Träningsläger med häst (hopp)

Remix

Trådstartare
Hej!
Jag är lite klyven om vad jag ska göra med ett träningsläger inriktning hopp.
Jag har en för en D-ponny som är 3,5 för tillfället och alltså ca 4 år i sommar då detta är (i augusti). Hon har kommit hyffsat långt i utbildningen, är alltid positiv och älskar att arbeta. Hon rids i dagsläget ungefär varannan dag (ca 45 min på bana inkl fram och avskrittning, oftast ute) / upp mot 1,5 timme ute (mestadels skritt!) Hopptränas varannan vecka, precis börjat med det)

Lägret är 5 dagar och uppdelat ungefär såhär:
Dag 1. Ridning ca 45 min självständigt för ridledarna ska se vad man kan.
Detta för att sedan dela upp i 2 grupper där dom kollar lite vilka som är kompisar och utbildningsnivå.
Dag 2 Markarbete på förmiddagen (kl 9) och Bommar på eftermiddagen (kl 2)
Uteritt ca 1,5 timme mitt på dagen, mest skritt men även lite trav och några ynka galoppsprång.
Dag 4 Hoppning på förmiddagen (ca 10) och Markarbete/Lekar (kl 3)
Dag 5 "Tävling" kl 10. Man får själv välja hur högt man ska hoppa men allt från 30- 80.

Tanken är väll att hon skulle få vila nån vecka OM det är så att vi är med. Det skulle vara perfekt miljöträning då det är naturhinder, vattengrav och lite sånt. Jag skulle själv be om att få gå av banan lite tidigare (vi brukar få gå när vi är klara) och bara skritta mellan övningarna när alla andra gör de. Men samtidigt tycker jag att det låter som att det blir för mycket för henne. Hur skulle ni ha gjort (vart med eller lagt upp allt)?

Senast ändrad:
Sv: Träningsläger med häst (hopp)

Är det ett seriöst ställe med bra ridinstruktörer så är det ett bra tillfälle och bär funka fint. Min dotter var med en av sina ponnyer två år i rad på Strömsholm (de hade veckokurser för egna ponnyer) Första året var ponnyn 4 och då hade vi pratat med dem i förväg och fått ok och det var också flera i samma ålder med så att träningen kunde anpassas efter dem. Det var jättebra, och är bara upplägget ok så och ponnyn i bra form så bör det inte vara problem så länge man anpassar träningen:idea:

Okej ska kolla på strömsholm också. Det är inte så långt och om de är bättre där kanske jag får pysa dit ist :D

Vet faktiskt inte om de har såna längre det är några år sen. Men kolla annars med det ställe du tänkt dej ang unhästutbildning och deras erfarenhet.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 140
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 033
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar