träningsshema!

U

underbarasteponny

har hjärnsläpp!
har inte kommit på ngt vettit att träna i dressyren el hoppningen de närmaste veckorna!:o

snälla kom med tips och ider vad jag kan öva på, lite info om hästen kommer här så är det lättare att veta vad den behöver för träning:
underbar skritt och för det mesta sammarbets villig, i traven bara sticker hon!(bra övning?) hon tappar oftast inte hela formen i traven utan travar (i form) i sitt egna tempo, (har aldrig mött häst med större steg:eek:

galloperar inte så mkt med henne pga smala luftrör vilket leder till att hon har svårt att andas om hon överanstränger sig i gallopen. men gallopen över lag är GALEN!:D men på andra sidan har jag ju inte kunnat öva på det så mkt :(

ni får gärna ge tipps på övningar som tränar ryttaren oxå. (har svåt att hålla skänklarna på plats

tacksam för alla sorters svar! :p

Sv: träningsshema!

Det första du ska göra är ett klämma igenom ryggmusklerna och kontrollera att det inte är smärta hästen springer ifrän. Longera och se att hästen kan trava avslappnat och rent åt båda hållen utan ryttare. Om allting verkar stämma och munnen är fin är det bara att börja träna.

Övergångar är bra. Välj ut ett märke på ridbanan där du kommer fram i trav och ett annat där du saktar av till skritt. Öva på att få hästen att sakta av för så små hjälper som möjligt.

Rid cavetti, då måste hästen bromsa upp och se efter.

Träna upp hästens styrka. Skritta uppför backar i skogen en till två ggr i veckan. Mkt skrittarbete där du lägger in trav lite i taget tills du kan trava långa sträckor ute i ett jämnt och lugnt tempo.

När hon drar iväg tolkar jag det som att hon fortsätter vika in nosen men springer väldigt fort. Jag skulle kolla munnen på henne.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Har ni några hästar som inte tycker om att ridas på ridbanan/i ridhuset? Jag har en, han blir tvärslö och man måste skänkla skänkla...
Svar
6
· Visningar
2 761
Senast: Flixon
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 119
Senast: squarepants
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 798
Senast: FridaW
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 507
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama