Bygga upp ryggmusklerna på ena sidan (och lite till...)
Vet inte om den här ligger rätt nu, men jag provar.
Jo, det är så att min häst har lite mindre muskler eller vad man säger, på vänster sida av ryggen. Har haft massör (equiatriker) ute och hon har spänningar på vänster sida av halsen och en bit ner mot bogen och lite på ryggen. (Vänster är hennes sämsta sida.) Hur ska jag göra för att hon ska få någorlunda lika mycket muskler på bägge sidorna av ryggen? Några bra övningar? Gärna från marken då hon är så tjock nu så det är svårt att ha på sadeln*
. Och vi behöver ändå träna på markarbete - inte gjort det så mycket...
Om ni även vet några bra övningar för att få henne mjuk i halsen och inte spänna sig så, ja helt enkelt mjukna i hela vänstersidan, hade det varit jättesnällt om ni ville dela med er.
Massören trodde det var mest psykiskt - att hon inte riktigt ville acceptera mitt ledarskap (haft många ägare/ridskolehäst osv) och att om det blir bättre så kommer spänningarna försvinna och hon kommer lättare att vilja acceptera bettet.
Så några bra ledarskapsövningar vore ju bra det med. Har gjort join-up med henne och det funkar jättebra och hon uppför sig hur bra som helst hela dan, men nästa dag är allt som bortblåst. Fast vi har verkligen tränat på de där små sakerna nu det sista och det är mycket bättre. Inte för att vi har några jätteproblem som märks i vardagshanteringen så mycket. Det är när det kommer till lastning som det inte funkar...
*Eller ja, inte direkt tjock, men bukig, men det är en annan historia. (Troligtvis beror det på att hon inte har tillräckligt med bukmuskler - i vintras efter mycket träning var hon jättefin, men så fort gräset kommer blir hon rund om magen... Kanske skulle ta och lägga ut lite bilder på henne sen i annan tråd, så kan ni kanske se om hon lider av brist på proteiner eller bukmuskler.)
Oj, vad långt det blev nu igen - tror jag har lyckats få med det mesta iaf!