Träningstips i padocken

Koppen

Trådstartare
vad hittar ni på när ni tränar för att det inte ska bli tråkigt?
Vore kul om ni delade med er, så jag och min pålle kanske kan hitta på nya övningar. :)

Jag brukar välja vissa programdelar som sitter ihop och träna på det. Läs dressyrprogrammen, hitta programmet på den nivån du vill träna och så välj ut de delar som sitter ihop. Är ganska smidigt om man har slut på ideér.

Jag är ju verkligen ingen hoppryttare men jag snor ofta markarbetesövningar från hoppningen. Bommar på böjt spår, flytta sidvärts fram till bommar etc.

Jamen precis @Kirie :)
Jag har en islandshäst, men det går ju liksom inte att gångartsrida dag ut och dag in. Så därför jag söker lite inspiration :)

Hippson har ju mängder av övningar som du kan söka på, både med inriktning på dressyr, markarbete och hoppning.

Senast testade jag en smidighetsövning a la Maria Gretzer/Björne Carlsson som var lika enkel som effektiv, bommar i linje utmed medellinjen och mellanrum för att få rum att passera slalom med lite sidvärtsövningar mellan, och sedan en markering några meter innanför E och B, att rida in om för att få en omställning också på långsidan. Jättebra för båda mina hästar och går att variera hur avancerat man vill göra den i olika gångarter.

Fyrklövern är en jätte bra lösgörande övning och vill man utveckla den lite och lägga till rakriktning så kan man rida i mönstret av vägskylten "sevärdhet". En jätte bra övning som kräver lite hjärngymnastik.
Annars är ju det viktigaste att inte låsa sig vid en specifik väg eller övning för länge. En rel enkel men också lösgörande är att ställa en kon på kvartslinjen vid e och rida längs långsidan och sedan gå innanför konen och sedan ut ordentligt i hörnan. (Har gjort det på en 20*40 bana) först rider jag rakt fram och böjer igenom sidorna, funkar det så gör jag skänkelvikningar.
Jag brukar försöka variera även takt och tempo, så inte det heller blir monotont.
Annars försöker jag skritta av och skritta fram en vända i skogen över stock och sten. Min häst älskar det och det hjälper honom att hålla sig positiv för att han vet att han får komma ut sen igen. Dessutom är det perfekt att han får slappna av och verkligen trampa igenom kroppen ordentligt både innan och efter.

vad hittar ni på när ni tränar för att det inte ska bli tråkigt?
Vore kul om ni delade med er, så jag och min pålle kanske kan hitta på nya övningar. :)

Bästa tipset är att man värmer upp och av utanför paddocken för de är enligt mig det mest träkiga som finns att bara skritta i en paddock. Mkt roligare i skogen=)

Sedan är de ju bra om man har mål och läxor från sin tränare som man kan träna.. att man har en plan så blir de lite roligare.
jag kör.
Så man inte fastnar på volten och ligger kvar där 45 minuter.

Jag brukar välja vissa programdelar som sitter ihop och träna på det. Läs dressyrprogrammen, hitta programmet på den nivån du vill träna och så välj ut de delar som sitter ihop. Är ganska smidigt om man har slut på ideér.

Jag har t.o.m köpt en gammal programpärm för att hitta inspiration i. :)
Plockar delar ur alla program, även i de svårare programmen finns ju övergångar och sånt som är nyttigt att träna på.

Lite farligt att använda en "utgången" om man tävlar kanske, men det finns väl tillgång till de aktuella programmen på Stallbacken fortfarande?

Fick prova en ny övning på min förra lektion som jag gillade, sex koner, 3 på varje långsida jämt utplacerade, sen nått på mittlinjen som man ska runda. Sen är det galoppvolt runt en kon och det som är på mittlinjen, vidare ut på spåret till nästa kon och runt den och "mitten" osv. Totalt 3 volter på varje långsida. Kändes nyttigt för oss då fröken gärna gasar på på långsidorna i galoppen, nu fick vi försöka samla ihop oss och inte rusa iväg eftersom det blev volt på volt i princip :) (hoppas du förstod på min beskrivning :p )

Först och främst skrittar jag inte fram och av på banan (nu blir det automatiskt så för mig eftersom jag har en halvtimmes ridväg till och från ridhuset), och det piggar upp både mig och hästen att slippa sitta och skritta varv på varv inne i ridhuset. Min häst som är lite seg i starten brukar kvickna till av att köra lite tempoväxlingar (går ju att göra både i trav och galopp) till en början för att hon inte ska mala runt i samma tempo hela tiden.

En annan övning som jag har hyllat till skyarna när det gäller att plocka ihop hästen lite är åttvolten. Mina ponnyer har alltid varit av det där jobbiga slaget (;)) som snabbt blir fruktansvärt uttråkade, och den övningen gör att det händer något hela tiden, man kan ju även flytta lite sidvärts och lägga in halter eller övergångar någonstans. Mittvolten är också en bra övning (återigen, går att göra i alla tre gångarterna), där försvinner automatiskt stödet från väggen/staketet och man inser plötsligt hur mycket man behöver rida för att hästen ska gå så som den kanske gör lite per automatik på de andra stora volterna.

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 004
Senast: bobbbo
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
843
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama