Träningstips på spänd häst.

B

bussig

Vad skulle ni ge mig för tips på uppvärmning och träning av en häst som först segar och sedan spänner sig när man börjar framrida.(utb LB dressyr ) Jag försöker vara mjuk i min hand. Har tyvärr en något klämmande skänkel. Jobbar enormt med detta. I dagsläget har hästen blivit stel i sidorna, och stum i munnen. Det beror nog lite på pälssättning oxo. Känner mig så oerhört dålig som ryttare. Hjälp
 
Sv: Träningstips på spänd häst.

Jag skulle tex skritta ut på lång tygel i omväxlande terräng under minst en halvtimme innan jag börjar trava o/e longera i lugn takt under ca 20 minuter.

Sen skulle jag koncentrera mig på att inte klämma med skänkeln vilket verkligen bromsar hästen.

Jag skulle tex under en kort period vända tårna utåt eller inåt.
Dvs placera fötterna annorlunda för att ändra ngt, vilket gör det lättare att inte återfalla i gamla vanor.

Sen undrar man varför du klämmer med skänkeln?
För din egen balans?
I så fall kanske ngn kan hjälpa dig med sitsträning dvs longera dig utan tyglar o/e stigbyglar.

Problem är till för att lösas så använd din fantasi. Finns säkert massor av andra saker du kan göra. Det gäller att tänka efter.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 985
Senast: Efwa
·
Dressyr Hej! Har problem med en av mina hästar på tävling. Hon kan gå jätte bra hemma, på träning och på uppvärmning. Sen när vi kommer in på...
Svar
7
· Visningar
3 761
Senast: JustMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp