träningsidéer

lillamyggan

Trådstartare
Några idéer om vad man kan hitta på med hästen när det är -100 grader ute och man inte vill rida till ridhuset.

Vad gör ni med era hästar? tränar ni något särkilt?

Sv: träningsidéer

Man kan ju alltid pyussla lite hemma på gården, låta hästen kliva upp på preseningar, öva på att ställa upp sig snyggt, trickträning osv
Då kan man klä på sig som en michelingubbe och slipper vara orolig att man ska anstränga hästen för hårt i kyla!

Ja det var en jättebra fråga... hör till kategorin jobbiga hästmänniskor som får ångest när det är dåliga ridmöjligheter och tror att hästen ska dö om den inte rids/arbetas i någon form 5-6 dagar i veckan... :D Jobbar hårt på att coola ner mig och inse att vädrets makter rår man inte över, och värre saker har hänt en att hästen får stå ibland....

Är det kallt men inte för dåligt underlag brukar jag rida på fälten. Träna kondition samt arbeta lite i största allmänhet i intervall tycker vi är matnyttigt och jätteroligt. dvs trava runt fältet ett varv (km långt fält i omkrets så blir en bit), sakta av, trava i andra varvet. Öva temp växlingar och se till att hästen svara för hjälperna på vägen, kan korta sig, länga sig, svarar på förhållning och halvhalt etc. Samma i galopp.

Man håller värmen, hästen blir glad, och arbetet är ganska intensivt pga de långa sträckorna med lite tempo, så det räcker med en halv timma ca så har man fått in ett riktigt vettigt pass.

Lägger man till snö och månsken så har man dessutom ett riktigt smakligt recept.

:p

Senast ändrad:

Varför inte rida på skrittur? Det brukar jag göra när temperaturen börjar krypa under minus 20 och det är för kallt för att "träna". Är det mycket snö så är det idealiskt för att få hästen att lyfta på benen och det ger rejält med mjölksyra även om man rider i ett långsammare tempo. Annars brukar jag rida lite dressyr i skogen. Ställer och böjer runt träd, klättrar lite, går över stockar..
Eller varför inte bara skritta på långa tyglar och slappna av och njuta av det vackra vintervädret *drömmer mig bort*

Jag har inte tillgång till ridhus överhuvudtaget.
Jag anpassar klädseln och träningen till temperaturen/vädret.

Dock undviker jag att rida när det är kallare än -20, men det är bara för min egen skull. :smirk:

lillamyggan skrev:
Några idéer om vad man kan hitta på med hästen när det är -100 grader ute och man inte vill rida till ridhuset.

Vad gör ni med era hästar? tränar ni något särkilt?

det är DÅ man ska passa på att bli barn igen :bump: packa in sig i en overall typ thermo, flängrida barbacka i djup snö så man kan riskera att åka av ett dussintals ggr utan att ha ihjäl sig, och försöka på indianvis att komma upp på ryggen igen! roliga timmen för både dig o hästen! sen en obligatorisk kopp varm choklad...lycka till ;)

Nja då har du nog fel om mig, jag rider aldrig i ridhus, ville bara inte få det svaret. Min pålle kan stå flera dagar i sträck utan att bli knäpp det är bara jag som ville ha lite idéer.

Om det inte är halt (nu har det ju varit snöfritt rätt länge i Stockholm) kan man alltid ge sig ut och klättra.
Passa på och använd skritt-turerna till det ni har problem med. Vi har varit utan ridhus i 2 månader, och det har varit jättenyttigt. Jag har tränat halter och ryggningar, sidvärtsröresler med olika tvärning fram och tillbaka över vägarna, öppnor och slutor längs vägkanten, några framdelsvändningar och bakdelsvändningar om jag har kommit till en vändplats eller mötesplats. På parkeringar har jag tränat volter med tagen bakdel. Använd din fantasi och mjukgör hästen i skritt. Hästen jag rider har mått jättebra av att bli riktigt genojobbad i skritt, och nu när vi har satt igång henne igen med ridhus så är hon mjukare än någonsin.

skulle nog arbeta mycket på volterna och sånna saker som du kanske behöver öva på...då blir man ofta varm :angel: ..hehe..fast vet ju inte om ni har en ridbana när till hands :o ...

Vanligtvis så brukar det inte bli -100 här i Sverige.... *flinar*

Skrittträning och uppmjukande/utbildande dressyrarbete i skritt! Är vad jag har sysslat med i huvudsak hela vintern och kompisen var impad av pållens utveckling! (såg honom ridas senast i oktober och sen idag) :banana: Jobbat mycket med igångsättningar och halter/avsaktningar samt tempoväxlingar. Lärt honom skänkelvikning och att flytta rumpan. Sen var han ju outbildad när jag i höstas bestämde att han skulle bli ridhäst för en tid, så det skulle ju ändå vara mycket skrittarbete. Nu har pållen hittat en helt annan balans och form under ryttare, jättefin börjar han bli :love:
Skritta rakt ut i skogen och snirkla runt träd är ju oxå bra, på jämn mark om det är hårt. Här nere (Halmstad) har vi ju bara haft kanske 5-10 dagar med frusen mark, så det har gått att träna på som vanligt, bortsett från mörkret. :cool:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 238
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar