Träningstips tack :)

S

Sjunior202

Hejsan alla glada och kloka hästfolk!

Nu har jag fått hjärnsläpp så jag ber er om lite hjälp.. Inga PÅHOPP ELLER IDIOTFÖRKLARINGAR tack.. Ni som bara ska dömma kan lämna denna tråd.

Det är så här att jag har fått hem ett varmblod har endast gått på travet och blivit riden fort och rakt fram, nu vill jag ha bra tips på hur jag ska börja med dressyren på honom.
För ett x antal års sedan hade jag ett sto hemma som jag skolade om utan problem, men som sagt har jag fått hjärnsläpp så jag kommer inte ihåg hur jag gick till väga :S

Vettiga svar tack!

Måste ju finnas någon mera här ute som håller på med fd travare nu :)
Så hjälp mig få minnet tillbaka :D

Sv: Träningstips tack :)

Hmmm! Varför skulle du bli idiotförklarad?

Vad jag skulle ha gjort är att lära hästen vad eftergift är, att det blir lugnt och trevligt när du gör en eftergift! Var övertydlig i början!

Lycka till! Sådana projekt tycker jag är kul!:laugh:

När jag fick hem min travare som var riden rakt fram i full kareta i skogen så började jag med att jobba i skritten.
Volter, tempoväxlingar, sidoförande osv. När det fungerade i skritten och jag hade en mjuk avslappnad och trevlig häst så började jag lägga in traven och då gjorde jag samma grejer men i trav. Och när traven fungerade så började jag kräva att han skulle hålla formen i övergången trav, skritt, halt vilket han inte gjort innan och när det fungerade började jag lägga in galoppen. Givetvis varierade jag ridningen så jag red ut mycket och klättra i backar osv. Men han gillar bäst att jobba i paddocken. :crazy:

Förstår inte heller varför du skulle få påhopp av en sådan fråga?

Men jag håller med Mysaan, ta det lugnt från början med skritträning och skogsridning. Ta hjälp av en tränare och lägg upp ett träningsprogram.
Finns annars massa bra trådar här på Buke av folk som sätter igång travare.

Håller med dom andra att du ska börja lugnt och från skritten. Tömköra är oxå jätte bra :) Det är oftast lättare för dom att jobba i rätt form i början utan ryttare på ryggen.

Det viktigaste av allt är att du har en tränare som funkar för både dig och häst, som tar det i eran takt och som får er att utvecklas.

Annars tycker jag att de är viktigt att lägga grunderna korrekt, stopp, start, svänga. Jag hade ridit hästen i en väldigt lång och låg form så att den får chans att bygga upp sin kropp och överlinje. Ut och klättra, skritta massor! När det tinat upp så ut offroad i skogen och låt hästen lyfta på hovarna och se upp var den sätter dom.

Kom ihåg i traven att försöka få hästen att förstå att det skall gå långsamt innan du börjar kräva för mycket :)

Tack för era bra tips :)

Jag har läst massa trådar här och jag tycker att det finns allt för många som blir dumförklarade bara för att dom behöver lite hjälp :S så därför skrev jag så :) Vill att de ska vara trevligt och läsa era tips :)

Jag har en bra tränare jag kan ta hjälp utav men vill lära känna hästen i fråga innan jag tar hjälp av henne :)
Starten på hästen funkar utmärkt men det är sämre med att stanna, hästen i fråga är VÄLDIGT hård i munnen :S :( jag vill inte sätta på nå skarpare bett än en det raka bettet jag har på honom nu. Han sticker inte eller så utan lyssnar väldigt bra på rösten när man vill stanna. Men är nästan lite död i munnen :S Kanske ett kulbett skulle vara något? hmm många tankar går, vill ju att han ska bli mjuk i munnen och kanske följa bettet bättre. hmm.. nu tycker jag själv att detta inlägg vart väldigt rörigt så ursäkta.
Jag är väldigt borskämd med min andra varmblods herre som är super mjuk i munnen så de kanske är därför jag hänger upp mig på att denna häst i fråga är så pass hård och stel. Men det är väl inte så lätt om någon aldrig har provat att rida dressyr på honom tidigare.

tror knappast hästen är okänslig i munnen eftersom det varit det tydligaste kommunikationsmedlet igenom karriären (om han gjort en sådan), däremot brukar man få ge eftergift åt tanken, inte rörelsen, dvs för att få stopp på honom, prova ta en förhållning, låsa sitsen och ge eftergift innan hästen stannat, så ska du få resultat därefter:idea:
brukar funka bra på de flesta travisar

annars så kan jag tipsa dig att träna på enkla grejer, som att huvudet ska titta dit kroppen går. Jobba med en tygel i taget och träna på att böja och ställa, skit i om hästen bogar ur eller överställer till en början, försök bara fokusera på att få hästen mjuk och följsam
när musklerna börjar ta sig och hästen börjar förstå vikthjälperna brukar handridandet försvinna av sig självt så länge du är mjuk men bestämd

lycka till :)

Tycker du ska vara tydlig och upprepa samma övning (som du lär in) enda tills det sitter 100%.!

Var noga med beröm ,tydlighet i inlärning ,gå sakta fram så det inte blir några snedsteg.!
Var noga med att han lyssnar ta då hjälp av halvhalter, halter, minska och öka tempo i din ridning.

Lycka till:)

Mina tips är
1. Skritt :) Jobba mycket i skritt, lyfta på hovarna i skogen, jobba i backar - stärkande!
2. Tömkörning! Väldigt bra för att stärka muskulaturen utan ryttare.
3. Bettlöst :) Många hästar (egen erfarenhet) som kommer från travet är vana vid att mer kontakt på bettet = fortare. Sidepull eller hackamore kan vara värt att prova!

Det är viktigt att du känner att du klarar av att med hjälp av sätet kunna reglera farten och styret till 100 % och det kan du göra genom bla att öka och minska volten, göra serpentinbågar, rida över bommar mm. och glöm inte att gå sakta men säkert framåt!

Liknande trådar

Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 190
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Hur ska jag bli bättre på att stå på mig, kunna argumentera, sluta vara rädd för att han ska bli arg? Han är mitt x och min dotters...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 789
Senast: Stollan
·
Hästmänniskan hejsan! för att göra en lång historia kort, räddade en ponny och en häst från slakt förra sommaren. dom hade gott som ridskolehästar...
Svar
6
· Visningar
1 941
Senast: bobben
·
L
Ridning Hej på er alla hästvänner!! Jag är deprimerad! Jag vet inte hur man ska agera i detta. Jag har en häst som jag haft i 14 år, hon är nu...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 101
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar