Träningstips sökes

Gry

Trådstartare
Har en ettårig blandis huskey/stövare/flatte som jag tog mig an av medlidande när han var 6 mån. Dra åt skogen vilken krävande hund det är!! Tur för honom att jag inte visste det... :angel:

Förutom att han kräver obegränsat med motion, vilket vi får ställa upp på, behöver han mental träning. Men jag har ingen fantasi kvar!!! Vi kör sök m frolic (enda som drar) han älskar sök!!! Han kan fot, sitt, ligg, stanna kvar, kom etc. Utöver det kan han hoppa över min arm på kommando (jag sitter), "åtta" då jag står bredbent och han springer som en åtta runt. "ben" då han springer slalom mellan mina ben när jag går, "spinn"- springa runt, "snurra" som är ett varv runt mig när vi går fot.

Han lär sig tricken på två kvällar, sen sitter de som sten. Och han vill ha mer. Hela tiden. Alltid glad, sanslöst positiv. Men jag har ingen mer fantasi!!! Det måste vara rörelse i tricken. Inte bara tass på nos etc, inget kul tycker han.

Snälla hjälp!!

Sv: Träningstips sökes

Glömde; har anmält oss till agilitykurs, den startar i april.

Ok! Hur gör man? :o

Jag har tyvärr inte tillgång till viltkött/ben.

Jag menar, hur börjar man?

Har ni provat att spåra? Inte bara söka efter frolic alltså utan att du går ut i skogen (utan hund), går rakt ut en bra bit och lägger en belöning som han älskar i slutet för att därefter hämta din hund och låta honom spåra upp belöningen? Hunden får då arbeta relativt lugnt och måste fokusera för att faktiskt klara spåret. Själva spåret kan sedan göras svårare och svårare ju duktigare hunden blir. Längre spår, knepigare terräng, olika lång "liggtid" på spåren...

Vad man också kan behöva komma ihåg är att inte BARA aktivera med "hålla igång-grejer". Dvs, inte bara fysisk motion och sedan agility, utan gärna ha med lugna aktiviteter samt passivitetsträning så att hunden lär sig att varva ner och slappna av också.

Här kan du hitta info om många olika tävlingsgrenar: http://www.brukshundklubben.se/tavling-utstallning/tavlingsgrenar/
På sidan finns regler, beskrivingar av hur allt ska utföras m.m. Kanske du skulle satsa på att lära honom allt som krävs för rallylydnad eller lydnad? Då kan du dessutom, om du vill, testa att tävla sedan för att få en bedömning av hur bra ni faktiskt lärt in allting. Om du är osäker på hur momenten ska utföras bara genom att läsa beskrivningen så finns det mängder av bra filmer som visar allting på youtube, sedan finns det såklart kurser hos olika hundklubbar att gå också :)

Ut och spåra!

Säger samma som ovanstående. Har han föremålsintresse? Ut och kör upplet, där får han använda både hjärna och kropp.
Kanske det är så att han faktiskt BEHÖVER lugnare "trick"? Öva upp koncentrationsförmågan och uthålligheten.
Om det är massa trick du vill ha tips på så googla eller kolla youtube, finns hur mkt inspiration som helst där :)

Jag säger också spår. Och lär hunden dra, t ex när du åker skidor eller cyklar.
Drag och spår är det enda förutom jakt som får mina renrasiga flattar riktigt trötta, Klickerträning och lydnad är bara kul aktivering tycker dom. Och dom är nog ute i närheten av så krävande som den blandningen. Både husky och stövare har mycket stor jaktlust, och just drag brukar vara bra som komplement till spår (Och jakt för stövaren)

Personspår går minst lika bra :)

Utöver spår så kika på filmer med freestyleprogram eller träna tävlingslydnad. Inte för att nödvändigtvis tävla, men för att öka motivationen till att träna kanske.

Jag säger också spår. Och lär hunden dra, t ex när du åker skidor eller cyklar.
Drag och spår är det enda förutom jakt som får mina renrasiga flattar riktigt trötta, Klickerträning och lydnad är bara kul aktivering tycker dom. Och dom är nog ute i närheten av så krävande som den blandningen. Både husky och stövare har mycket stor jaktlust, och just drag brukar vara bra som komplement till spår (Och jakt för stövaren)

Känner en äldre dam som har tävlat mkt med husky som vi har pratat mkt med. Tror dock att hon är av gamla stammen, hon säger att man utan problem kan börja dra med en 6 månaders husky- det har man alltid gjort. Kan hända. Oavsett rätt eller fel har vi valt att vänta med att dra till nu. Vi cyklar med honom då får han dra en stund, men sedan springa vid sidan. Inte populärt... :angel: Har även tolkat efter honom två ggr. Han är helt överlycklig och det finns liksom inget stopp i honom. Är det jobbigt så tar man i ännu mer och går det inte då så tar man i tills man storknar. Alltså, han får inte dra mkt, det är när jag stannar honom som han försöker och försöker och försöker. Hjärtat säger dra men mitt huvud säger att det räcker. Det här är väl ngt som vi ska utveckla, men han är bara 14 månader ännu. Men man märker det i honom- att det kickar in ngt uråldrigt, han liksom bara lägger sig i selen och taxar in en skön lugn lunk och bara njuuuuuter. (När vi cyklar, cyklar vi på grusväg i lugn och ro, ngt race ibland, men i huvudsak lunktakt. Det går tyvärr inte att gå en husky trött... Skulle han få välja skulle det bli ett tvåtimmars pass i galopp...)

Han var helt okomplicerad att köra in. I princip var det bara att sätta på selen och låta honom dra. Men vi tog det lugnt och metodiskt ialf. Det märktes att han var född till det ialf.

Personspår går minst lika bra :)

Utöver spår så kika på filmer med freestyleprogram eller träna tävlingslydnad. Inte för att nödvändigtvis tävla, men för att öka motivationen till att träna kanske.

Bra idé med filmer! Slår mig på pannan! I mitt lilla huvud är ju buke allvetande och det är här man frågar liksom... men det finns ju faktiskt youtube också :D

Gud vad glad jag blir när läser om någon som tar sig an en sån typ av hund och faktiskt låter den dra. Din beskrivning av hur han njuter av uppgiften ger mig nästan lite tårar i ögonen.

Säger samma som ovanstående. Har han föremålsintresse? Ut och kör upplet, där får han använda både hjärna och kropp.
Kanske det är så att han faktiskt BEHÖVER lugnare "trick"? Öva upp koncentrationsförmågan och uthålligheten.
Om det är massa trick du vill ha tips på så googla eller kolla youtube, finns hur mkt inspiration som helst där :)

Svarar dig och alla andra som föreslår spårträning!

Tack för all input med spår! Har förläst mig hela helgen på spår här på internet och klickat hem två böcker som behandlar ämnet. Jag har ännu inte testat men med tanke på hur intresserad han är av att spåra när vi är ute, han vill haka på alla korsande spår, så är det nog ngt han kommer att älska. Det känns lite bökigt för en sån som jag som inte känner en endaste jägare att dra igång viltsprårande, så det får bli personspår istället. Ialf i början. Det känns som ett helt omöjligt företag att en hund ska kunna nosa upp skoavtryckslukter men det är väl för att man själv inte har det sinnet...

Jag betvivlar dock att han blir trött av det... :D Jag har aldrig sett min hund trött och utarbetad :D Nöjd, möjligen. Tillfredställd. Lugn. Harmonisk. Men trött... nä :cool:

Jag har en hel drös med älgklövar liggande i frysen om du vill ha att börja spåra med. Vetlanda ligger inte sååå långt bort, tror jag (har noll koll den delen av länet :D) så jag skulle nog kunna visa dig någon helg :).

Jag har en hel drös med älgklövar liggande i frysen om du vill ha att börja spåra med. Vetlanda ligger inte sååå långt bort, tror jag (har noll koll den delen av länet :D) så jag skulle kunna visa dig någon helg.

:love: Tack!!!! Jättegärna! Mer än gärna!!! Väldigt mkt jättegärna!!! Var bor du? Pma om du inte vill skriva det här!

Tillägg: eller så kan man läsa under din bild... haha! Jisses vad trög jag är! Gnosjö ligger ju inte orimligt långt bort!

Senast ändrad:

Bor i samma trakt som du, så behöver du extra hjälp så får du hojta till! Jag är ingen hejare på viltspåret, men kan lite om personspår iallafall :)

Kollar du in den ena brukshundsklubbens (alltså här i kommunen) kursutbud så är en personspårkurs planerad nu i vår, jag vet att de även planerar för en viltspårkurs. I Sävsjö vet jag att det finns en uppfödare (flat+golden) som haft viltspårkurser :)

Vet även om en uppfödare (samojed) i kommunen som håller på en hel del med drag. Du får PM:a om du vill veta mer!

+ att jag säkert har någon/några klövar i frysen som du kan få! :)

Tillägg: Jag hade både älg och rådjurslövar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dödfödda kaninungar
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Tillbaka