Träningsläger

Anna_

Trådstartare
Jag har länge drömt om att bygga en terrängbana och nu börjar det närma sig att jag ska kunna att sätta igång! Men jag försöker räkna lite på hur jag ska få investeringarna att betala sig, jag behöver ju ha en del inkomster från anläggningen sen.

Jag funderar på några övernattningsläger på sommar och kanske helger på hösten. Om jag vill hyra in en tränare, som får resa, mat och boende betalt samt jobba ca 8 timmar per dag - i vilket spann ligger rimliga timlöner? (utbildad/outbildad tränare osv?) Jag förutsätter att tränaren har F-skatt och jag håller i allt utom själva tränandet. Vad bör man tänka på - vad vill man som tränare ska erbjudas för att man ska nappa på ett sånt upplägg?

Hur många terränghinder är minimum för att kunna hålla vettiga kurser på 2-5 dagar? (tillgång till ridhus och vanliga hinder finns också) Vilka hindertyper är ett måste? Vilka höjder bör jag lägga hindren på? Den största målgruppen här är nog hoppryttare som är helt gröna på terränghinder, upp till att ta FT-kort och starta debutant.

Vad är viktigt för att man som deltagare ska välja ett visst läger? Vad krävs för standard på boendet? Vill man ha mat serverad eller hellre billigare läger och självhushåll? Aktiviteter utöver träningen?

Annat man bör tänka på?

Sv: Träningsläger

Så många olika typhinder som möjligt, och på ett stort område så man kan hoppa bana utan att det blir "banhoppning på en äng".

Vatten är självklart ett måste, gravar, nedhopp, upphopp.

"På en äng" blir det, men jag förstår hur du menar... Jag har 4-5 hektar att bre ut mig på, räcker det eller blir det för trångt?

Det behöver inte vara jättestort men man vill ju kunna galoppera på en del, det ska ju inte vara snäva svängar direkt ;) Så antal hinder du kan klämma in beror ju på hur mkt mark och hur det ser ut.

Ta kontakt med en banbyggare &/eller en rutinerad Ft-ryttare som kan hjälpa dig med typ av hinder, placering i naturen osv.

//Sita

Ja, självklart! Det jag i första hand vill ha svar på här är tränarkostnader och den biten. Jag funderar på om jag kommer kunna räkna hem investeringar i bana och övernattningslokaler och att det fortfarande blir rimliga priser för deltagarna.

Jag tränade på ett ställe i söndags som inte hade en riktig bana men som hade gjort det jättebra för sig trots begränsad yte.
Jag la in en film på tråden om terrängträning. Kanske kan du få tips där.

Det andra kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Ett bra sätt är ju kanske att någon eldsjäl får nys om din bana och själv fixar allt det och du behöver bara bistå med lokal, stall/hage samt träningsplats och håva in pengar :)

Det kanske inte är så enkelt jag vet inte men nåt jag bara kom på lite spontant.

Härlig film! Där var det ju verkligen hinder överallt, men det verkar ändå gå att göra banor med bra flyt?

Ett bra sätt är ju kanske att någon eldsjäl får nys om din bana och själv fixar allt det och du behöver bara bistå med lokal, stall/hage samt träningsplats och håva in pengar :)

Hehe, det låter som en bra plan :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka