Träningsprogram

C

CalleNy

Har precis köpt en liten trevlig arabvalack, 11 år, han är ordentligt riden o skolad o tränad regelbundet, men sista året har han mestadels ridits i skogen pga tidsbrist.
Jag har haft honom c:a 1 månad och har släppt honom på bete. Varit en lite jobbig period för honom då han inte riktigt fick komma med i flocken hos de nya hästarna, och sedan är det ju alltid en omställning att komma till nytt ställe...

Har därför nu i början tagit det lungt med ridningen.
Men hur lägger jag upp ett bra träningsprogram för att succesivt komma igång med honom!? Har nu även tillgång till paddock och har ridit där ett par ggr - han är lite stel o ovillig, givetvis eftersom han mest gått i skogen...

Sv: Träningsprogram

Jag har en arab som medryttarhäst. Hon är 18 och i våras la jag upp ett litet träningsprogram för henne då hon är dåligt musklad och också är mest riden i skogen. Det tog lång tid men nu börjar hon få lite rumpa och orkar galoppera några varv i paddocken!

Fortsätt rida ut för att behålla hans lust, han tycker förmodligen det är jobbigt att vara i paddocken eftersom det innebär hårt jobb som han inte klarar av just nu.

Variera med att träna kondition (travintervaller, galopp i uppförsbackar...) med muskelstyrka (övergångar, terräng, klättring i långsamt tempo med halter...). Jag tror på att skogsridning är det bästa sättet att bygga upp en häst på. Då har man naturen som muskeltränare osv.
Gör detta i några veckor. Sen kan du lägga in lite paddockarbete. Bara en liten kortis! Rid först ut och sen in i paddocken, två varv i alla gångarter, det räcker.

Bommar är jättebra när du börjat arbeta i paddocken mer (om du har tillgång till det). Det är också lite roligare med några travbommar och ett skutthinder än att bara harva runt...
Gillar han att hoppa kan du börja göra det efter ett tag. Studs, mest låga hinder och galoppbommar är bäst för kondition och muskler.

Framförallt: låt det ta tid!!! Man brukar säga att det tar lika lång tid att få tillbaks en häst till samma kondition som den varit i vila... Så skynda inte! Ha kul, rid ut i skogen och rejsa lite och klättra i backar...:D

Låter som ett bra upplägg! Tack för svaret!

Har märkt att han tycker det är jobbigt när vi går in i paddocken,dessutom är underlaget där mkt tyngre än vad han är van vid....

Har precis köpt en liten trevlig arabvalack, 11 år, han är ordentligt riden o skolad o tränad regelbundet, men sista året har han mestadels ridits i skogen pga tidsbrist.
Jag har haft honom c:a 1 månad och har släppt honom på bete. Varit en lite jobbig period för honom då han inte riktigt fick komma med i flocken hos de nya hästarna, och sedan är det ju alltid en omställning att komma till nytt ställe...

Har därför nu i början tagit det lungt med ridningen.
Men hur lägger jag upp ett bra träningsprogram för att succesivt komma igång med honom!? Har nu även tillgång till paddock och har ridit där ett par ggr - han är lite stel o ovillig, givetvis eftersom han mest gått i skogen...

Bara för att en häst mest gått i skogen skall den inte vara stel och ovillig. Det låter märkligt.

Det bästa träningsprogrammet är det som är allsidigt. Olika typer av skogsturer, varvat med lite dressyr och kanske lite hopp. Det bästa tycker jag, när en häst varit avställd är att rida igång hästen i skritt mest rakt fram och över stock och sten. Öka på successivt med fler gångarter i allt längre stunder och ta in hästen i lagom doser på ridbanan och rid till, med böjningar och volter.

Rakt fram kondis är ofta underskattat som ett sätt att få en häst att orka med även dressyren och få hållbart skelett. Titta gärna på träningsprogram som jag skrivit för distansen, den är allsidig. Sedan kan ju du lägga in mer dressyr och hopp. www.nerikesdistansryttare.org finns i vänster spalten under "Att börja med...."

Hälsning Maja

Kanske lite överdrivet att skriva att han är stel o ovillig...

Men han har svårt att slappna av i sin överlinje - men efter en stunds framridning blir han mjukare.
Jag får för mig att om en häst end är riden ca 3 ggr i veckan rakt fram i skogen utan krav , så blir det jobbigare för dem när man ber dem jobba på o få med sig bakben o trampa under sig ordentligt... För att få dem smidiga o rätt musklade krävs nog ändå att man rider dressyr arbete antingen i skogen el paddocken ca 2ggr i veckan. Jag vill därför inte sätta igång med hårdträning i paddocken utan på ett bra sätt få han mjuk o smidig igen samt rätt musklad ! Men jättebra tips ! Tack!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 260
Senast: Boj
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama