Träningsråd för att muskla häst.

Sv: Träningsråd för att muskla häst.

Precis. Skritt är en jättebra gångart, som bygger upp mycket styrka. ut och skritta i några timmar, det är jättebra. Klättra mycket, tempoväxlingar, några steg ryggningar, cavaletti. Det mesta man gör på rätt sätt är jättebra för hästen!
Min häst har lätt för att lägga på sig när det är bete på gång, vet inte hur det är med din. Men nu börjar min bli lite tjockare runt magen, men han ser riktigt fin ut. Min tränare sa att han passade i att vara tjock :p haha.
Men ut och träna med er :D

Och desutom är det ju så härligt att skritta!
Jag och en kompis gör det ibland; skrittar i skogen med hästarna i 3 timmar och bara pratar tjejsnack! :p (OK, lite trav och galopp blir det ju också)

Ååh, vad mysigt. Vi har inga såna långa rundor, om man inte vill rida på vägarna mycket. Men det är ju jättemysigt, när man väl kommer iväg. Har heller inte så många kompisar i det stallet dä jag rider, men när de väl är där ride vi jämt ut på lånturer. Det är då man har tålamod att skritta så länge, annars tycker jag det är så långtråkigt :p

Jo hästen har lagt på sig en del nu faktiskt så det är skönt att det går åt rätt håll.
Har visserligen bara gått på fulltids bete i 2dygn nu men de har haft dagbete under en tid innan de fick börja gå ute helt.
Ger även 1kg kraft grund och 1kg strålusern + multivitaminer och olja fortfarande.
Tänkte dra ner på lusernen när han börjar bli "tjock" för det borde räcka med de protein som finns i färska gräset när han har lite hull att omvandla.

ET har inget att anmärka på hur han ser ut längre (såg honom första gången när han bara var ett skelett), men igår när veterinären var här (hon har inte sett honom på 5-6mån) så tyckte hon att han blivit jättesmal!

haha. Det känns ju lite fel då ;) När man själv tycker att hästen gått upp massor, och så tycker vet att han är smal istället.
Men gräs brukar räcka och lite kraftfoder på det, om man har ett bra gräs vill säga.
Min häst har iof lätt att lägga på sig, men nu på sommaren går han ute på bete dygnet runt, får ca 1liter havre efter ridning, glycosamin och hälften av rekomenderad E-vitamindos. Han har aldrig vart snyggare :D

Någon som har några kloka ord/råd ang det här med att muskla häst?

Jag skulle ha skrittat och skrittat och skrittat. Låååånga härliga turer i lugnt tempo i skog och mark.
Efter hand skulle jag ökat tempot men nog försökt ta det lugnt.:bump:

Skulle nog också kollat upp foderstaten.

E-vitamin har jag hört ska vara bra när man vill bygga muskler.

*KL*
Det första man gör är ju att räkna ut en foderstat till hästen som de flesta har skrivit.
När jag fick hem min häst va hon både tunn, omusklad o stressad.

I denna ordning gjorde tog jag itu med allt:
*Foderstat, som man utgår efter värdet på höet
*Bra stor hage med kompisar som hon trivdes med (detta tog ett tag innan vi hittade rätt hage)
*Ut o skritta på långa tyglar, gärna rätt ut i skogen där det ej finns några stigar
*Klättring
*Mycket tömkörning
*Löshoppning, studs
*Cavalettibommar

Det jag tror är viktigast är som någon skrev ovan att variera träningen från dag till dag.. Vila är viktigt för att de ska kunnabygga muskler och mycket viktigt för de hästar som ej är i kondition.

Min häst före:
6500875.jpg

o efter:
9423568.jpg

//Mimmi

Senast ändrad:

Tack så mycket! Maten har faktiskt gjort det mesta av jobbet på henne! :)

//M

Stor skillnad även på din!
Han va ju till motsats mot min för fet innan. Har han några men efter att ha verit så fet?
Jättefin! :) Lite bättre överlinje skulle jag vilja ha men det tar ju ett tag när de är äldre o har varit ur form.

*KL*

Här ser ni en av anledningarna till att jag vill ha min häst musklad.
http://i173.photobucket.com/albums/w66/pimase/Omuskladhstframifrn.jpg
Om det kommer en kraftig vind från sidan så... bye bye horse! :smirk:

En till anledning är att sadelgjorden sitter jättekonstigt på honom.
Den spänner bara åt mitt under magen och glappar rejält resten av vägen upp till sadeln.
Man får lätt in 2-3 händer där i mellan. :crazy:
Han är liksom V formad.

*KL*

Här ser ni en av anledningarna till att jag vill ha min häst musklad.
http://i173.photobucket.com/albums/w66/pimase/Omuskladhstframifrn.jpg
Om det kommer en kraftig vind från sidan så... bye bye horse! :smirk:

En till anledning är att sadelgjorden sitter jättekonstigt på honom.
Den spänner bara åt mitt under magen och glappar rejält resten av vägen upp till sadeln.
Man får lätt in 2-3 händer där i mellan. :crazy:
Han är liksom V formad.

Oj! :crazy:
Det ser ut som han inte bara är muskelfattig utan också har dåligt hull..

*Knapplån*

Detta är inte Gnägg-forumet, så inga mer före- och efterbilder tack! Det är inte för att vara elak, utan för att det blir oftast bara en massa "privatsnack" om man blandar in för mkt bilder och "OH", "AH", "Vilken fin häst" och "Verkligen skillnad".I denna tråd ger vi bara råd och tips om hur man på ett bra sätt, musklar sin häst.

Mvh

IngelaH
moderator

Mjo, han har svårt att muskla ryggen, men jag tycker det är otroligt mycket bättre nu än fö ett halvår sedan.
Vi harr klättrat mycket, ändrat foderstaten, fått en sadel som passar och tränat för tränare.
Verkligen gjort resultat på honom, och ryggen börjar komma tillbaka!

Till alla andra: Nu när det är så varmt och skönt ute, kan jag tipsa om att galoppera i vattenbrynet med sin häst. Om den inte är rädd för vatten vill säga. Det tränar upp bra benmuskler och styrka. Simma är också jättebra, men det är inte alla hästar som trivs med det. Kolla bara först att du får bada med din häst, så det inte är en allmän badplats.
Simma är superbra för ryggen, andningsfunktionen, konditionen och benen! Ha det så skönt i vårvädret!!

Skicka hit han på bete ett tag så ska du få tillbaak en häst med hull som du sen kan bygga om till muskler ;)

Antar att detta var menat till mig eller hur Lena. ;)

Har nog bete så det räcker i de vanliga 5 månaderna så han blir nog "fet" så det räcker. *hihi*

Du får hyra ut bete om du har så mkt! ;)

Jag vet en häst som säkert vill ha bete, men det är ju i Billesholm :3 Vet inte var du finns.

Ut och klättra med honom i skogen!
Sedan är jag inte för att flängrida ute, utan rid hästen i form hela tiden och se till att den jobbar. Tänk på att för mycket träning bryter ned musklerna istället för att bygga upp dem. Så han behöver några dagar där han går i skritt på lång tygel.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 561
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 593
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar