Träningsschema till pensionerat travsto

saramoltas

Trådstartare
Hej! Jag är medryttare på en pensionerad travare som nu endast går som sällskap till en annan travare. Stoet är 11 år och har nu under sommaren blivit smällfet.
Hon är väldigt pigg och otroligt stirrig. Jag vill få henne att komma i form och bygga muskler så att hon han tränas med ryttare på ryggen.
Har någon några bra idéer till hur ett veckoschema kan se ut för henne?

Hon ska börja med promenader för hand, senare longering och markarbete.
Målet är regelbunden, blandad träning med ryttare på ryggen.
Jag vill även få henne att vara lugnare och inte så stirrig.

Tacksam för hjälp! :)
 
Sv: Träningsschema till pensionerat travsto

Klättring bygger bra muskler, och om du longerar tänk på att inte göra det för ofta och länge. Hur länge har hon vilat? Jag har hört att det ska ta lika lång tid att få igång hästen igen som den har stått. Med min feta häst har jag gjort så att det har varit 1,5 vecka långa skritturer med lite klättring, ridning 5-6 dagar och markarbete i olika former en dag, och en vilodag. Sen börjar jag långsamt lägga in travintervaller vecka tre. Vecka fyra mer travintervaller och någon kort galopp. Vecka fem mer trav och galopp och sedan är han "igång igen". Men det är som sagt för min häst som har stått 4 veckor.

Har du ridit den här hästen tidigare så att du känner henne och vet hur du ska göra för att få henne att lugna ner sig? Spelar det någon roll om du rider eller är på marken eller om det är i skogen eller på banan/ridhus? ett förslag om hon vilat i 1-2 månader:

2 veckor med långa promenader, kanske tömkörning, lite korta pass med longering, lite klättring. Skritta bara och variera underlag.

2 veckor där du börjar skritta henne uppsuttet och börja trava från marken (eller blir hon för stressad eller bara för snabb för att springa bredvid?) Fortsätt klättra och variera.

Sen kan du kanske börja trava uppsuttet, men håll koll på henne om det verkar vara väldigt jobbigt för henne. Långa lugna pass är bättre än korta intensiva. Låt det ta tid. Kan du köra henne eller ska hon bara ridas, är hon inriden och/eller van att ridas? Hur vältränad ska hon bli?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 039
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Hej! Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring. Han hade en paus där han...
Svar
4
· Visningar
1 668
Senast: LionQueen
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp