Jo, jag är medveten om att jag har en spets och att min ras dessutom vallar med skall. Och jag är helt okej med att Slyngeln inte är den tystaste hunden på jorden, vi bor så att det är okej att han skäller då och då och jag själv störs inte jättemycket av det. MEN jag skulle gärna vilja kunna bryta skallet med kommando på lite avstånd för att liksom säga "okej, jag har hört dig, bra att du sa till, men nu kan du komma till mig och vara tyst". Jag kan i dagsläget bryta skällandet genom att själv gå fram till hunden och ta tag i honom (inte hårt, utan mer typ hålla om och väldigt fysiskt "vara där"), men kan inte bryta genom att ropa på honom eller liknande. Är vi ute kan jag oftast säga till honom att gå in i stallet (även utan att ta tag i honom), men är vi inne och t.ex. en bil kör förbi så måste jag gå till honom och säga till/hålla i honom, men då går det bra och han tystnar. Ju längre han håller på desto svårare är det att bryta normalt sätt. Eftersom jag jobbar en hel del hemifrån och då även sitter i möten, så hade det varit praktiskt att bara kunna säga till honom typ från rummet bredvid Ett eller ett par initiala skall är helt okej (till och med önskvärt, jag vill veta om någon kommer), men sedan vill jag kunna påkalla uppmärksamhet och tystnad. Tips på hur jag lägger upp den här träningen?