Träningsråd för att muskla häst.

Sv: Träningsråd för att muskla häst.

Jag skulle gärna vilja passa på att utnyttja din tråd, hoppas det går bra, jag har exakt samma problem... fast med ett 20-årigt fullblod. Hans rygg är HELT omusklad, ganska svankig och jag räknar inte med att det kommer gå att rida honom för det vore för mycket att hoppas på men jag vill så gärna få igång honom lite iaf. Jag började igår med att gå med honom på en äng som är väldigt ojämn om man säger så och olika graders lutning så stannar jag lite då o då o longerar honom (bara i skritt hittills, travat max 3 meter) o fortsätter gå.

Nu till min fråga: Hur långt är passande? Hittills har jag hållt på 20 minuter tänkte göra det varannan dag.

Hur vet jag när jag kan pressa honom lite hårdare typ promenera i skogen?

Är det farligt för honom? Han går på bete nu så han iaf fått lite hull. Alla andra tips på träning tas oxå tacksamt emot.

Förlåt att jag stal din tråd:crazy:, men vill verkligen ha svar..

Jag skulle gärna vilja passa på att utnyttja din tråd, hoppas det går bra, jag har exakt samma problem... fast med ett 20-årigt fullblod. Hans rygg är HELT omusklad, ganska svankig och jag räknar inte med att det kommer gå att rida honom för det vore för mycket att hoppas på men jag vill så gärna få igång honom lite iaf. Jag började igår med att gå med honom på en äng som är väldigt ojämn om man säger så och olika graders lutning så stannar jag lite då o då o longerar honom (bara i skritt hittills, travat max 3 meter) o fortsätter gå.

Nu till min fråga: Hur långt är passande? Hittills har jag hållt på 20 minuter tänkte göra det varannan dag.

Hur vet jag när jag kan pressa honom lite hårdare typ promenera i skogen?

Är det farligt för honom? Han går på bete nu så han iaf fått lite hull. Alla andra tips på träning tas oxå tacksamt emot.

Förlåt att jag stal din tråd:crazy:, men vill verkligen ha svar..

20 minuter varannan dag låter lagom, mest skritt då. Men jag tror mer på promenader i skogen än longering. Kanske varannan gång longera, varannan promenera skogsvägar (lite backar, men inte alltför mkt terräng). 20 min- 30 min.
Jag tror inte det är farligt för honom - du verkar ta det väldigt lugnt. Det är jättebra.
Ta och promenera några veckor, sen läng promenaderna något och lite mer terräng.
Tömkörning är jättebra också, mer skonsamt och effektivt än longering enligt min mening.

Hej!! Jag tänkte börja jopbba lite med tömkörning så småningom men först vill jag få upp hästen i lite kondition men framförallt bygga på musklerna, jag måste lära känna honom bättre också.

Men jag longerar inte hela tiden utan har stannat upp en stund låtit honom gå några varv, men han trampar inte under sig speciellt bra så jag är inte säker på att det gör så mycket nytta. Det är svårt när man står på marken att reglera mellan ökad skritt och trav!

Jag försöker gå en del i högt gräs också så att han arbetar med benen och lyfter dom ordentligt.

Han är en så underbar kille men har inte haft ett bra liv och jag vill verkligen se till att han får det så gott som han förtjänar dom "sista" åren så att säga.
Tack så mycket för dina kommentarer, behövde lite "bekräftelse" på att jag gör rätt!!!

*lånar del av tråden ist för att skapa ny liknade, o hippas det går bra*

Behöver lite tips på övningar som kan bygga upp det sista på baken på mitt varmblod. Hon har gått från mager till omusklad, men hon tappar hull så himla lätt och det är en balansgång mellan mängd foder och träning. Hittade balansen förra året, och nu i sommar har hon vilat helt och bara ätit upp sig. Och jag tror att det kan vara lättare att bygga muskler av det som redan finns på kroppen än av det hon åt till frukost, om den tanken kan förstås av någon annan än mig själv ;)

Har börjat sätt igång henne för ett par veckor sedan och höbuken är redan på väg bort, och än har hon inte börjat falla ur. Så jag hoppas att det håller i sig och att gamla foderstaten och träningsmängden kan fungera nu också.

Jag rider henne enbart i skogen och i form. Vi tränar mkt i backar, i olika tempo och gångarter, och vi skrittar ungefär 1 gång per vecka ca 1,5-2 timmar. Och skrittar även mkt under de andra passen också.
Men jag vill ha tips på övningar som ger det där sista massan på korset. Har provat med bommar men hon är inte riktigt mogen för det än känns det som, hon är lite nervös inför dom och spänner sig och sedan slutar det med att hon snubblar, det stjälper mer än hjälper. Hoppas på lagom med snö i vinter så vi får tillfälle att plumsa! :D

Minime;9027228 Men jag vill ha [B skrev:
tips på övningar som ger det där sista massan på korset. [/B]Har provat med bommar men hon är inte riktigt mogen för det än känns det som, hon är lite nervös inför dom och spänner sig och sedan slutar det med att hon snubblar, det stjälper mer än hjälper. Hoppas på lagom med snö i vinter så vi får tillfälle att plumsa! :D

Flytta sidvärtes. Försiktigt i början naturligtvis och inte speciellt brant. Ett bra alternativ till att klättra. När min nya häst skulle sättas igång ville jag inte ge mig iväg i våra branta klättringsbackar, hon var ju helt omusklad. Då fick jag tipset från min instruktör att börja flytta henne lite sidvärts på platta marken och att öka tvärningen allt eftersom hon blev mer och mer tränad. Det bygger rumpmuskler riktigt bra!

//

Tack för svaret.
Rider lite sidvärtsövningar, ofta i uppvärmningen för att få henne att trampa på lite extra. Men hon gillar dom inte ;) Men hon kanske ska få börja vänja sig vid fler av dom övningarna!? :D
Vi tragglar lite med slutor, men det är svårt ute i skogen utan en vägg eller staket som riktlinje.

Tack för svaret.
Rider lite sidvärtsövningar, ofta i uppvärmningen för att få henne att trampa på lite extra. Men hon gillar dom inte ;) .

Hon gillar det troligen inte eftersom det blir lite jobbigt för henne. Ju mer muskler hon sätter, desto "lättare" blir det och då ökar du svårighesgraden en aning och tvärar lite brantare. Funkar kalasbra på min pålle!

//

När de gäller att han är smal, kan jag tipsa om att använda MYCKET täcke. En häst utan täcke, bränner fett då fettet finns till för att hålla den varm, men en häst med täcke, är redan varm, och då bränns inte fettet lika mycket.

Dessutom är nyposoppa rena miraklet för en häst!
När jag fick min hade hon vitaminbrist, då tipsa veterinären mig om att ge henne det. De är kanon!

Sedan när de gäller att muskla: en häst som svettas är en häst som har arbetat. Dra ut på långpromenader, ta uppförskbackar i skritt och rid mycket mitt i naturen om du har tillgång till det!

De är tipsen jag kan komma på just nu, jag hoppas jag har kunnat hjälpa på ngt sätt :)

Senast ändrad av en moderator:

När de gäller att han är smal, kan jag tipsa om att använda MYCKET täcke. En häst utan täcke, bränner fett då fettet finns till för att hålla den varm, men en häst med täcke, är redan varm, och då bränns inte fettet lika mycket.

Det är sommar nu, har du missat det? ;)

Täcke ska man bara ha om hästen är frusen. Det behövbs ganska mkt kyla för att den ska börja bränna fett pga av det.

Ja..och om den blir för varm lär den ju svettas ut en massa vatten som den inte dricker till sig igen, det kan inte vara bra varken för vikt eller hälsa..

Prova Akademisk ridkonst, det musklar hästen på ett mycket hållbart sätt. Min B-ponny på 124 cm kan jag fortfarande rida trots mina 162 cm tack vare den akademiska ridkonsten.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 561
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 593
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar