träningsplanering under vintern*långt*

A

AirPrins

jag undrar lite över hur ni hade tänkt att planera er ridning nu inför vintern. jag har inga tävlingar kvar att åka på detta året. Jag hade tänkt att försöka lägga upp en plan för träningen nu med uppbyggnadsarbete. Jag har en häst på sex år som har haft föl så hon har tävlat sin första säsong i år upp tom 120.. Jag skulle vilja bygga upp muskler, smidighet och kondition nu under vintern men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Vet vilka pass som ger vad tex mycket bommar och så men om det finns ngn vänlig själ som har erfarenhet över planering för två tre månader framöver. Jag har försökt lägga upp en veckoplanering som ser ut såhär
Mån Lösgörande arbete kolla så att att hon är mjuk och fin(kortare pass och även skritta ut en halvtimme efter
Tis: Kondition Intervall träning
Ons: Hopplektion för instrutör
Torsdag. Markarbete bommar och styrketräning
Fredag. Lång skrittrunda ca 1-1 1/2 timme
Lördag: Klättring och lite lösgörande arbete efteråt
Söndag: Markarbete med lite gymnastikövningar med bommar elelr småhinder.
Tips och ideer på hur man ska lägga upp det vore jättesnällt även hur ni sköter uppföljning behöver jag ha två scheman för olika veckor eller ska man hålla sig till samma.. Tanken är att hon ska försöka kvala till sex års breeders nästa år..

Sv: träningsplanering under vintern*långt*

ingen vilo dag?

mitt schema består av
två dar ut i skogen ena intervall andra består ofta av lite längre äventyr, rider genom byn möta lastbilar osv.
en dag hoppning och
en till aktiveringsdag...från marken då!
sen ska han ställas av ca 3 veckor för att gå första tävlingen sista helgen i januari...

dock är de inte riktigt att jämföra då jag har en unghäst men...

Det verkar vara ett ganska hårt upplägg...
om hon ska kvala till breeders, så kommer det bli en lång/hård säsong i vår/sommar....Kanske ta det lite lugnt i vinter??eller de hade du oxå tänkt??

Med schemat tycker jag att hon ska ha en vilodag, kanske inget kondis pass dagen innan hopplektion??annars ser det jätte bra ut..

men de är bara vad jag tycker...:cool:

har hon tävlat mycket under säsongen? isåfall skulle jag låta henne vila i ca två veckor nån gång under vintern. Det brukar jag alltid låta ponnyn göra och hon blir väldigt fräsch efteråt:)

Svar till alla: Tack snälla för alla tips.. Hon har inte startat jättemånga starter i år 7 tävlingar har hon gått. Jag har haft ett långt uppbyggnadsarbete med henne dels för att hon tog väldigt hårt av fölningen och gick ner mkt i vikt dels för att hon är stor ca 176.. Nu är det dock färdigtävlat i år och jag är väldigt nöjd med resultatet under året hon har varit nolla i alla klasser utom ett pet i 120 och ett pet i en 1,10 i våras.. hon har fått regelbundna vilopauser under året ca 2 veckor i taget när det har passat och självklart ska hon få det i vinter med det blir nog framme i januari då hon har haft en vila på två veckor för en månad sen..
Vilodag har jag varit lite i valet och kvalet.. självklart vill jag inte att det ska ta för hårt på henne och hoppningen i vinter är mer tänkt som stärkande övningar på lägre höjder en del säger till mig att man ska låte henne vila en dag och andra säger att det är bättre att hon skrittas den dagen. Sen är det tänkt att markarbete blir det ordenltigt pass en gång i veckan sen blir det mer kolla av och lösgörande de andra dagarna det viktigaste är att jag får uppbyggande arbete så gärna fram med mer förslag gärna om ni har testat ngt som fungerat!!

Jag brukar alltid ha vilodag eller uteridning efter jag har hoppat.. Det känns lite tufft att låta hästen arbeta dagen efter du har tränat.

Och innan hoppträningen brukar jag trimma igenom honom. Jag vet inte hur det är med din häst men om min häst hade konditionstränat dagen innan hoppningen (=galoppera i högt tempo), så hade han varit ganskar ostyrbar:angel: .

Brukar lägga upp träningen efter hoppningen..

btw: tycker inte det är katastrof att inte ha vilodag- det räcker med att ta det lungt en dag i veckan, tex longera eller skritta ut i skogen.

jag har testat lite olika men om hon tar det lugnt dan efter träningen så blir hon stel som ett kylskåp till fredagen och jag läste ngnstans att maria gretzer hade börjat med att jobba dem dagen efter och låta dem ta det lugnt som i detta fallet på fredagen för att slippa spänningar och det har fungerat bra.. men det med intervall träningen ska jag fundera på om jag kan lägga en annan dag tycker att det blir lite dumt bara med markarbete två dagar i rad tack för tipset.. frågan är bara om hur ni brukar göra för att stärka hästarna under vinter med mycket muskeuppbyggande??:confused:

Tjena!
Jag kommer rida i ridhus ca 2 ggr/vecka och befästa höger,vänster,fram o stopp samt galoppfattningar.. Försöka löshoppa 1 gång i veckan o promenera ute i skogen o på "läskiga" ställen så han får miljöträning o omväxling. Eventuellt lägga in lite longering och tömkörning. Nån gång runt dec-jan blir det vintervila på en dryg månad.
Jag har en 3,5-åring :banana:

Hederligt dressyrarbete;)

Övergångar är mitt ledord i dressyren.. Säg vad som inte kan bli bättre när man gör övergångar..:love:

Halvhalter.. tempoväxlingar... från öppna till skänkelvikning till öppna...

Mitt schema ser ut såhär:

Lättare ridning var dag och nästa torsdag ska jag hoppträna sedan söndagen efter ska vi löshoppa för att sedan lördagen efter det åka och tävla. Efter detta åker min häst till konvalicenstall för att ridas lite lätt och få sin sista behandling och där ska hon stå fram till och med slutet på januari och när hon kommer hem ska allvaret börja på rikttigt för att förhoppningsvis kunna kvala till falsterbo eller breeders för 5 åriga hästar.

Hästen jag har är ett halvblod efter cardento - cortez som tyvärr varit skadad i sommar och har precis kommit igång innan skadan tävlades hon en del i småklasser.

Mitt och kennys schema:

Måndag: Hoppning för instruktör på skolan
Tisadag:Vila eller lättare lösgörande ridpasss
Onsdag: Dressyrträning för instruktör på skolan
Torsdag:Markarbetsträning för instruktör (ipc. bara lösgörande arbete och strävan efter att få henne helt rak)
Fredag: Om vi inte vilade i tisdags gör vi det på fredag. Annars uteritt.
Lördag: Egen träning av det vi gjorde i torsdags, lösgörande.
Söndag: Uteritt - ofta ganska lång 1½-2 timmar.

Det är ganska intensivt nu fram till Jul... sen får vi se om vi gör om någonting...:)

Jag planerar så att min 6 åring(fölsto) får ta det lite lugnare nu, hon rids denna veckan 3ggr o sen 2ggr de närmsta 4 veckorna.

Hon har vart igång hela året utan några längre uppehåll och det var vart en hel del tävlingar. Därför tycker jag det är bra att hon får vila nu och "mest vara häst". När hon rids 2 ggr i veckan så är det 1 dressyrpass (inget jättetufft då, mest lösgörande arbete) och 1 uteritt.

Sedan när jag får jullov så sätter vi igång igen och ökar successivt arbetet.

Jag tycker som en del andra att det låter kanske lite tufft om hon sen ska tränas tufft/tävlas rätt mkt nästa år. Kvalas h*n dessutom till breeders så blir det ju tävlingar hela hösten också...

jag har ett femårigt fölsto som gått 110 med bra resultat. Vi har bara en klubbhoppning och en klubbdressyr kvar i år :D
Tänkte låta henne få typ en veckas vila i vinter, inte mer eftersom hon stod en vecka för ett tag sen pga ett sår.
Som det är nu tar vi det ganska lugnt, det brukar se ut såhär;

Mån: Vila
Tis: Uteritt/kondition
Ons: Trimma
Tor: Hoppträning
Fre: Skritta lite lugnt i skogen/vila
Lör: Uteritt/kondition
Sön: Trimma med småhinder/tävling

När jag inte hinner får hon ibland en extra vilodag,(dvs 3) men eftersom hon är så ung o ska hålla i många år så tror jag inte det skadar. Målet för nästa år är stadiga rundor i 120 och ev kval till öppna championatet (5års) om jag fortfarande är hemma då :)

svar till alla.. Tack för tips!! vill gära få fler synpunkter.. många tycker att det ser ut som hårdträning för henne och jag kan hålla med men tanken är väl hela tiden att jag rider inte så intensiva pass med henne när jag rider markarbete så blir det 20-30 minuters koncentrerat jobb sen skrittar vi ut resten av tiden... sen tänker jag såhär att det är bättre att köra på när hon är igång och sen vila ordentligt då hon har vila,, hon får ju regelbundna 2 veckorsperidoer då hon vilar helt.. då får hon bara var häst hela tiden och bara vara i hagen... det känns för min del annars som det kanske blir mer på halvfart hela tiden annars.. vad tycker ni om det hon har haft kanske 5 -6 vilor i år och inte tävlats så hårt sen är det inte alltid hon går hela veckan utan ibland blir det ju att hon vilar en eller tåv dagar också.. men gärna mer tips på bra stärkande övningar vi rider i dag mycket gymnastikträning och i markarbetet mycket övergångar och tempoväxlar mm.. så gärna mer tips!!!

Jag ska verkligen hård träna i vinter, han ska inte få vila något, alltså vintervila en eller två veckor. Däremot brukar han få vila en dag i veckan.
Men iaf.. Vi ska göra mycker galopp, stärka baken mycket och mycket bommar och studs, rida i massor av snö.
Han är ett halvblod som har vilat hela sommaren så jag tycker han kan gå nu hela vintern,... Det kommer bli någon träning och tävling och för att sen i slutet av januari tävla igen...
Okej det här vart lite flummig inser jag nu:angel:
Men alltså mycket studs, bommar, galopparbete och träning för att kunna vara startklar tills i januari..

Hur gammal är din häst??

En annan fråga om då också... angående rida i snö. Hur gör man det för att stärka hästen och inte slita på den?? tips

En annan fråga om då också... angående rida i snö. Hur gör man det för att stärka hästen och inte slita på den?? tips

Det undrar jag också. Kan man rida i paddocken när det är nån/några decimeter med snö. Går det att galoppera och sitta ner och kräva att hästen går samlat? Eller? Hästen jag rider är 5 tävlad LB dressyr.

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
50 337
Senast: Askur
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter i en tilltrasslad situation och undrar om jag också kan komma med ägaranspråk och därmed hindra att hästen avlivas. Det...
Svar
18
· Visningar
3 624
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 674
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V