Träningsråd för att muskla häst.

P

pima

Har lite funderingar kring hur jag ska lägga upp träningen på en helt omusklad häst (han ser HEMSK ut).

Jag vill att han musklar sig ordentligt så att han bl.a. kan hopptränas/tävlas med dottern.

Vi försöker få ut instruktör för dressyrlektion 1 gång/vecka men man bör nog rida dressyr för instruktör 2ggr/veckan.

Tömkörning och klättning är väl också bra att försöka med varje vecka...

Någon som har några kloka ord/råd ang det här med att muskla häst?

Sv: Träningsråd för att muskla häst.

Denna tråd har jag nålat, då det är många användare som inte kan använda sökfunktionen. Därför kommer jag hädanefter låsa nya trådar i ämnet hur musklar jag min häst och hänvisa till denna tråden.

Jag kan även tipsa om att titta i den andra nålade ridtråden Övningar av alla de slag.

Bygga upp ryggmusklerna på ena sidan (och lite till...)

Vet inte om den här ligger rätt nu, men jag provar.

Jo, det är så att min häst har lite mindre muskler eller vad man säger, på vänster sida av ryggen. Har haft massör (equiatriker) ute och hon har spänningar på vänster sida av halsen och en bit ner mot bogen och lite på ryggen. (Vänster är hennes sämsta sida.) Hur ska jag göra för att hon ska få någorlunda lika mycket muskler på bägge sidorna av ryggen? Några bra övningar? Gärna från marken då hon är så tjock nu så det är svårt att ha på sadeln* :crazy: . Och vi behöver ändå träna på markarbete - inte gjort det så mycket...
Om ni även vet några bra övningar för att få henne mjuk i halsen och inte spänna sig så, ja helt enkelt mjukna i hela vänstersidan, hade det varit jättesnällt om ni ville dela med er.

Massören trodde det var mest psykiskt - att hon inte riktigt ville acceptera mitt ledarskap (haft många ägare/ridskolehäst osv) och att om det blir bättre så kommer spänningarna försvinna och hon kommer lättare att vilja acceptera bettet.
Så några bra ledarskapsövningar vore ju bra det med. Har gjort join-up med henne och det funkar jättebra och hon uppför sig hur bra som helst hela dan, men nästa dag är allt som bortblåst. Fast vi har verkligen tränat på de där små sakerna nu det sista och det är mycket bättre. Inte för att vi har några jätteproblem som märks i vardagshanteringen så mycket. Det är när det kommer till lastning som det inte funkar...

*Eller ja, inte direkt tjock, men bukig, men det är en annan historia. (Troligtvis beror det på att hon inte har tillräckligt med bukmuskler - i vintras efter mycket träning var hon jättefin, men så fort gräset kommer blir hon rund om magen... Kanske skulle ta och lägga ut lite bilder på henne sen i annan tråd, så kan ni kanske se om hon lider av brist på proteiner eller bukmuskler.)

Oj, vad långt det blev nu igen - tror jag har lyckats få med det mesta iaf!

Sv: Bygga upp ryggmusklerna på ena sidan (och lite till...)

1. se över att fordestaten är som den skall vara.
2. bukig av olika anledningar... skritta och promenera 2 timmar om dagen i varjerad teräng.
3. när hästen får jobba i en avspänd from så byggs musklerna jämnt. dvs. på den mer musklade sidan lite mindre och på den muskelfattiga sidan lite mer.

lycka till!

Tack!

Det är just det att det kan vara lite svårt att få henne att jobb i avspänd form på den sidan... Men det går ju, så vi får kämpa på!
Ska ge mig ut och skritta mer vi har bra klätter/skogsterräng här omkring som tur är.

Hejsan!

Vet inte om du har tillgång till paddock??

Om du har det.
Träna på att skicka fram din häst så att du kan gå vid sadel läget.
När hästen går på bra där på rakt spår och är uppmärksam på dig. Kan ta tid då vi alltid bannar dom för att dom går om oss, ge hästen tid och säg aldrig nej, ignorera fel och beröm försiktigt det vi ber om. Kan vara bra att börja stillatående, ställ dig vid hästens sadelläge och smacka...
Iallafall, när detta funkar, se till att gå mellan hästen och staketet/väggen.
Om ni går i vänster varv, ska du vara på hästens högra sida.
Ta grimskaftet i höger hand, håll handen lågt och stilla.
Be nu hästen att flytta sin bakdel, så att den går i en öppna!!!:banana:
Ta bara tre steg eller nåt första ggn och ge efter på grimskaftet så att hästen kan sträcka ut i skritt. Jobba på i bägge varv och glöm inte att ge berömm!!! Snart kan man lämna staketet och jobba över hela banan, jätte nyttigt sätt att uppmärksamma hästen på din kropp och dina signaler, samtidigt som man stärker och sträcker hästens överlinje!!!

Passa dig då att du inte blir klämd av hästen!!
Annars är det nog bara att jobba på! Testa med att placera dig lite olika mot hästen och se vad som händer!!!

Lycka till!!!

Det första man bör göra är väl att kolla upp foderstaten så att den inte får för lite foder att bygga muskler på.
Om den går lektionsridning 1 gång/veckan och klarar av det så bör den ju ändå ha ganska god kondition och har ju då en grund att stå på.

Det bästa för att få en välmusklad häst är variation.
Rid mycket i kuperad terräng i olika gångarter, och gärna även mitt ute i skogen, det stärker både ben och ryggmuskler. Kanske att ni lägger till lite intervallträning för att få konditionen.
Gärna även kortare, men intensiva dressyrpass där man lägger in stärkande övningar som ex galoppfattningar tycker jag är bra för att få upp styrkan.

Jag tycker att ett bra upplägg är på ett ungefär under en vecka:
1 gång hoppning, max
2 ggr dressyr
4 dagar annan träning, gärna ridning i skogen

Tack för tipset!:) Jag har gjort liknande fast med träns, men det kanske är bättre med grimskaft, så hon slappnar av mer? Ska prova!

Men menar du att om jag går i vänster varv och är på höger sida om hästen - så ska hon ställa sig mot höger i öppnan? Så jag fattar det rätt!

Men menar du att om jag går i vänster varv och är på höger sida om hästen - så ska hon ställa sig mot höger i öppnan? Så jag fattar det rätt![/QUOTE]

Precis!! Staketet är bra att ha ivägen så att hon inte bra gör en volt!!

Tack för dina råd.

Eftersom hästen dessutom är otroligt mager så får han (förutom 10kg hö/dag) 1kg strå lusern, 1kg kraft grund och multi- & B-vitaminer + 2-3dl rapsolja.
Är det ngt mer man ska lägga till för att kunna bygga muskler bättre. Eller ngt av det jag redan ger som jag ska öka på?

Han har fått stå på vila sista två veckorna och betat hela dagarna + fått 3-4kg hö, lusern och kraft osv på kvällen för att gå upp ngt i vikt innan man börjar med att försöka muskla honom.
Är nog dags att sätta igång honom igen nu för han börjar bli lite "bångstyrig".
Börjar nog få för mkt energi av allt foder.
Fast han är fortfarande för smal tycker jag.

Kan ju börja med skogsridning 2-3ggr/vecka och dressyrlektion 1gång/vecka i någon vecka så blir det inte så hårt att han går ner i vikt (hoppas jag).

Är han maskkollad? Annars skulle jag nog rekomendera att skicka in ett träckprov, för att utesluta parasiten i magen.
Sen hade jag analyserat allt foder, för att få en så bra och jämn foderstat som möjligt.
Kolla upp E-vitaminen, alldeles för många hästar har brist på E-vitamin i sin vanliga foderstat. Ge honom i så fall tillskott med E-vitamin, Lysin och Selen. Det hjälper till att bygga muskler rätt. Fungerat toppen på min häst, ser ut som helt annan nu än för några månader sedan.
Lycka till :bump:

Jag resonerar så här (lite granna iallafall):

För att bygga muskler på sin häst behöver den -förutom en perfekt foderstat- styrka och kondition.

De är två helt olika saker tycker jag. Men med kondition kommer man långt!
Därför skulle jag först och främst se till att hästen har kra kondition. Och har den det: ut i skogen med er! :)

Det är dökul att rida och dressyra i skogen!
Där kan man träna backträning vilket ger: framåtbjudning, kondition och styrka.
Rida serpentiner mellan träden, vilket gör hästen lörgjord! Öppnor och slutor på stigarna gör också hästen lösgjord.
Ibland försöker jag även att styra min häst mellan träden genom att styra honom med mina vikthjälper. Det gör hästen väldigt arbetsvillig och uppmärksam. (lite som skänkelvikningar kan man göra också om inte träden står för tätt)

Övergångar
Tempoväxlingar

Klättra över stockar och kvistar på marken.
Lek med hästen och få den att korta och länga stegen genom att kliva över grenarna på marken.

Jag kan hålla på i oändlighet. :D
Och hästen min älskar det lika mycket som jag!

Senast ändrad:

Han är avmaskad (råd av veterinär), dubbel dos bahminth.

Han får multivitaminer samt fullfoder (antar att båda innehåller i alla fall E vitamin men det kan hända att det behövs extra ändå...?)

Han har gått på ridskola (3-4 lektioner/kväll) i 5 år så han bör ju ha en viss grundkondition.

När vi rider för instruktör här hemma så kör vi 60 min lektion + 20 min uppvärmning vilket han klarar utan problem.

Alltså är det så "enkelt" att muskla en häst. :confused:
Det låter ju som det vi gör redan. :D

Kanske inte öppna och sluta, men det ska vi börja med efter allt gott jag hört om det. Tack alla bukare. ;)
Skänkelvikningen har jag svårt att få till på honom också, är nog för att han måste drivas framåt så mkt hela tiden.

Rids väl för sällan också.
Han rids max 4ggr/vecka.
Och är han dessutom smal så blir det väl inga muskler, har ju inte fått några av att gå på ridskolan (fast då var han ännu smalare än nu).

Ser man honom framifrån tror man att han kan blåsa omkull men från sidan ser han ganska kraftig ut (om ni förstår hur jag menar). :smirk:

hej hej.
jag har en valack som kan bli väldigt smal i bland...
men jag ger honom ca
10 kg, 2.5kg groov 125, olja, 5dl betfor, samt kli.
kli är bra om man vill få upp dom i vikt.
man måste bara hålla koll på dom så att dom inte får diarre.
KRAFFT har även ren protien fider. som också är väldigt bra för muskler och för att gå upp i vikt.

Kolla upp det. Ibland behövs det mera. Selen är jättebra. Också B-vitamin hjälper till att bygga muskler, och glöm inte proteinet ;)
Är rätt mycket man ska hålla koll på, och allt är ju beroende av varandra.
Har du haft ute en ET som har kollat honom, så han inte bär sig snett eller har en låsning någonstans? Kan vara käckt att kolla upp :idea:
Ska jag göra på min häst, så snart jag fått ett jobb, fö han är väldigt sned vid höften, vilket gör att han har svårt att trampa under sina bakben.

En del hästar har lättare att bygga muskler än andra.
Jag red mitt förra sto på samma sätt som den jag har idag, och hon hade dubbelt så mycket muskler.

Ja vi har haft ute en ET två gånger och hon tycker att han har väldigt bra och rörliga leder.

Dock var han lite stel igår när hon tittade/akupunkturade så han fick lite laserbehandling då också.
Är kanske för att han stått på vila 2,5 vecka och bara brallat runt i hagen som en tok ibland. :D

Hon tyckte inte att han var smal längre heller, bara omusklad så det var ju kul (dock tycker jag att han gott kan gå upp lite till ;) ).

Ska börja köra lite akademiskt, har hört att det ska vara bra för man börjar att jobba i skritt och det är väl nästan i skritt som det byggs mest muskler..?

Hej! Har också en häst som behöver muskla sig, fick han i söndags. men han är jättetjock!
Han är 177 cm så de e mucket häst. Men vet inte riktigt hur jag ska börja med han, han är riden ca 3 gånger i veckan innan, jag vill ju köra på så snabbt som möjligt så att ja hinner tävla de sista månaderna, men vill ju inte att ahn ska skada sig...

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 561
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 593
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar