Då menar jag HELA TIDEN, om han är allt för olydig. Trava 20 meter, sakta av, skänkelvikning, trav 35 meter, galoppfattning, sakta av efter fyra steg, öppna, sakta av, halt, trav 15 meter, halt, rygga, trav 30 meter... Osv osv osv. Det är jobbigt men hästen måste lyssna och får inte tid att få upp farten och bli "olydig".
Och, lite motsägelsefullt, men har ni t.ex. någon lång skogsväg med väldigt lite trafik och inte allt för branta backar, så ut och trava LÄNGE. Låt honom springa ute, låt det gå lite fort, men inte så du tappar kontrollen. Men sitt inte och tjuvhåll utan låt honom känna "friheten" att få trava på lite som han vill. Jag gjorde det mycket med min heta ponny och hon blev lugnare på alla uteritter efter att jag började med det (typ ett par ggr i månaden).
Långa skritturer, gärna offroad. Alltså inte nån stig utan bort från allt sånt, rakt ut bland träd, stockar och snår. Om du har terräng som är okej för det. Tyvärr är det dåligt med det här, massa stenar som ligger huller om buller och djupa, blöta diken, så det är helt enkelt för riskabelt att ge sig ut så. Stått i andra stall tidigare med bättre terräng runt, där gjorde jag det OFTA och förutom att hästarna ofta blev lugnare och mer säkra på foten, så fungerade det även gymnastiserande för dem och de blev så mjuka och fina av det.
Vet inte vad mer jag kan tipsa om, har inte läst svaren så det mesta kanske redan blivit sagt. Men det är iallafall mina tips och hur jag gjort med alla mina ponnyer/hästar, oavsett om de varit heta, lata, behövt bygga kondition, varit i tävlingsform och bara ska hållas "på topp" etc. Bra uteritter är nyttiga för alla hästar