Träningsschema för 5-åring!

D

Dyfra

Får hem min nya häst nästa vecka, tanken är att hon ska bli min fälttävlanshäst. Hon är 5 och har inte gjort sådär jätte mycket, hade föl förra året och är riden nu i några månader och är i sådär "hyffsad" kondition, dvs riden några gånger i veckan. Hästen i fråga är ett fullblod.

Nu skulle jag vilja ha lite tips och träningsförslag om hur jag ska lägga upp ett träningsschema för hästen min för att komma i tävlingskondition för fälttävlan (har även tänkt göra ett projektarbete om detta och behöver därför alla möjliga tips!)

Hur ska jag lägga upp det? Hur mkt, hur länge? Vad ska jag variera mellan? Träningsmetoder? Hur ska jag hinderträna henne?

Kom igen nu! Behöver all hjälp som finns. :D

Tack på förhand.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träningsschema för 5-åring!

Jag skulle absolut klättra mycket. Ca 1-2ggr/vecka. Hur många gånger (alltså upp och ner) är svårt att säga, börja kanske med 4-5, du märker ju när hästen börjar bli trött. Klättra hellre i långa backar med svagare lutning än korta branta.

På en sådan grön häst tycker inte jag att du behöver göra några galopparbeten, rid ut normalt i skogen. Skritta mycket bland stock och sten på lång tygel (= uppmärksam häst)

När du sedan börjar hoppa skulle jag börja med travhoppning med en travbom framför och en efter hindret. då måste hästen sätta under sig bak och kan inte hoppa med hjälp av farten. Även studsserier är bra uppbyggnadsträning.

Det viktigaste ar ju att variera träningen. Mycket skritt i vinter på hårt underlag är bra för att stärka senorna.

En bra grej för din egen träning och balans (om du tex bara ska ut och jogga hästen) är att korta stiglädren några hål och sedan stå upp i trav och hitta balansen. Väldigt jobbigt och väldigt nyttigt!

Lite tips på vägen, detta är ju bara vad jag anser och hur jag lägger upp träningen.

Lycka till!

Emma

Senast ändrad:

Tack för tipsen! Vill verkkligen att allt ska bli rätt såhär från början.

Studshoppning är nog bra för henne, hon kan ha lite bråttom över hindrerna ibland så det är nog skulle nog verkligen vara en bra övning.

Måste säga att jag är lite skraj för det där med en bom bakom när man travhoppar.

När tror du man kan börja lägga in lite mer galopp/intervall träning?

För att rida en debutant bana behöver du inte någon speciell intervallträning. Men självklart, ut och galoppera, det ger ju både framåtbjudning, en glad häst och kondition. Men jag tycker inte att du behöver "träna" kondition än, om du förstår vad jag menar..

Du behöver inte ha en bom efter hindret när du travhoppar, framför är ju det viktiga. Jag har det ibland, jag hoppar då från båda hållen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
954
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 517
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 176
Senast: Mickizz
·
Ridning Hej! Ska kanske börja rida en 5-åring som är inriden, kallblod. Men - har inte så stor erfarenhet av unghästar. Har ridit en 6-åring...
Svar
9
· Visningar
1 835
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka