D
Dinor
Hej. Min häst börjar bli till åren och har väldigt dåligt med muskler i bakre delen av ryggen. Framtill runt manken är han väldigt välmusklad men baktill är det sämre. Har precis satt igång och börjat leta efter en sadel men det är svårt att hitta en som ligger still bak eftersom han ser ut som han gör. Då han är av en väldigt bred modell är utbudet på sadlar redan ganska begränsat så bristen på muskler gör inte saken bättre. Sadelutprövaren sa att han antagligen aldrig kommer att få så mycket muskler bak men jag vet inte om jag tror på henne, skall ge mig den på att försöka muskla honnom ändå. Har ridit honnom i bomlösa sadlar de senaste åren men har haft en del problem med dessa, därför vill jag nu gå över till en vanlig engelsk sadel. Eftersom jag haft bomlösa sadlar på honnom har jag inte kunnat hoppa eller arbeta honnom över bommar. Jag undrar om sådan träning kan göra att han musklar sig i bakre delen av ryggen? Vi teränar nu mest enklare dressyr och är mycket ute i skogen och busar. Jag vill ha tips på träning och övningar som kan hjälpa till att bygga upp ryggen. Då hästen ej är skolad bör övningarna hållas på en ganska enkel och grundläggande nivå.
Tack på förhand!
Tack på förhand!